29 / 03 / 2024
13:26

۷ دانشگاه برتر دنیا با بیشترین ارزش موقوفات

02:491.0K۰

به گزارش میدان خبری، یکی از مهمترین کارکردهای وقف در نظام جهانی استفاده از ظرفیت موقوفات جهت اداره کردن بهینه دانشگاه ها می باشد.

یکی از ویژگی های اصلی وقف که همانا ماندگاری و بقای آن در طول سالیان متمادی است موجب شده تا دانشگاه های زیادی در سراسر دنیا به صورت موقوفه ساخته شده و با سازو کار وقف مدیریت شود.

با بررسی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۱۷ متوجه نقش ویژه وقف در پیشرفت علمی می‌شویم.

دانشگاه «هاروارد» که سال ۱۶۳۶ میلادی تاسیس شده با ارزش بیش از ۳۴ میلیارد دلار در رتبه اول صد دانشگاه‌ها برتر دنیا با ارزش موقوفاتی شامل بیش از یک میلیارد دلار است که نشان دهنده نقش بارز علم در بین افکار واقفین یا خیرین است.
دانشگا «ییل» که سال ۱۷۰۱ میلیادی تاسیس شده و ارزش آن بیش از ۲۵ میلیارد دلار در رتبه یازدهم صد دانشگاه برتر دنیا است. در این دانشگاه بیش از ۸۰۰ میلیون دلار وقف شده است.

دانشگاه‌ «تگزاس» که سال ۱۸۷۶ تاسیس شده است و ارزشی برابر با ۲۴ میلیون دلار دارد در رتبه سی و نهم دنیا در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار دارد. ارزش وقف‌ها و اقدام خیرین در آن نزدیک به ۵۸۵ میلیون دلار برآورد شده است.

دانشگاه «استنفورد» که سال ۱۸۹۱ میلیادی تاسیس شده  و ارزش آن بیش از ۲۲ میلیارد دلار دارد رتبه دوم را در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا دارد. در این دانشگاه بیش از یک میلیارد دلار وقف صورت گرفته است.

دانشگاه «پرینستون» که سال ۱۷۴۶ میلیادی تاسیس شده و ارزش آن بیش از ۲۲ میلیارد دلار برآورده شده است. این دانشگاه در رتبه ششم ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.
دانشگاه علوم و تکنولوژی «ملک عبدالله» که سال ۲۰۰۹ تاسیس شده با ارزشی بیش از ۲۰ میلیارد دلار که حتی در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا هم قرار ندارد اما توانسته رتبه ششم برترین‌های آموزش عالی دنیا در زمینه وقف را بدست آورد.

موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) که سال ۱۸۶۵ تاسیس شده است و ارزش آن بیش از ۱۳ میلیارد دلار برآورد شده است رتبه سوم دانشگاه‌های برتر دنیا در بین ۱۰۰ دانشگاه دنیا در اختیار دارد. در این دانشگاه بین از ۹۳۱ میلیون دلار کارهای وقفی و خیریه صورت گرفته است.

در ۷ دانشگاه برتر دنیا ارزش کارهای وقف و اقدامات خیریه انجام شده در آن ۴ میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار است لذا  باید برای آنکه آموزش عالی کشورمان پیشرفت شگرفی کرده و بتواند مسائل و مشکلات کشور و نیازهای جامعه را مرتفع کند از فرهنگ وقف و حتی کارهای خیریه استفاده حداکثری کرده و در بین دانشجویان و اساتید نقش بارزتری نسبت به دیگران دارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=1648

689 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند