29 / 04 / 2024
23:44

سهم ۴۰۰ میلیارد تومانی تأمین اجتماعی در درمان زوجین نابارور

10:5536۰

براساس داده‌های منتشر شده سازمان تأمین اجتماعی، این سازمان در درمان زوجین نابارور بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پرداختی داشته‌ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدان خبری، آخرین داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد جمعیت تحت پوشش بیمه سازمان تأمین اجتماعی از ۴۶ میلیون نفر فراتر رفته است. براساس این داده‌ها، سازمان تأمین اجتماعی از سال۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ تنها ۳۸ هزار و ۵۰۰ بیمه شده جدید داشته است.اما از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون بیمه شده جدید تحت پوشش خدمات این سازمان قرار گرفته اند این در حالی است که میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در تازه‌ترین اظهاراتش از افزایش یک میلیون و ۹۰۰ هزار بیمه شده جدید سخن گفته است.

داده‌های سازمانی تأمین اجتماعی نشان می‌دهد تا ابتدای سال ۱۴۰۰، ۱۳ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۵۶۳ نفر از خدمات این سازمان بهره مند شده اند که این میزان در سال ۱۴۰۱ با احتساب یک میلیون بیمه شده جدید به بیش از ۱۴ میلیون بیمه شده تحت پوشش تأمین اجتماعی رسیده است.

*رشد۵۳درصدی پوشش بیمه‌ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، از جمعیت ۳۶ میلیون نفری ایرانی‌ها، تنها ۲۰ درصد از جمعیت از خدمات پوشش بیمه های اجتماعی بهره مند شده‌اند که در آن زمان به جمعیت ۷ میلیون ایرانی می رسید اما این آمار پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تا سال جاری به ۷۳درصد پوشش رسیده است، به طوری که امروزه ۴۶ میلیون ایرانی معادل ۵۳درصد از جمعیت کشور تحت پوشش خدمات سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم از بیستم شهریور ماه ۱۴۰۰، عملکرد سازمان تامین اجتماعی به گونه‌ای رقم خورد تا تمرکز راهبردی خود را بر روی مسائل اساسی و چالش‌های پیش روی آن معطوف کند، به طوری که براساس تحلیل‌های انجام‌شده مسائل کلان سازمان ناظر چند موضوع شناسایی شد که از آن جمله می‌توان به وضعیت ناترازی صندوق به جهت ناپایداری عمیق در منابع، استقراض انباشته و بی‌‌رویه از بانک برای پرداخت حقوق مستمری بازنشستگان (بیش از ۱۰۰ همت به بانک‌ها از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰)، بدهی انباشته به مراکز درمانی طرف قرارداد، افزایش پرداخت از جیب مردم در درمان غیر مستقیم،کاهش ضریب پشتیبانی صندوق به عدد ۴.۲، افزایش هزینه‌های ناشی از تحمیل قوانین بازنشستگی پیش از موعد با سهم بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها، عدم تغییر و اجرای اصلاحات پارامتریک و محاسبه فنی و بیمه‌ای متناسب با تغییرات و تحولات جمعیتی و پایین بودن نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی سازمان و وجود برخی مداخلات غیرحرفه‌ای اشاره کرد.

*همکاری ۲۰ هزار پزشک با تأمین اجتماعی

تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد اجتماعی و اقتصادی کشور امروزه بر مبنای خدمت به بیمه‌پردازان، فعالان حوزه کسب و کار و تولید و همچنین با ارائه خدمات درمانی و مستمری به بازنشستگان، ازکارافتاده و افراد بازنشسته فعالیت می‌کند، به طوری که در مراکز درمان مستقیم این سازمان بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی عمومی، تخصصی و فوق تخصصی با سرمایه انسانی بالغ بر ۴۶ هزار و ۲۰۰ نفر در حال فعالیت است. این در حالی است که در مراکز درمان غیرمستقیم نیز سازمان تامین اجتماعی با ۵۰ هزار مرکز طرف قرارداد دارد و با بیش از ۲۰ هزار پزشک همکاری می‌کند.

*تأمین اجتماعی چند بیمارستان در کشور دارد؟

در مجموع سازمان تامین اجتماعی ۱۲ هزار و ۷۵۴ داروخانه، ۱۴ هزار و ۵۹۸ پاراکلینیک، ۳۰۲۹ درمانگاه و ۱۰۰۳ بیمارستان دارد. در حال حاضراین سازمان ۴۶ میلیون نفر تحت پوشش بیمه خود دارد و این میزان ۵۳درصد از کل جمعیت کشور را دربرمی‌گیرد. تأمین اجتماعی در حال حاضر ۷.۵ میلیون مستمری‌بگیر و ۳۸.۷ میلیون نفر هم بیمه‌شده دارد که تعداد مستمری‌بگیران ۱۶ درصد از جمعیت کل این سازمان را به خود اختصاص داده است.

* پرداخت استقراض بی رویه تأمین اجتماعی در دولت‌های پیشین

استقراض از بانک رفاه به عنوان راحت‌ترین روش تامین مالی در دوره مدیریت دولت قبل مورد استفاده قرار گرفته بود اما با روند توقف استقراض بی‌رویه در دوره مدیریت جدید، بدهی انباشته از سال‌های قبل با رقمی بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان تسویه شد. همچنین از ابتدای ۱۴۰۱ بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بانک رفاه کارگران انجام شده که از نظر سرمایه ثبت‌شده در صدر نظام بانکی قرار می‌گیرد.

*‌ دولت، مجلس و تأمین اجتماعی  در کنار هم

از آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ از طریق تعامل با دولت و مجلس حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی احیا شد. در این فرآیند بر خلاف سنت نادرست گذشته، شرکت‌های مناسب و سودده به سازمان واگذار و در بودجه سال ۱۴۰۲ بیش از حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

*  یک میلیون و ۹۰۰هزار بیمه شده جدید در تأمین اجتماعی

بیش از ۱.۹ میلیون نفر از ابتدای دوره مدیریتی جدید تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند؛ بر همین اساس باید تاکید کنیم یکی از جهت‌گیری‌های اصلی در ایجاد درآمد پایدار صندوق تامین اجتماعی توسعه پوشش بیمه‌ای است که با این افزایش، این به وقوع پیوسته است. به طوری که در مجموع به طور متوسط ماهیانه بالغ بر هزار میلیارد تومان به منابع پایدار سازمان اضافه می‌شود.

* تأمین اجتماعی در خانه ۲۸۴هزار زن ایرانی

از آذرماه ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۱، ۱.۴ میلیون نفر ذیل طرح بیمه فراگیر خانوار ایرانی به جمع خانواده سازمان تامین اجتماعی افزوده شده‌اند. در این میان ۲۸۴ هزار و ۸۶۲ بیمه‌شده جدید را زنان خانه‌دار ایرانی تشکیل می‌دهند و ۶۲۰ هزار و ۳۲ نفر را بیمه‌شدگان دانشجوی ایرانی به خود اختصاص داده‌اند.

* طرح پالایش بیمه‌ای و افزایش کشف و وصول

در سال ۱۴۰۰، ۱۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱، ۳۵۰۰ میلیارد تومان در مصارف صندوق بیمه بیکاری صرفه‌جویی شده است. به طوری که در این روش، سازمان تامین اجتماعی به دنبال حل معضلات قانونی و پیش‌بینی منابع مورد نیاز برای این طرح‌ها بوده و از سوی دیگر حذف افراد من‌غیرحق و جایگزینی افراد مستحق طرح، را دنبال کرده است.

همچنین در این سازمان، سیاست‌های حذف و جایگزینی بیش از ۱۴ هزار قالیباف و شاغل صنایع دستی، فرایند پالایش و جایگزینی یک به یک برای حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ راننده و پرونده بیش از ۱۰۴ هزار کارگر من‌غیرحق مختومه و صدور مجوز جایگزینی دو به یک آنها با افراد جدید دنبال شده است.

* کاهش میانگین سن مدیران تأمین اجتماعی

بیش از ۹۰ درصد از انتصابات سازمان تامین اجتماعی از میان نیروهای سازمان بوده و در انتصابات جدید مدیران ستادی و استانی شاهد کاهش ۷ ساله میانگین سنی مدیران بوده‌ایم و جذب و به‌کارگیری ۳۵۰۰ نفر در بخش‌های مختلف سازمان تامین اجتماعی از طریق برگزاری آزمون استخدامی صورت گرفته است. همچنین در این سازمان نیز ۲۵۰۰ خانواده ایثارگران و شهدا و پزشکان نیز صورت گرفته است.

* توسعه خدمات بیمه‌ای و رفاهی به بیمه‌شدگان و بازنشستگان

 غرامت بارداری در دولت سیزدهم به طور ماهانه پرداخت شده و مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه به صورت غیرحضوری افزایش یافته است. از طرف دیگر سازمان تامین اجتماعی شاهد افزایش ۹۵ درصدی تسهیلات وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان بوده و همچنین مبلغ این وام را از ۷ میلیون به ۱۲ میلیون افزایش داده که این رقم به بیش از ۲۲۰ هزار فقره وام در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

 سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ در قالب سفر زیارتی کرامت رضوی، ۵۰ هزار نفر از بازنشستگان را به صورت رایگان به سفر مشهد مقدس اعزام کرده است و این سازمان همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان در قالب تعهدات بیمه بیکاری برای ۱۷۰ هزار نفر به طور ماهانه پرداخت داشته است.

*تعهدات کوتاه مدت تأمین اجتماعی

یکی از اقدامات سازمان تامین اجتماعی پرداخت ۴۴۰۰ میلیارد تومان از تعهدات کوتاه‌مدت بوده است. در همین راستا بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار سند به ارزش بالغ بر ۴۴۰۰ میلیارد تومان ذیل تعهدات کوتاه‌مدت مانند اروتز و پروتز، غرامت دستمزد، هزینه‌های سفر، کمک ازدواج، کمک بارداری و کمک کفن و دفن در سال ۱۴۰۱ پرداخت شده است.

سازمان تامین اجتماعی در موضوع درمان غیرمستقیم بیش از ۳۵۰ میلیون ویزیت سرپایی و پرونده بستری در مراکز درمانی در سال ۱۴۰۱ داشته است، به طوری که روزانه ۱.۱۲ میلیون صدور روزانه داشته است. در مجموع ۲۹۶ هزار و ۳۹۱ بیمار کرونایی از مراکز ملکی سازمان استفاده کرده‌اند و میانگین برای هر پرونده ۶۷ میلیون ریال هزینه شده است. در مجموع نیز ۲۷۳ هزار و ۵۳۹ نفر ترخیص شده‌اند و ۲۲ هزار و ۸۵۲ نفر جان باخته‌اند.

این سازمان توانسته است در استان‌های مختلف ۱۸۵ مرکز کلینیک دیابت و فشار خون احداث کند و ۱۴ مرکز درمان سرپایی را ارتقای شیفت بدهند. در باب پروژه‌های عمرانی سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در مجموع ۱۳۳ پروژه عمرانی با زیربنای ۹۰۰ هزار مترمربع در حوزه‌های درمانی، بیمه‌ای و رفاهی تکمیل شده و یا در حال اجرا و طراحی است که از این میزان ۲۹ پروژه در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید تا بیش از ۸۰۰ تخت بیمارستانی به ظرفیت درمانی سازمان اضافه شود.

این سازمان همچنین شاهد افزایش ۱۸.۱ درصدی مراجعات دریافت خدمات سرپایی در مراکز ملکی بوده است.

سهم ۴۰۰ میلیارد تومانی تأمین اجتماعی در درمان زوجین نابارور

سازمان تامین اجتماعی در درمان زوجین نابارور بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است، به طوری که با افزایش حدود ۱۲ برابری نسبت به سال ۱۴۰۰ به رقم ۴۷هزار۴۷۲ پرونده رسیده و بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان بابت این موضوع پرداخت شده است.

یکی دیگر از اقدامات این سازمان ارائه تخصصی درمانی در مراکز دانشگاهی و خصوصی است و برای بیماران مبتلا به اوتیسم با اجرای شیوه‌نامه قرارداد با مراکز جامع توانبخشی توانسته برخی اقدامات را انجام دهد.

در حوزه لوازم مصرفی پزشکی و اندو پروتز این سازمان توانسته است جبران هزینه‌ها تا سقف قیمت برای بیمه‌شدگان مندرج در سایت IMED را در دستورکار قرار دهد. همچنین فرانشیز رایگان در شهرستان‌های فاقد مراکز ملکی و مراجعین بالای ۶۵ سال را در دستورکار قرار داده است.

سازمان بیمه تامین اجتماعی خدمات درمانی به بیماران خاص را به طور رایگان در دستورکار قرار داده است، به‌طوری‌که تمام خدمات درمانی بیماران خاص، مانند تالاسمی، دیالیزی و هموفیلی در بخش بستری و سرپایی با تعرفه دولتی رایگان است.

* اجرای ۹۷ درصدی نسخه نویسی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی

هدف از هوشمندسازی تسهیل‌گری و کاهش مداخلات انسانی جهت تعاملات با بیمه‌شدگان و کارفرمایان و ایجاد شفافیت و توسعه زمینه‌های کنترل مدیریت منابع و مصارف در تمام زمینه‌هاست. هم اکنون این سازمان ارائه ۵۷ خدمت غیرحضوری را در دستورکار قرار داده و ۳۰۷۰ خدمت غیرحضوری را نیز توسعه داده است. همچنین در باب نسخه‌نویسی الکترونیکی از ۵۲ درصد سال ۱۴۰۰ به ۹۷ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. سالانه نیز بیش از ۱۶۰ میلیون مراجعه و بیش از ۴۴ میلیون ارائه خدمت در سامانه، خدمات غیرحضوری به ثبت رسیده است.

حدود ۱.۸ میلیون کاربر در سامانه تامین اجتماعی من حضور دارند و از ۴۹ خدمت غیرحضوری بهره‌مند شده‌اند. در مجموع ۷.۵ میلیون خدمت مشاوره‌ای در مرکز ۱۴۲۰ در سال صورت گرفته و روزانه بیش از ۲۰ هزار مشاوره حضوری و غیرحضوری از این طریق به شهروندان و بیمه‌شدگان سازمان ارائه خواهد شد.

پایان پیام/ م

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=8153

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند