28 / 03 / 2024
18:45

روحانی: ‌کشور را تقسیم‌بندی کرونایی می‌کنیم/ سفید، زرد و قرمز مبنای تصمیم‌گیری خواهد بود

08:32383۰

به گزارش میدان خبری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی گفت: ماه رمضان که در آن هستم، ماه پربرکت و ماه انس با قرآن مجید و کمک به دیگران است.

وی افزود: در این ماه رمضان با توجه به سختی‌ها و مشکلاتی که برای اقشار آسیب‌پذیر است، با توجه به پویش‌هایی از سوی مردم و هیئات و نیروهای مسلح به‌راه افتاده، همه کمک کنیم که سفره مردم بی‌افطار نماند و این مهم است در شرایطی که مردم برای سلامت خود نگرانی دارند، تلاش کنیم در ماه رمضان نگرانی برای سفره افطار وجود نداشته باشد.

رئیس‌جمهور همچنین اظهار داشت: محدودیت اجتماعات یا فاصله‌گذاری هوشمند که بر آن تأکید شده، همچنان بر آن تأکید داریم و بازگشایی‌های کسب‌وکار باعث نشود برداشت کنیم که کرونا دارد تمام می‌شود و ما باید دنبال زندگی روزمره برویم، ما نمی‌توانیم بگوییم کرونا چه‌زمانی تمام می‌شود، البته اگر این امکان داشت خیلی خوب بود ولی امکان‌پذیر نیست و برای ما نیز برنامه‌ریزی راحت بود ولی زمان مشخصی وجود ندارد چون داروی خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد و همه بار تقریباً به یک معنا روی دوش خود مردم برمی‌گردد.

روحانی خاطرنشان کرد: مراقبت تنها راه مقابله با کروناست و باید فاصله و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، اگر به بیمارستان هم برویم پرستار و پزشک از ما مراقبت خواهند کرد؛ البته با شرایط سخت و ویژه‌تر. اساس این مسئله مراقبت است و باید دستورالعمل‌ها مراعات شود؛ این‌طور در نظر بگیریم که کرونا برای مدتی هست و ما متأسفانه باید با وجود کرونا زندگی کنیم، همان‌طور که برای سلامت انسان و پرهیز و تقوا از گناه و تخلفات الهی است، اینجا هم باید از چیزی‌هایی که می‌تواند ما را مبتلا کند مراقبت کنیم و اینها ریشه مسئله است.

وی گفت: الحمدلله تاکنون اکثریت قاطع مردم به اصول توجه و مراعات کردند و هر روز در آمار می‌بینیم که مردم به‌خوبی مراقبه دارند و می‌دانند که راه‌حل به‌دست خودشان است؛ البته پزشکان و مدافعین سلامت مردم هم آماده‌اند و هوشیاری بیشتری دارند. در این جلسه گزارش داده شد که بسیاری از تخت‌های مراقبتی، وسایل کمک‌تنفسی در همین ایام در بیمارستان‌ها اضافه شده؛ ۱۱۰۰ تخت، ۴۲۵ تخت مراقبتی و بیش از ۹۰۰ وسایل تنفسی اضافه شده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برای ما مهم است که تعداد مبتلا در روز چقدر است و گاهی این تعداد خوشحال‌کننده و گاهی نیز ناراحت‌کننده است؛ اگر مثلاً ۱۰۰۰ نفر به آمار مبتلایان اضافه شود، به‌خاطر پیشتازی بخش سلامت ما در شناسایی بوده و پزشکان افراد مبتلا را شناسایی کردند که این کمک بزرگی است، اگر شناسایی فرد مبتلا از طریق تست صورت بگیرد، موجب ناراحتی نیست چون فرد مبتلا کشف می‌شود و به سِیر درمان می‌شتابد ولی اگر افزایش تعداد مبتلا برای عدم رعایت دستورالعمل‌هاست، اینجا ناراحت‌کننده است و باید کاری کنیم که بر مبنای تعداد تست‌ها افراد شناسایی شوند نه بر مبنای عدم رعایت دستورالعمل‌ها.

رئیس‌جمهور گفت: امروز تصمیم جدیدی در مقابله با کرونا گرفتیم، پیشنهاد جدید این است که کشور تقسیمات کشوری جدید پیدا کند، نه بر مبنای شمال و جنوب و استان، تقسیماتی بر مبنای ابتلا و شیوع کرونا و مقرراتی که وزارت بهداشت به‌عنوان معیار قرار می‌دهد مثلاً اگر در شهرستانی ورودی به بیمارستان برای یک هفته حذف شده و کسی به بیمارستان مراجعه نکرده و فوتی هم نداشتیم و بهبودیافتگان هم افزایش می‌یابد و اگر این وضعیت این به دو هفته برسد، وزارت بهداشت طبق معیارهای خود می‌گوید که اینجا سفید است و سایر مناطق زرد و قرمز است.

روحانی ادامه داد: وزارت بهداشت طبق نقشه اعلام می‌کند که فلان شهرستان اوضاع سفید دارد و مردم مراعات را ادامه دهند، در زمانی که شرایط سفید بماند شرایط جدیدی مطرح می‌شود و در هفته‌های آینده می‌توان درباره اماکن مذهبی و برقراری نماز این مناطق سفید و مشاغل این مناطق تصمیم‌گیری کرد.

وی گفت: دلمان می‌خواست امروز مصوبه وسیع‌تری داشته باشیم چون این ماه مقدس و پربرکتی است و دل‌ها برای زیارت اماکن شریف مذهبی بیشتر می‌تپد؛ اگر فقط بازگشایی خود صحن اماکن مقدسه مطرح بود تصمیم‌گیری راحت‌تر بود ولی وقتی می‌گوییم صحن مکان مذهبی باز شود، سفر به آن شهر و دیار و سکونت در هتل‌ها نیز بیشتر می‌شود. هر وقت هر مکان و منطقه‌ای که سفید اعلام شد، بازگشایی اماکن مذهبی آن را اعلام خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: در مناطق سفید که وزارت بهداشت و درمان اعلام می کند که حالا ۱۲۷ شهرستان، کمتر یا بیشتر است؛ وقتی که از یک روزی اعلام کرد که آن روز می‌تواند نیمه همین اردیبهشت باشد یا می‌تواند نیمه ماه رمضان باشد، باید در اعلام‌شان، چند روز قبل بگویند که آنها بتوانند اعلام نمایند این شهرها در این روز می‌توانند مساجد و نماز جمعه با رعایت پروتکل‌ها، باز شود؛ این یک آغازی برای گشایش در امور معنوی و مذهبی است که مورد علاقه شدید مردم است و ان‌شاءالله امیدواریم با مراعات مردم روز به روز این مناطق سفید گسترش پیدا کند و ما شرایط بهتری را پیدا کنیم.

روحانی اظهار داشت: در جلسه امروز درباره مترو و اتوبوس هم بحث شد؛ معمولاً فاصله‌هایی که مبنی بر رعایت بیش از یک متر گفته می‌شود، در موقع شلوغی مراعات نمی‌شود و امروز بحث شد که بر استفاده از ماسک و دستکش تأکید کنیم و روز آن را هم وزارت کشور اعلام خواهد کرد که از چه روزی داشتن ماسک برای سوار شدن به مترو و اتوبوس ضروری است. مردم نیز ان‌شاءالله مراعات کنند و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم تولید ماسک را افزایش دهد که در اختیار مردم قرار بگیرد. خوشبختانه در این حوزه کارگاه‌ها و نیروهای مسلح همه تلاش می‌کنند و در این زمینه شرایط خوبی داریم.

وی ادامه داد: ۱۸ میلیون ماسک خارجی هست که گفتیم در دسترس مردم قرار بگیرد؛ ممکن است ماسک‌های خارجی با قیمتی که خریده شده، کمی گران‌تر باشد ولی به داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه شود تا هر کس مایل است آن را خریداری کند و کنار آن نیز ماسک‌های داخلی هست که اینها را هم عرضه کنند.

روحانی هم‌چنین ابراز کرد: در مصوبه قبلی ساعت کاری پاساژها تا ساعت ۱۸ اعلام شد ولی در مناطق گرمسیر شرایط به‌گونه‌ای است که این پاساژها عمدتاً از ساعت ۴ بعدازظهر باز می‌کنند و برای اینکه آنها در مضیقه نباشند، استاندارها مجازند در این مناطق تا ساعت ۲۰ افزایش دهند و تصمیم در این موضوع در اختیار آنهاست.

وی درباره مصوبات این جلسه گفت: شرکت‌ها معمولاً تا پایان تیرماه مجامع خود را برگزار می‌کنند تا بتوانند یکی ــ دو ماهی برای مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده مهلتی داشته باشند و در این جلسه آنهایی که انقضای تاریخ آنها ابتدای اردیبهشت‌ماه است، تا پایان تیرماه تمدید شد.

رئیس‌جمهور گفت: از همه کارآفرینان، بخش خصوصی، مردم، بخش‌های بومی غیردولتی، نیروهای مسلح که به‌رغم مشکلات کار بزرگی در مواجهه با کرونا کردند، تشکر می‌کنم.

روحانی درباره واکنش بیگانگان نسبت به پیشرفت‌های کشورمان و همچنین پیشرفت‌ها در زمینه مبارزه با کرونا تصریح کرد: تا ما به نقطه مثبتی پیدامی‌رسیم داد آنها بلند می‌شود که همه دنیا به‌هم ریخته و ایران می‌گوید وضع من خوب است؛ خب، ما چه‌کار کنیم که آخر هفته افتتاح‌های مهمی پیشِ‌رو داریم؟ فقط یک افتتاح ما در پنجشنبه گذشته یک میلیارد دلار ارزش سرمایه‌گذاری داشت. ما از اینکه آنها عصبانی می‌شوند چه‌کار کنیم؟ کارآفرینان و مردم ما در سعی و تلاش هستند. علی‌رغم مشکلاتی که در اسفند و فروردین داشتیم، تورم نقطه به نقطه و سالانه کاهشی بود، اما آنها دوباره عصبانی می‌شوند که “چرا در دنیا همه بدبخت شده‌اند و شما می‌گویید وضعتان خوب شده است؟” خب، وضع‌مان خوب شده است؛ شما اگر ناراحت هستید پنبه در گوش خود کرده و به این حرف‌های خوب گوش نکنید.

وی ادامه داد: بورس ما وضعیت خوبی پیدا کرده و آنها عصبانی هستند که “بورس در تمام دنیا به‌هم ریخته پس چرا بورس ایران خوب است؟”، بورس ایران رشد کرده چون شرکت‌ها، فعالان اقتصادی و عرضه سهام شرکت‌های بزرگ در تلاش هستند. شستا سهام خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کرد و امیدواریم به‌زودی شستان هم اعلام کند.

رئیس‌جمهور گفت: بانک‌ها به‌زودی سهام خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بورس عرضه خواهند کرد و بورس ما رونق پیدا می‌کند و شورای‌عالی بورس نیز باید مراقبت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صورت بدهد تا جلو برویم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من این روزها در صحبت با رؤسای جمهور برخی کشورها می‌گویم ما در لوازم ضدعفونی خودکفا شده‌ایم و حتی قدرت صادرات داریم و آنان تعجب می‌کنند. ایران بعد از دو سال تحریم شدید که آنها فکر می‌کردند کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نابود کرده‌اند ولی الآن می‌بینند در مسئله کرونا حتی از آنها هم بهتر عمل می‌کند و از همه فعالان اقتصادی،‌ کشاورزان، کارگران، مهندسان و از تمام مردمی که برای نیازهای روزمره تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم. آنها فکر می‌کردند ایران تحت فشارهای دوساله تحریم استخوان‌هایش شکسته ولی می‌بینند مردم ما بهتر و قوی‌تر برخورد می‌کنند و تاب‌آوری خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوب نشان دادند. پزشکان و پرستاران ما ایثار و فداکاری بیشتری از خود نشان دادند و همین موجب عصبانیت آنها شده است، این تقصیر ما نیست؛ به‌نظرم این به تلاش پیگیر مردم ما مربوط می‌شود.

روحانی گفت: ماه رمضان ماه کمک به روحیه ماست‌. در کرونا هم آنچه آدم را زود خوب می‌کند روحیه است. اگر کسی روحیه خوب داشته باشد زود از کرونا عبور می‌کند. اگر کسی خودش را در برابر کرونا ببازد این کرونا پررو می‌شود، مانند این ابرقدرت‌ها؛ شما در برابر ابرقدرت‌ها خود را ببازید او پررو می‌شود اما اگر با نشاط بایستید فرار می‌کند، رفتار کرونا مشابه آنها است.

وی اضافه کرد: باید با نشاط و با قدرت در برابر این کرونا بایستیم و اضطراب و نگرانی نداشته باشیم ولی باید احتیاط داشت و باید دستورالعمل‌ها را رعایت کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: خداوند در این ماه پربرکت و ماه رحمت، سلام و سلامتی را بر ما نازل می‌کند و با کمک به یکدیگر و با اتحاد عبور خواهیم کرد. علی‌رغم اینکه کرونا در برخی کشورها مانند آمریکا شکاف بزرگ ایجاد کرده و هرچه این می‌گوید آن یکی مسخره می‌کند و آن یکی می‌گوید دروغ است؛ اما ما درست نقطه مقابلش را داریم. در این کشور همه متحدتر از گذشته و همه یاور هم هستند، ان‌شاءالله خداوند وحدت و معنویت ما را بیشتر کرده و این ماه پر خیر و برکت را برای همه مردم ما و مسلمین جهان پر خیر و برکت نماید.

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=4919

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند