27 / 04 / 2024
03:35

برپایی مراسم بزرگداشت شهدای دانش‌آموز در ۱۴ آبان‌ماه

04:26293۰

به گزارش میدان خبری، محمدرضا رزاقی مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری اظهار داشت: امسال تقارن ۸ آبان سالروز شهادت شهید فهمیده، سمبل دانش آموز شهید و اربعین امام حسین (ع) برای ما به عنوان اداره شاهد و ایثارگران فرصت مغتنمی برای تصویر کشیدن این موضوع است.

وی ادامه داد: ۳۶ هزار شهید دانش آموز ثمره ۵ هزار شهید معلم، ۲۷۸۰ معلم جانباز، ۴۷۰۳ آزاده هستند.

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال به مناسبت سالروز بزرگداشت شهدای دانش آموز و یادبود شهید فهمیده، مراسمی در ۱۴ آبان در دبیرستان شاهد شهدای هفتم تیر با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، رئیس بنیاد شهید و وزیر آموزش و پرورش برگزار می شود.

رزاقی بیان داشت: اصرار داریم مدارسی  که در طول جنگ توسط دشمن بمباران شده و شهید داده اند را معرفی کنیم که دبستان رشیدیه کرمانشاه ،مدرسه راهنمایی پیروز بهبهان با ۷۵ دانش آموز شهید ، مدرسه زینبیه و ثارالله میانه با ۳۷ شهید و گروه سرود شهر قم با ۹ شهید دانش آموز از جمله این مدارس است.

وی استان اصفهان را به عنوان استانی که بیشترین شهید را تقدیم کرده معرفی کرد افزود:این استان ۸۳۵ شهید دانش‌آموز دارد که ۳۷۳ شهید مربوط به شهر اصفهان ،۲۳۴ شهید از نجف اباد ، ۲۲۸ شهید مربوط به کاشان، ۱۵۷ شهید از منطقه ۱۷ تهران و ۱۶۰ شهید نیز مربوط به مدرسه امام صادق قم به عنوان مدارس شاخص در تعداد شهدای دانش‌آموز هستند و دبیرستان منتظری نجف آباد با ۲۳۴ شهید سرآمد مدارس است.

رزاقی با اشاره به شهدای شاخص دانش‌آموزی استان‌های مختلف تصریح کرد: شهید احمد نظیف 11 و نیم ساله از سبزوار، محمدحسین فهمیده 13 ساله از کرج، بهنام محمدی 12 ساله از خرمشهر، مرحمت والازاده 13 ساله از اردبیل، سهام خیام 12 ساله از هویزه، ناهید فاتحی کرجو 16 ساله از سنندج و محبوبه دانش‌آشتیانی 16 ساله از تهران از شهدای 17 شهریور از جمله شهدای شاخص دانش‌آموزی هستند.

مدیرکل شاهد وایثارگران آموزش و پرورش درباره کیفیت‌بخشی به مدارس شاهد خاطرنشان کرد: کیفیت بخشی سیاستی است که وزیر آموزش و پرورش آن را مطرح کرده و در سند تحول آموزش و پرورش تصریح شده و امروز به جز 6 استان، در مدارس شاهد استان‌های دیگر مجموعه‌ها با چارچوبی نسبتا هماهنگ، فعالیت می‌کنند ضمن اینکه به شکلی برنامه‌ریزی کردیم که در مدارس ابتدایی و متوسطه اول شوق‌انگیز کردن مدرسه اولویت اول باشد که در این خصوص کارگاه‌هایی را برای مدیران و معاونان مدارس برگزار کرده‌ایم که دوره دوم این کارگاه آغاز شده و در مرحله بعد استانداردسازی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه ورودی مدارس شاهد کیفی نیست،‌گفت:‌این موضوع به این دلیل است که باید دانش‌آموزانی را با توجه به شرایطی که دارند به اجبار بپذیریم ضمن اینکه 1800 دانش‌آموز طرح پراکنده کاهش داشتند که بخشی از این کاهش به دلیل فارغ‌التحصیل شدن دانش‌آموزان بوده است.

رزاقی با اشاره به روند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شاهد در سال جاری ابراز داشت: در مرحله پیش‌ثبت نام آمارها کاهش نشان داده اما آمار تعداد دانش‌آموزان افزایش داشته است به شکلی که در سال گذشته 379 هزار دانش‌آموز و امسال در 1350 مدرسه شاهد 388 هزار دانش‌آموز داریم  و در پایه اول ابتدایی و پایه دهم، پایه‌های اول، دوم، سوم و پایه‌های هشتم و نهم و در متوسطه دوم در پایه‌های یازدهم و دوازدهم رشد داشته‌ایم و در مجموع با افزایش تعداد دانش‌آموزان مواجه هستیم.

وی افزود: سال گذشته 13هزار و 894 کلاس داشتیم اما امسال 14هزار و 81 کلاس را در 1350 مدرسه برنامه‌ریزی کردیم البته هنوز آمار تعداد دانش‌آموزان طرح شاهد و غیرشاهد استخراج نشده است.

مدیرکل شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته 51 درصد دانش‌آموزان در مدارس شاهد از جامعه ایثارگری و 49 درصد از جامعه غیرایثارگری بوده‌اند، گفت: البته تعداد دانش‌آموزان غیرایثارگر مربوط به دانش‌آموزان دارای رتبه‌های برتر علمی و حافظان قرآن بوده‌ است.

رزاقی با اشاره به امضای تفاهم نامه با معاونت متوسطه آموزش و پرورش متذکر شد:‌ قرار شده همه مدارس متوسطه اول امسال در طرح ایران مهارت ورود پیدا کنند و در هر سه مقطع تحصیلی، مدیران مدارس متناسب با شرایط بومی و اجتماعی مهارت‌های مهم را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه «کاردانش زمینه مدارس شاهد» امسال در متوسطه دوم اجرا نشد، گفت: مقدمات این کار را فراهم می‌کنیم تا سال آینده کاردانش زمینه مدارس شاهد با رویکرد مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان متوسطه دوم فراهم شود.

مدیرکل شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش با اشاره به طرح پراکنده گفت: در این خصوص مسؤولیت دانش‌آموزان را به مدیران مدارس واگذار کرده‌ایم و مدیران و معاونان این مدارس دیگر 6 ساعت موظفی کلاس را ندارند ضمن اینکه همه مدارس شاهد در دوره ابتدایی دو ساعت مکمل و در مقطع متوسطه اول و دوم 4 ساعت مکمل دارند که این جزو ساعت آموزشی این مدارس است.

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=1597

702 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند