29 / 03 / 2024
03:10

توزیع «رمدسیویر» ایرانی از هفته آینده

03:0245۰

به گزارش میدان خبری، محمدرضا ظفرقندی، در نشستی که در محل سالن اجتماعات سازمان نظام پزشکی برگزار شد، به شرایط ناشی از کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: شرایط پیچیده است و به این زودی هم امکان کنترل بیماری وجود ندارد بنابراین دغدغه اصلی این است که باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا با حداقل آسیب و در زمان کوتاه‌تری بتوانیم بیماری را مدیریت و کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود، افزود: بارها در جلسات متعدد اعلام کرده‌ام که اگر یک عزم ملی و مسئولیت اجتماعی ایجاد نشود، گرفتار همین شرایطی می‌شویم که در پیک دوم اتفاق افتاد. چرا به پیک دوم مبتلا شدیم؟ زیرا دقت و توجه لازم در ابعاد ملی برای مواجهه، کنترل و پیشگیری از بیماری ایجاد نشد. یکسری تعطیلات و تجمعاتی اتفاق افتاد که مشکل ایجاد کرد.

ظفرقندی ادامه داد: مسائل مربوط به جان و سلامت مردم با تعارف و توصیه تنها میسر نمی‌شود و باید قوانین و مقررات خاصی وجود داشته باشد تا بر اساس آن مقررات از افزایش تلفات پیشگیری شود. هر یک‌نفری که به دلیل این بیماری از پا می‌افتد، یک نفر نیست بلکه یک خانواده و جمع است. اگر کنترل نکنیم، جماعتی از بین می‌روند. یک بار در نامه‌ای به دبیر کل سازمان بهداشت جهانی اعلام کردم که تحریم ظلم به ملت ایران است و یکی از جنایات ناشی از تحریم آمریکا این است که وقتی نتوانیم امکانات و تجهیزات لازم را برای سلامت مردم تأمین کنیم، قطعاً ویروس جهانگیر می‌شود. ویروس مرز نمی‌شناسد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با بیان اینکه همه باید کمک کنند، گفت: ما جلسات متعددی داشتیم که چگونه نیروهای مورد نیاز را ساماندهی کنیم. وزارت بهداشت برای جبران نیرو در حال اندیشیدن تمهیداتی است. به عنوان نمونه رزیدنت‌های سال آخر سریع‌تر توزیع شوند تا بتوانیم به پیک دوم مسلط شویم و با کمبود نیرو مواجه نشویم.

ظفرقندی در ادامه اظهار کرد: مدت‌ها اعلام کردند که واکسن کرونا در حال تولید است و جلودار آن هم دانشگاه آکسفورد است که همین دانشگاه دارد واکسنش را در کشورهای مختلف به قیمت هر یک واکسن ۱۲۰ دلار پیش فروش می‌کند در حالی که تأثیر آن کمتر از سه ماه است.

وی با بیان اینکه اصحاب رسانه در این شرایط مسئولیت بزرگی برعهده دارد، گفت: یکی از وظایف رسانه آگاهی بخشی و هشدار دادن به مردم است. جلوگیری از عادی سازی کار رسانه است. از طرفی کنترل و نظارت کار مسؤولان دولتی است. به عنوان مثال اگر کسی کمربند ایمنی نمی‌بندد، یک بار به او تذکر می‌دهند و بعد فرد جریمه شود بنابراین باید مردم را آموزش داد و آگاهی کرد. در عین حال باید وقایع مهمی را که در این شرایط اتفاق می‌افتد، ثبت کنیم. فداکاری‌های بسیاری در حال انجام است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، درباره داروی «رمدسیویر»، افزود: در مورد رمدسیویر ارقام بالای ۴۰ هزار مورد در ۳۰ تا ۴۰ کشور در اروپا و ایران ارزیابی شده است و پس از اعلام نتیجه مثبت به پروتکل و فارماکوپه وارد شد. در حال حاضر واردات این دارو افزایش یافته و توزیع داروی ایرانی از هفته بعد آغاز می‌شود.

ظفرقندی در پایان درباره بیشتر بودن آمار غیر رسمی ابتلاء و فوتی‌های ناشی از کرونا نسبت به آمارهای رسمی، گفت: طبق پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت، آمار باید بر اساس تست PCR اعلام شود. در دنیا اینگونه است و تست PCR مرجع آمار است، اما بنده به عنوان مسئول سازمان نظام پزشکی اعتقاد دارم که تعدادی از بیماران بدون تست PCR فوت شدند و تعدادی از بیماران هم بدون تست PCR بستری شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

انتهای خبر/م

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=5082

689 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند