29 / 03 / 2024
11:20

زاکانی در گفتگو با العالم: تهران به شهری هوشمند تبدیل می‌شود/ هم‌افزایی پایتخت کشورهای منطقه در دستور کار است

06:031.4K۰

به گزارش میدان خبری، علیرضا زاکانی در گفتگو با برنامه «من الطهران» شبکه العالم گفت: در تهران برنامه‌های مختلفی به مناسبت ماه مبارک رمضان تحت عنوان «بهار قرآن» در حال برگزاری است. بخشی از این برنامه‌ها به صورت تخصصی در حوزه موضوعات مرتبط با قرآن است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در ۷ پهنه شهر برنامه‌های متنوع فرهنگی، معنوی و نشاط‌آور هر شب در حال برگزاری است، افزود: همچنین در کنار این برنامه‌ها در نقاط مختلف شهر در قالب برنامه به ضیافت افطار به خدمت‌رسانی به روزه‌داران مشغول هستیم. امیدواریم این فضای معنوی شهر موجب صلاح و سعادت همه شود.

تهران، خواهرخوانده شهرهای مطرح دنیا

شهردار تهران در ادامه با اشاره به خواهرخواندگی تهران با بسیاری از شهرهای جهان ادامه داد: تهران با شهرهای مختلفی خواهرخوانده است. این شهرها هم در کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند چین قرار دارند و هم در کشورهای همسایه مانند شهر مسکو در روسیه. البته در کشورهای اسلامی، کشورهای اروپایی و کشورهای آفریقایی نیز شهرهای خواهرخوانده داریم.

وی با اشاره به اینکه در اقصی نقاط جهان در موضوع خواهرخواندگی بحث تعامل با کشورهای جهان مطرح است، بیان کرد: در واقع ما به دنبال گسترش روابط میان شهرهای خواهرخوانده به ویژه با کشورهای همسایه و محور مقاومت هستیم.

زاکانی یادآور شد: خدماتی که ما می‌توانیم به کشورهای محور مقاومت و شهرهای خواهرخوانده ارائه کنیم، عمدتاً تبادل تجربیات و موضوعات فرهنگی است. شهرداری تهران با توجه به ظرفیت‌ها و تجارب شهر تهران آماده انتقال تجربیات خود به کشورهای خواهرخوانده است.

وی با بیان اینکه شهرهای خواهرخوانده یکدیگر را مانند تکیه‌گاه دانسته و با هم هم‌افزایی می‌کنند، تاکید کرد: ظرفیت‌های نرم‌افزاری ما نیز در طبق اخلاص در اختیار کشورهای همسایه قرار دارد. همچنین می‌توانیم ظرفیت‌های فنی مهندسی‌ای را در خدمت دوستان خود در کشورهای محور مقاومت قرار دهیم. اعتقاد داریم کشورهای محور مقاومت ید واحده هستند. مانند یک گلستان که گل‌های آن هر کدام زیبایی خود را دارند.

ایمنی و آسایش شهروندان با همکاری و هم‌افزایی پایتخت کشورهای منطقه

شهردار تهران در ادامه با اشاره به ویژگی‌های پایتخت گفت: شهر تهران یک ویژگی برای کل کشور دارد که آن هم ویژگی نقش‌دهی و پیشتازی برای دیگر شهرهای کشور است. تهران البته کلانشهر بزرگی است که حدود ۱۴ میلیون نفر جمعیت در روز دارد.‌ شهری با ۲۳۷ سال قدمت پایتختی و ۷۰۰۰ سال قدمت تاریخی باتوجه به یافته‌های باستان‌شناسی است. این هویت تاریخی و این قدمت پایتختی و هم توانمندی‌های تهران می‌تواند ارتباط منطقی با کشورهای دیگر و پایتخت‌های کشورهای همسایه برقرار کند.

وی با بیان اینکه البته مقایسه پایتخت‌ها صحیح نیست، افزود: اما علاقمند هستیم پایتخت کشورهای منطقه دست به دست هم دهند تا شهروندان آسایش و ایمنی بیشتری داشته باشند.

شهردار پایتخت ایران اسلامی با اشاره به اینکه موضوع هویت شهری یکی از عواملی است که امکان مقایسه شهرها را با یکدیگر فراهم می‌کند، ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج فارس از منظر توسعه کالبدی جهش چشمگیری داشته‌اند، این در حالی است که هویت مستقلی نداشته‌اند چرا که عاریه از غرب بوده است.

تبدیل تهران به شهری هوشمند

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال توسعه با هویت ایرانی اسلامی و بومی مبتنی بر نیاز شهروندان هستیم، بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی در تهران یکی از اولویت‌های شهرداری تهران محسوب می‌شود. افزایش این زیرساخت‌ها ظرفیت خدمت را به صورت نمایی افزایش می‌دهد. تهران باید به عنوان یک شهر فناور شناخته شود.

شهردار تهران با بیان اینکه بیشترین ظرفیت دانشی کشور در تهران قرار دارد، یادآور شد: بیش از ۶۰۰ هزار دانشجو در تهران مشغول فعالیتند. می‌خواهیم حوزه فناوری و زیرساخت‌های هوشمندسازی را در تهران فعال کنیم تا این کلانشهر در آینده نزدیک به شهری هوشمند و خلاق بدل شود. امیدواریم اشتراک این ظرفیت‌ها به ویژه با پژوهشکده‌ها موجب فتح قله‌های افتخار از راه میان‌بر شود.

افزایش حدود ۳۳ برابری پارک‌های تهران در دوران انقلاب

وی با اشاره به اینکه آرزومندم کشورهای همسایه بتوانند در حوزه درختکاری موفق شوند، تاکید کرد: اما بدانید وقتی انقلاب به پیروزی رسید در تهران فقط ۷۲ پارک وجود داشت، اما در حال حاضر ۲۳۵۲ پارک در شهر وجود دارد. این در حالی است که فضای سبز پیرامون شهر تهران در ۴۴ سال قبل ۲۹۰۰ هکتار بود اما اکنون به ۵۰ هزار هکتار رسیده است.

زاکانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سال قبل ۱۵۰۰ هکتار فضای سبز پیرامون شهر ایجاد کردیم. امسال هدف کاشت ۲۰۰۰ هکتار فضای سبز مثمر در حاشیه پایتخت است. در حال حاضر پیرامون تهران و خود تهران ۶۱ هزار هکتار فضای سبز وجود دارد و در تلاش هستیم تا در دامنه‌های شمالی تهران فضای سبز را گسترش دهیم. در این رابطه با وزارت جهاد وارد صحبت شدیم تا مسئولیت خود را در حوزه آبخیزداری برعهده گرفته و از کمک آن‌ها برای گسترش فضای سبز استفاده کنیم.

خدمات‌رسانی به زائران اربعین در کنار مردم و کشور عراق

وی با اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران در ایام اربعین افزود: کار اصلی در اربعین برای ملت عراق است. سکه اربعین به نام کشور و مردم عراق خورده است. زحمت اصلی برای آن‌هاست و ما در حاشیه هستیم. رکن اصلی برنامه‌ها در اربعین ملت عراق است و از مردم این کشور ایثار، بزرگی، فداکاری و زائرداری را آموخته و یاد گرفته‌ایم.

شهردار تهران ادامه داد: تلاش می‌کنیم در مرزهای خودمان با دیگر کشورهایی که برای اربعین زائر دارند مثل پاکستان و افغانستان و آذربایجان خدمات ارائه دهیم. همچنین در نظر داریم تا در مرزهای خودمان با عراق نیز بتوانیم تسهیلات برای زوار ارائه کنیم.

وی بیان کرد: همچنین در نظر داریم تا با کمک ملت عراق بتوانیم از زائران اباعبدالله(ع) گرد خستگی را بزداییم؛ خدماتی مانند آتش‌نشانی، موکب‌داری، پاکبانی و نظافت شهر، بهداشت و موضوع درمان و مواردی از این دست. البته اعتقاد داریم این کارها قابل مقایسه با کار بزرگ ملت عراق در خدمت‌رسانی به زوار امام حسین(ع) نیست.

 

نهضت آزادی در کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا ادامه دارد

 

زاکانی با اشاره به اینکه کاملاً شفاف و مشخص است که غرب آسیا و شمال آفریقا در مسیر آزادی قرار دارند، یادآور شد: در واقع این نقاط نسبت به دیگر نقاط دنیا پیشتاز هستند. عناصری که نظام سلطه در این مناطق گماشته بود مانند رژیم صهیونیستی روز به روز به سمت انحطاط و ریزش ـ چه از درون چه از بیرون ـ هستند.

 

وی تاکید کرد: با انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) ۴۴ سال قبل سیلی در منطقه راه افتاد. پیام انقلاب تمسک به اسلام و توسل به کلمه لا اله الا الله و محمد رسول الله بود. ما نه به شرق نه به غرب تکیه نداشتیم و به دنبال معنویت، آزادی ‌و استقلال بودیم برای الهام‌بخشی به دیگر کشورها. ۴۴ سال است به ما فشار می‌آورند اما ما از هر تهدیدی فرصت ساختیم. مثل ماجرای سوریه که جبهه‌النصره و داعش در آنجا رقم زدند، مانند کاری که آمریکایی‌ها برای مهار چین، روسیه و نابودی هویت دینی ملت‌ها و تمدن قدیمی منطقه انجام دادند و از سوی دیگر هدف این بود تا استفاده از منابع منطقه در طبق اخلاص برای آمریکا فراهم شود.

 

شهردار تهران با تاکید بر اینکه تمامی کشورهای منطقه با هم متحد شده تا این توطئه بزرگ را خنثی کنند، گفت: حاج قاسم سلیمانی پرچم‌دار این جریان بود. جز نفرت و سرافکندگی دستاوردی برای دشمنان ما نداشت.

 

وی افزود: وقتی دومینوی شکست آمریکایی‌ها و توفیقات جبهه مقاومت آغاز شد، کشورهای منطقه دانستند نمی‌توان به آمریکا و اسراییل امیدوار بود. آن‌ها فهمیدند تکیه کردن به آمریکا و اسراییل که سست‌تر از خانه عنکبوت هستند، اشتباه است و آنها رو به فروپاشی هستند.

 

زاکانی با بیان اینکه بازگشت به پیوستگی بین کشورهای اسلامی در حال وقوع است، گفت: آینده روشن است؛ رهایی از نظام سلطه، اخراج آمریکا از منطقه و فروپاشی اسراییل که به‌زودی خواهیم دید.

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=7148

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند