19 / 04 / 2024
11:57

فرانسه در آشوب؛ یک میلیون نفر علیه ماکرون تظاهرات کردند

03:001.4K۰

به گزارش میدان خبری، فرانسه روز گذشته (پنجشنبه) شاهد یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات‌هایی بود که تاکنون علیه سیاست اصلاحات بازنشستگی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور این کشور برگزار شده و بیش از یک میلیون نفر در خیابان‌های سراسر این کشور اروپایی تظاهرات کردند.

شبکه روسی «راشاتودی» گزارش کرد تجمعات روز گذشته در سراسر فرانسه ابتدا آرام و صلح‌آمیز برگزار شد اما با ورود خشونت‌بار پلیس و استفاده آن‌ها از باتون، گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش برای متفرق کردن معترضان، تظاهرات به خشونت کشیده شد و معترضان به سمت افسران پلیس، سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند و موانعی در خیابان‌ها به وجود آوردند و برخی نیز به تخریب اموال عمومی اقدام کردند.

بر اساس گزارش وزارت کشور فرانسه، یک میلیون و ۸۹ نفر در نهمین تظاهرات سراسری علیه طرح دولت فرانسه برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال شرکت کردند و طبق آمار و ارقام رسمی، حضور معترضان در سراسر فرانسه در مقایسه با تظاهرات قبلی علیه ماکرون در تاریخ ۱۵ مارس دو برابر شده بود.

با این‌حال، کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری فرانسه تأکید دارد که شمار معترضان در تظاهرات روز پنجشنبه بیش از این رقم اعلام شده و بالغ بر ۳.۵ میلیون نفر بوده است.

«ژرار درمنین» وزیر کشور فرانسه امروز (جمعه) گزارش کرد ۴۵۷ نفر در سراسر فرانسه بازداشت شده‌اند که اکثر بازداشت‌ها در پاریس بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان حدود ۹۰۳ آتش در خیابان‌ها روشن کردند. وزیر کشور فرانسه گفت در درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس، دست‌کم ۴۴۱ مأمور پلیس زخمی شده‌اند.

گزارش ها حاکی از آن است که ده‌ها نفر از معترضان نیز در درگیری با پلیس زخمی شده‌اند که یکی از آن‌ها زنی بوده که انگشت شست خود را در شهر «روون نرماندی» از دست داد.

درمنین اواخر روز پنجشنبه گفت خساراتی که شورشی‌ها وارد کرده‌اند، بسیار چشمگیرتر از یک روز قبل‌تر بوده و او به حوادثی در «بوردو» که در آن ورودی شهرداری به آتش کشیده شد و «لوریان» که یک ایستگاه پلیس در آن هدف قرار گرفت، اشاره کرد.

وزیر کشور فرانسه معترضان را اراذل و اوباش توصیف کرد و گفت که عامل این هرج و مرج در فرانسه، یکهزار و  ۵۰۰ «اراذل و اوباش، اغلب از چپ‌های افراطی‌هایی هستند که خواهان سرنگونی دولت و کشتن افسران پلیس هستند و این افراد از قبل برای مجریان قانون شناخته شده هستند».

اتحادیه‌های کارگری در فرانسه درخواست کرده‌اند که دهمین دور از اعتصابات و تظاهرات سراسری علیه اصلاحات بازنشستگی روز سه‌شنبه هفته آینده ۲۸ مارس برگزار شود و چنین تظاهرات‌هایی احتمالاً سفر «چارلز سوم» پادشاه بریتانیا به فرانسه که قرار است در آن روز با قطار به بردو سفر کند را متفاوت خواهد کرد.

مشارکت گسترده مردم فرانسه در تظاهرات روز پنجشنبه در پی تصمیم اوایل هفته دولت ماکرون برای استفاده از حق امتیاز اجرایی برای تصویب لایحه اصلاحات بازنشستگی بدون آراء‌ پارلمان صورت گرفته است.

با وجود مخالفت‌های شدید و درخواست برای استعفا، رئیس جمهور فرانسه بر افزایش سن بازنشستگی به ۶۴ سال تا پایان ۲۰۲۳ اصرار دارد. او استدلال می‌کند که عدم انجام این کار باعث فروپاشی کل سیستم بازنشستگی فرانسه می‌شود.

اتحادیه‌های کارگری بر این باورند که اصلاحات بازنشستگی غیرمنصفانه است و عمدتاً به کارگران کم مهارت با مشاغلی که از نظر فیزیکی دشوار است، آسیب می‌رساند. یکی از حاضران در راهپیمایی پنجشنبه مدعی شد طرح ماکرون برای او «حکم اعدام» است.

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=7060

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند