28 / 03 / 2024
18:44

درآمد ۳۶ هزار میلیاردی صادرات نفت کوره/ جزئیات روابط مالی شرکت نفت و شرکت پالایش و پخش

04:00301۰

به گزارش میدان خبری، یکی از بخش هایی که در قالب یادداشت های توضیحی گزارش صورت مالی شرکت های دولتی مختلف، توضیحاتی درباره آن ارائه می شود، مطالبات این شرکت هاست.

* طلب ۵۰٫۷ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی پالایش و پخش از شرکت ملی نفت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس صورت مالی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، این شرکت بالغ بر ۵۰ هزار و ۷۳۳ میلیارد تومان از شرکت ملی نفت ایران در سال ۹۷ طلبکار بوده است. همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران حدود ۳ هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان از شرکت نفت ستاره خلیج فارس بابت فروش میعانات گازی در سال ۹۷ طلب داشته است. در نتیجه، مجموع طلب این شرکت از سایر شرکت ها در سال مذکور، حدود ۵۴ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان بوده است.

این در حالی است که مجموع مطالبات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از این شرکت ها در پایان سال ۱۳۹۶، بالغ بر ۲۸ هزار و ۲۵۹ میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر، مطالبات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از این شرکت ها در پایان سال ۹۷ نسبت به پایان سال ۹۶، حدود ۸۸ درصد افزایش داشته است. همچنین طلب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از شرکت ملی نفت ایران در پایان سال ۱۳۹۶، بالغ بر ۲۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان بوده است یعنی مطالبات این شرکت از شرکت ملی نفت ایران در پایان سال ۹۷ نسبت به پایان سال ۹۶، حدود ۸۴ درصد افزایش داشته است.

*جزئیات روابط مالی شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش

براساس این گزارش، جزئیات روابط مالی شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در جدول زیر آمده است:

براساس جدول فوق، بخش اعظم بدهی شرکت ملی نفت ایران به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۹۷ مربوط به مانده ابتدای سال و فروش نفت کوره صادراتی و بانکرینگ توسط امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در سال مذکور بوده است. شرکت ملی نفت ایران بابت مانده ابتدای سال، بیش از ۲۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان و بابت فروش نفت کوره صادراتی و بانکرینگ توسط امور بین الملل این شرکت، بیش از ۳۶ هزار و ۶۰ میلیارد تومان به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال ۹۷ بدهکار بوده است.

*هزینه واردات بنزین در سال های ۹۶ و ۹۷

براساس این گزارش، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران هم بابت واردات بنزین در سال ۹۷، حدود ۳ هزار و ۷۵۶ میلیارد تومان بدهکار بوده است. رقم بدهی این شرکت به شرکت ملی نفت ایران بابت واردات بنزین در سال ۹۶ هم بالغ بر ۶ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان بوده است.

*بدهی شرکت ملی پالایش و پخش به شرکت ملی نفت ایران بابت خرید خوراک

به گزارش فارس، مجموع بدهی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به شرکت ملی نفت ایران بابت خرید خوراک (نفت خام و میعانات گازی) در سال ۹۷، بالغ بر ۲۷۲ هزار و ۷۹۴ میلیارد تومان بوده است. جزئیات این بدهی در جدول زیر آمده است:

گفتنی است بیش از ۹۹ درصد بدهی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به شرکت ملی نفت ایران بابت خرید نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۷ یعنی رقمی حدود ۲۷۰ هزار و۶۱۰ میلیارد تومان به خزانه داری کل کشور منتقل شده است. در واقع، این معامله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی نفت ایران صرفا به صورت حسابداری در صورت های مالی این دو شرکت، ثبت می شوند.

*کل درآمد صادراتی شرکت ملی پخش بابت صادرات از طریق مرزهای خشکی

 همچنین مجموع درآمد شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران بابت صادرات از طریق مرزهای خشکی در سال ۹۷، بیش از ۱۳۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بوده که طبق بندهای شماره ۵ و ۶ نامه شماره ۲-۷۸۸/۲۰ مورخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ وزیر نفت، کل مبلغ مذکور به حساب شرکت ملی نفت ایران واریز شده است.

انتهای پیام/ م

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=5384

689 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند