29 / 03 / 2024
00:25

اسلامی: ایران قصد غنی‌سازی بالاتر از ۶۰ درصد ندارد

03:00168۰

به گزارش میدان خبری، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت تهران قصد ندارد از سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم فراتر رود.

طبق گزارش این خبرگزاری، اسلامی در پاسخ به این سوال که «اگر طرف‌ها نتوانند به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردند، آیا ایران از ۶۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم فراتر خواهد رفت»، پاسخ داد «خیر».

وی تاکید کرد که هدف برنامه هسته‌ای تهران حمایت از نیازهای تولید صنعتی کشور و همچنین نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی به کالاهای خاص است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ما بر اساس توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.

پیش‌تر، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ادعاهای صهیونیست‌ها در ارتباط با غنی‌سازی اورانیوم در ایران با درصد غنای ۹۰ درصد گفت: «خیر، ما چنین اطلاعاتی نداریم. یادآوری می‌کنم که تنها نهاد حاضر در تأسیسات هسته‌ای ایران آژانس است. در حال حاضر هیچ غنی‌سازی ۹۰ درصدی در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد».

وی در این خصوص ادامه داد: «ما غنی‌سازی پنج درصد (در ایران) داریم، غنی‌سازی ۲۰ درصد داریم، غنی‌سازی ۶۰ درصد داریم که بسیار بالا است و بین ۶۰ درصد تا ۹۰ درصد، گام‌های اندکی فاصله وجود دارد و نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد اما ما هیچ اطلاعاتی درباره غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد نداریم».

ایران اخیراً در اقدامی داوطلبانه و طی توافقی با آژانس اتمی، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب‌دیده مجتمع تسا در کرج را به این نهاد سازمان ملل داد.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از آن اعلام کرد که بر اساس توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس، دوربین‌های این نهاد در مجتمع تسا کرج طی روزهای آینده نصب خواهد شد. وی همچنین در نشستی خبری درباره دوربین‌هایی که قرار است در تأسیسات کرج نصب شوند توضیحاتی ارائه کرد.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در همین خصوص به فارس گفت: دوربین‌ها پس از نصب عکسبرداری کرده و عکس‌ها در حافظه دوربین‌ها حفظ شده و‌ وقتی حافظه‌ها پر شود، کارت‌های حافظه استخراج و در مهر و موم مشترک ایران و آژانس قرار گرفته و آژانس به هیچ وجه به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت.

وی توضیح داد: به عبارت دیگر آژانس به هیچ وجه به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت. این امر بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مصوب مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد که بر مبنای آن آژانس نمی‌تواند نظارت‌های فراپادمانی داشته باشد. هر چند همه نظارت های فراپادمانی مدت‌ها قبل از اسفند ماه سال گذشته متوقف شده و عملاً از آن تاریخ دوربین های آژانس اگر در مواردی کار کرده‌اند، دسترسی آژانس به اطلاعات آنها مقدور نیست.

کمالوندی در خصوص زمان تحویل اطلاعات به آژانس، گفت: تنها در صورتی اطلاعات ضبط شده در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت که هدف قانون مذکور حاصل شود. به عبارت دیگر هنگامی که تمامی تحریم‌ها لغو شود، می‌توانیم این اطلاعات را در اختیار آژانس بگذاریم تا از آنها در تداوم دانش نظارتی خود استفاده کند.
گفتنی است در پایان دور اخیر گفت‌وگوها در وین، اصلاحات و دیدگاه‌های ایران در دو سند ارائه‌ شده مورد پذیرش قرار گرفت و بر اساس اعلام «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران این دو سند مبنای مذاکرات آتی خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد، دور جدید مذاکرات وین با موضوع برجام ۲۷ دسامبر (ششم دی) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/م

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=6197

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند