29 / 04 / 2024
01:16

زلفی‌گل: دانشگاه‌ها با محوریت حل نیازهای کشور، بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند

03:0064۰

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، اجرای قوانین جدید پژوهانه (گرنت) را لازم‌الاجرا دانست و از پذیرش مستقیم دانشجو با توجه به نیازهای موجود در سامانه نان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدان خبری، دانشگاه علامه طباطبایی، امروز در آخرین روز خردادماه ۱۴۰۲، میزبان همایش معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مؤسسات علمی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری با حضور وزیر و معاونان وزارت علوم بود. در این همایش یک روزه، بخش‌ها و پنل‌های مختلفی با موضوعات مربوط به مسائل پژوهش و فناوری در کشور برگزار شد.

تشریح شیوه‌نامه تعاملات علمی ملی و بین‌المللی، شیوه‌نامه اجرایی اعطای پژوهانه (گرنت) علمی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری از برنامه‌های این همایش بود. همچنین قانون جهش تولید دانش‌بنیان، سند ملی نظام نوآوری ایران و نحوه اعطای تسهیلات به خرید تجهیزات آزمایشگاهی بررسی و ارائه شد.

مدیریت هزینه و پژوهانه به عهده دانشگاه‌هاست

محمدعلی زلفی‌‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در ساعات پایانی این همایش حضور داشت و با تأکید بر اجرای کامل شیوه‌نامه اعطای پژوهانه اظهار داشت: هزینه انجام پژوهش برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بالاست و با توجه به محدود بودن بودجه پژوهانه، معاون پژوهشی باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب هزینه را مدیریت کند. روسای دانشگاه‌ها بیشتر به دستاوردها و اقدامات فیزیکی مانند احداثساختمان تأکید دارند، در صورتی که حمایت از کارهای علمی باید در اولویت باشد.

وی با تقدیر از فعالیت پژوهشگران برتر در دانشگاه‌ها را از مأموریت‌های معاونان پژوهشی عنوان کرد و افزود: معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها باید پژوهشگران را ترغیب و تشویق کنند، اما این نباید منجر به وابستگی سازمانی آنها شود. برای اجرای طرح پژوهانه دانشگاه بایستی روش‌های سنجش خود را داشته باشد.

زلفی‌گل با اشاره به تغییر رویکرد به استادمحوری در سامانه نان اظهار داشت: استادان بایستی نیاز خود را در سامانه ثبت کنند و در این صورت می‌توانند به صورت مستقیم دانشجوهای استعداد درخشان را بدون آزمون بپذیرد. دانشجویان بر اساس پروژه‌هایی که از این سامانه می‌گیرند، می‌توانند تسهیلات تشویقی دریافت می‌کنند.

اجرا نکردن آئین‌نامه‌های اعطای پژوهانه خلاف قانون است

وزیر علوم رعایت شیوه‌نامه اعطای پژوهانه را برای تخصیص درست بودجه به فعالیت‌های پژوهشی ضروری دانست و اعلام کرد: آئین‌نامه پژوهانه در هیأت امنای دانشگاه‌های مختلف تصویب شده و بعد از تصویب نهایی در وزارت علوم، از سال ۱۴۰۲ باید اجرا شود. اگر دانشگاهی از اجرای آن تخطی کند، خلاف کرده است.بودجه این پژوهانه با همکاری با سازمان برنامه و بودجه تأمین خواهد شد و نگرانی از این بابت نیست.

او تأکید کرد: بنا به گزارش‌های واصله، پژوهانه‌ای که از ابتدای سال از سازمان برنامه و بودجه تأمین شد، هنوز به استادان اعطا نشده است.

پایان پیام/ م

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=7975

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند