29 / 03 / 2024
00:40

سفر هیأت سعودی به ایران برای بازگشایی سفارت در تهران

02:59209۰

به گزارش میدان خبری، وزارت امور خارجه عربستان سعودی شامگاه امروز شنبه از اعزام یک هیأت از این کشور به جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از این نهاد سعودی گزارش داد، این هیأت فنی برای بررسی مکانیزمهای بازگشایی سفارت ریاض در تهران و سرکنسولگری در مشهد، عازم ایران شده است.

وزارت خارجه سعودی جزئیات بیشتری درباره اعضای این هیأت منتشر نکرده است.

در راستای تحولات مربوط به از سرگیری روابط تهران-ریاض، حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان پنجشنبه ۱۷ فروردین ماه برای نخستین بار در پکن به صورت رسمی و دوجانبه گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که پس از توافق اخیر بین دو کشور در ۱۹ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۱) در پکن محقق شد، امیرعبداللهیان با بیان اینکه روابط رسمی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از امروز رسما فعال شد، گفت: با توجه به‌ گفت‌وگوهای انجام شده و نیز پیام تبادل شده بین پادشاه عربستان و رئیس جمهور کشورمان، اراده رهبران دو کشور بر توسعه و تعمیق روابط فیمابین قرار دارد.

 

وی همچنین ضمن ابراز خرسندی از بازگشت روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر به حالت طبیعی، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با عربستان در تمامی زمینه‌های مورد علاقه خبر داد و با تأکید بر اهمیت و ضرورت توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و نیز سرمایه‌گذاری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور اعلام کرد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه‌های موجود بین دو کشور نیز اشاره کرد و افزود: اسناد پایه موجود در کنار اراده رهبران دو کشور، زمینه‌های قانونی و حقوقی لازم را برای پیشبرد همکاری‌های دو کشور در تمامی زمینه‌ها فراهم کرده است.

 

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان نیز در این دیدار با اشاره به گشایش صفحه جدیدی در روابط دو کشور و شکل گیری افق‌های جدید در روابط دوستانه و برادرانه بین ایران و عربستان، بر آمادگی کشورش برای اجرایی کردن موافقتنامه‌های موجود بین دو کشور تأکید و از تبادل هیأت‌های عالی بین ایران و عربستان استقبال کرد.

 

وی با ذکر این نکته که روابط جدید بین ایران و عربستان، فضای مثبت جدیدی را در کل منطقه ایجاد کرد، اظهار داشت: آماده‌ایم تا با کمک و همکاری ایران این فضای مثبت را در مناسبات منطقه‌ای تقویت کنیم.

 

دو وزیر خارجه همچنین تبادل هیأت‌های مقدماتی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور، فعال سازی موافقتنامه‌های مشترک و تبادل هیأت‌های دو کشور به منظور توسعه روابط در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری، انجام مذاکرات هیأت‌های تخصصی به منظور از سرگیری پروازهای مستقیم، تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره و نیز تقویت همکاری‌های مشترک در مجامع بین‌المللی توافق کردند.

 

در پایان این دیدار بیانیه مشترکی بین وزرای خارجه ایران و عربستان و با حضور وزیر خارجه چین به امضا رسید. وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در پکن ضمن توافق برای بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور در زمان مورد توافق، بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند.

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=7168

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند