29 / 04 / 2024
08:46

دکتر فرهاد دهقان پیر اعلام کرد؛ چگونه برنامه‌ریزی و بودجه بندی مالی داشته باشیم؟/ تعریف مدیریت چیست؟/ چرا بودجه‌بندی مالی اهمیت دارد؟

06:32192۰
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدان خبری ، دکتر فرهاد دهقان پیرگفت : مالیات به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت درراستای بهره‌برداری از امکانات و منابع کشورموظفند آن را پرداخت نمایند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.

مدیریت چیست؟ تعریف مدیریت چیست؟ تعریف مدیر چیست؟ مدیریت با ریاست چه تفاوتی دارد؟ چرا برخی رئیس هستند و برخی مدیر؟ مدیریت و رهبری چه تفاوت و چه ارتباطی با هم دارند؟ تعریف مدیریت و ضرورت آن چیست؟ اینها سوالاتی هستند که قصد داریم دراین مطلب به آنها پاسخ دهیم.

برای واژه مدیریت تعریف‌های بسیار گوناگونی ارائه شده است و هر صاحب نظری در مبحث مدیریت تعریف ویژه خود را دارد. برخی مدیریت را استفاده موثر از منابع و بکارگیری نیروی انسانی جهت رسیدن به هدفی خاص تعریف کرده‌اند و برخی نیز هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران را مدیریت ‌نامیده اند.

 گروهی در توضیح اینکه مدیریت چیست معتقدند، مدیریت هماهنگ نمودن منابع مادی و انسانی برای نیل به اهداف می‌باشد و بسیاری از تعریف‌های دیگر که واژه‌هایی نظیر افزایش کارایی ، هدایت و ترکیب علم و هنر را به تعریف‌های فوق اضافه نموده‌اند. اما می‌توان گفت که درتمامی آنها یک نکته مشترک است که مدیریت منابع مالی و انسانی را با هم نقل کرده‌اند.

 چگونه برنامه‌ریزی و بودجه بندی مالی داشته باشیم؟

بودجه‌بندی مالی به ساده‌ترین شکل یک نقشه با جزئیات برای درآمد و مخارج ماهیانه شماست. در یک سطح بزرگتر بودجه‌بندی مالی نقشه اجرایی شما برای به دست گرفتن کنترل آینده مالی تان است. بودجه‌بندی راهی است برای دنبال کردن عادات خرج کردن و شکل جریان نقدی شما تا بتوانید به اهداف مالی خود برسید. یک بودجه مالی که به خوبی برنامه‌ریزی شده، مخارج شما را به هزینه‌های ثابت (چیزهایی که شما باید به صورت ماهیانه پرداخت کنید، مثل اجاره یا حق بیمه) و هزینه‌های متغیر (هزینه‌هایی که تغییر می‌کنند مثل سرگرمی یا مسافرت) تقسیم می‌کند.

https://www.khabareiran.ir/FileCenter/Multimedia/Images/Galleries/Untitled3_yrftlhn.jpg

چرا بودجه‌بندی مالی اهمیت دارد؟

ساخت یک بودجه‌بندی مالی به شما اجازه می‌دهد تا ببینید پولتان از کجا می‌آید و به کجا می‌رود. با ساخت یک برنامه بودجه‌بندی شما آگاهی بیشتری از عادات خرج کردن خود خواهید داشت و احتمالاً به شما کمک خواهد کرد تا راه‌هایی برای کاهش مخارج و پس‌انداز بیشتر بیابید. همچنین قادرخواهید بود تا پیشرفت خود در جهت رسیدن به اهداف مالی تان را زیر نظر بگیرید و خیالتان نیز آسوده باشد.

تعریف مدیر:

 در تعریف مدیر باید گفت شخصی که عهده‌دارمدیریت است را مدیر می‌نامند. کسب تجربه در مدیریت نیز بسیار وابسته به شرایط پیرامونی (محل کار) دارد. پس من ازسال‌ها تجربه در مدیریت، آموزش مدیریت و مشاوره مدیریت ، میران زیادی را دیده‌ام که همچنان مطابق با روش‌های قدیمی سازمان رامدیریت می‌کنند.

 بسیاری ازمدیران در یک سازمان افرادی هستند که قبلاً در آن سازمان کارمند بوده‌اند ، بنابراین شیوه مدیریتی مدیران قبل از خود را دیده‌اند و مطابق با همان شیوه عمل می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود دربرخی موارد اشتباهات مدیرهای قبلی سازمان را نیز تکرارکنند. مدیر باید بتواند تجربیات قبلی خود را با آموزش‌های جدید ترکیب کند و شیوه‌ای اصولی و کاربردی برای مدیریت سازمان بیابد. شما به عنوان مدیر نیاز است که حتما اصول مدیریت را نیز به خوبی بدانید و روی آنها تسلط داشته باشید.

 مدیریت خودش به تنهایی یک علم نیست اگر در تعریف فوق دقت کرده باشید آورده‌ام که مدیریت به کارگیری علم وهنر… یعنی مدیریت علم را به کار گیرد و از آن استفاده می‌کند.چرا که مدیران می توانند ازدانش گذشته خود همچنین از دانشی که آموزش داده می‌شود بهره ببرند.

معرفی انواع مالیات بر دارایی:

مالیات بر دارایی ، مالیاتی است که در آن پایه و منبع مالیاتی را دارایی یا ثروت تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر،مالیات بر دارایی بر آنچه که شخص مالک قبلاً به دست آورده یا از طریق به او به ارث رسیده باشد تعلق می‌گیرد.مالیات بر دارایی عموماً به عنوان مکانیزمی برای تعدیل ثروت به کار گرفته می‌شود وبیشتر درجوامعی کاربرد دارد که اختلاف فاحشی در دارایی و ثروت افراد آن جامعه وجود داشته باشد. انواع مالیات بر دارایی عبارتند از مالیات بر ارث و مالیات حق تمبر است که در قسمت پایین برای شما توضیح داده شده است.

 مالیات برارث :

هرگاه درنتیجه فوت شخصی اموالی ازمتوفی باقی بماند به شرح مذکوردرماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات خواهد بود. اموالی که مطابق ماده ۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات برارث هستند عبارتند از کلیه ما ترک متوفی در ایران یا خارج از ایران اعم ازمنقول وغیرمنقول و مطالبات قابل وصول و حقوق مالی پس ازکسر هزینه کفن و دفن در حدود عرف و عادت و واجبات مالی و عبادی در حدود قوانین شرعی و دیون محقق متوفی.

مالیات چیست؟ کامل‌ترین تعریف مالیات

مالیات چیست؟ مالیات به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت درراستای بهره‌برداری از امکانات و منابع کشورموظفند آن را پرداخت نمایند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.

منظورازمالیات چیست؟ در واقع مالیات انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌شود زیرا ابزار و امکانات دستیابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته است.

 اقتصاددانان معمولاً از مالیات بر مصرف در مقابل مالیات بر درآمد حمایت می‌کنند به عنوان مثال در تحقیق درمورد مالیات، سیگار از جمله کالاهایی است که دولت‌ها برای جلوگیری از مصرف آن مالیات‌های سنگین برآن وضع می‌کنند یا مالیات برمصرف گازوئیل ، براساس گزارشی که بنیاد خیریه بلومبرگ به تازگی توسط رویترزمنتشر کرده است، صنعت تنباکو ۱۰ درصد درآمدهای مالیاتی چین را به خود اختصاص داده، شرکت‌های دخانیات مانند فیلیپ موریس حدود ۶ میلیون اندونزیایی را تحت استخدام دارند و به تنهایی بیش از ۶ میلیارد دلار مالیات غیر مستقیم به صندوق دولت می ‌پردازد.

هدف از وضع مالیات چیست و عدم پرداخت مالیات چه عواقبی دارد؟

دولت برای جبران هزینه‌های خدماتی که به شهروندان انجام می‌دهند از طریق وضع مالیاتی اقدام می‌نمایند و البته هدف از وضع مالیاتی برای اغلب کشورها جبران هزینه نیست، زیرا از طریق انواع مالیات نقدینگی دچارتغییرات می‌شود که بعد ازجبران هزینه مهمترین عامل وضع مالیاتی است.

 اما به طورعمومی، دولت به واسطه انواع مالیات بخشی از هزینه‌های عمومی جامعه و حفظ منافع اجتماعی و اقتصادی را امکان‌پذیر می‌سازد. می‌توان گفت تامین سرمایه لازم جهت انجام پروژه‌ها ، ارائه خدمات عمومی و تامین هزینه فعالیت‌های دولت ، هدف‌های اصلی وضع مالیات هستند.

 طبق قانون (قوانین مالیاتی ایران)، پرداخت مالیات وضع شده، اجباری است و عدم پرداخت مالیات مجازات را در پی خواهد داشت. پرداخت مالیات نیز تنها و تنها توسط مراکز تحت نظارت دولت انجام می‌گیرد. برای اطلاع بیشتر از جرایم مالیاتی پیشنهاد می‌کنیم مقاله فرار مالیاتی را بخوانید.

 انتهای خبر/ م

لینک کوتاه
http://meydanekhabari.ir/?p=8645

211 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند