30 / 04 / 2024
11:14

اقتصاد جهانی و تحریم روی میز صاحبنظران بین‎المللی و اقتصادی

05:49316۰

به گزارش میدان خبری رویداد بین‌المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌های برتر کشور، دانشمندان مطرح جهانی و نامزدهای جایزه نوبل اقتصاد در روزهای ۱۷ و ۱۸ مهرماه امسال براساس اولویت‌های پژوهشی استراتژیک کشور برگزار می شود.
حضور استادان برتر دانشگاه‌های کشور و دانشمندان بین‌المللی در حوزه‌های اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی به عنوان سخنرانان اصلی و برگزاری پنل‌های تخصصی از جمله نقاط حائز اهمیت این رویداد است.
ریاست این کنفرانس بین‌المللی به مسعود صدری‌نسب رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی واگذار شد و حسین راغفر عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) دبیر علمی است.
با توجه به اینکه هدف از برگزاری این رویداد کمک به توسعه دانش و پژوهش در حوزه اقتصاد با تاکید بر موضوع تحریم‌ها در کشور و ارائه راهکارهای عملی در این حوزه است، برگزاری آن فرصتی برای تمام پژوهشگران، استادان و دانشجویان محسوب می شود که با ارائه مقالات و دستاوردهای پژوهشی خود در راستای کمک به اعتلاء و پیشرفت کشور و مقابله موثر با تحریم‌ها گام بردارند.
آسیب شناسی تحریم های ایران از منظر اقتصادی و اجتماعی، بررسی پیامدهای تحریم ها بر گروه های آسیب پذیر از جمله بیماران، کودکان، معلولان، سالمندان، فقرا و محرومین در کشورهای مختلف مشمول تحریم از جمله ونزوئلا، کوبا، عراق، ایران دو موضوع مهمی است که در این کنفرانس به بحث و بررسی گذاشته می شود.
از دیگر موضوعات در نظر گرفته شده برای طرح در این کنفرانس می توان به معرفی ابعاد غیرانسانی تحریم ها، بررسی نقض قوانین بین المللی در اثر تحریم ها، فعال سازی ظرفیت های مردمی و نهادهای مدنی و آگاه سازی ملت ها نیز اشاره کرد.
فعال کردن ظرفیت نهادهای مدنی در کشورهای مختلف و آشنا ساختن آنها با ابعاد غیرانسانی این اقدام همچنین ایجاد ارتباط، تعامل و همکاری برای مقابله با پیامدهای تحریم ها در کشورهای جهان از جمله کوبا، کره شمالی، یمن، ونزوئلا نیز در این کنفرانس بررسی خواهد شد.
ایجاد ارتباط و تعامل بین کشورهای مشمول تحریم با هدف تشکیل ائتلاف جهانی علیه تحریم ها، همکاری کشورهای تحریم شده و انتقال تجربه با یکدیگر همچنین افزایش ارتباط و تعامل با سازمان های مردم نهاد بین المللی از طریق انتقال اطلاعات مربوط به پیامدهای منفی تحریم دو موضوع دیگری است که صاحب نظران روزهای ۱۷ و ۱۸ مهرماه در کنفرانس اقتصاد جهانی و تحریم ها آن را به بوته نقد و بررسی می گذارند.

محورهای کنفرانس بین المللی
تاثیر تحریم‌ها بر ایران، تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تحریم عادلانه، تحریم‌ها، حقوق بشر و حقوق بین‌الملل، هنر، رسانه و تحریم‌ها، نظم جهانی و تحریم‌ها و مطالعه تطبیقی مورد مطالعاتی تحریم‌ها به عنوان محورهای کلیدی این کنفرانس انتخاب شده است.
مهلت ارسال اصل مقالات تا ۱۵ و اعلام نتایج نهایی پذیرش مقالات منتخب تا ۲۵ شهریورماه جاری اعلام شده است.

مروری بر پیش کنفرانس هایی که برگزار شد
پیش از برگزاری این کنفرانس بزرگ، تاکنون سه پیش نشست توسط این مرکز و با حضور کارشناسان و صاحب نظران در حوزه مسائل بین المللی و اقتصاد برگزار شده است.
در نخستین نشست از سلسله نشست‌های مقدماتی همایش بین‌المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها با محوریت تحریم‌های ناعادلانه ۲۹ بهمن ماه ۹۷ در محل مرکز مطالعات عالی بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
مسعود صدری‌ نسب رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی به عنوان رئیس این کنفرانس، لعیا جنیدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، سادات اخوی رئیس مرکز مطالعات عالی بین‌الملل، فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، ناصر هادیان عضو هیات علمی دانشگاه تهران و شانی هرمزی کارشناس روابط بین‌الملل حاضران در این نشست بودند.
صدری‌نسب، به شرح محورهای هفت‌گانه رویداد اقتصاد جهانی و تحریم‌ها پرداخت و این نشست را نخستین گام در راستای تحلیل و واکاوی موضوعات مطرح شده در این همایش دانست.
جنیدی در بخشی از این پیش کنفرانس، تحریم‌های بین‌المللی و به ‌طور مشخص تحریم‌های آمریکا علیه ایران را ناعادلانه و نامشروع قلمداد کرد و با اشاره به پیامدهای منفی تحریم‌ها در بخش اقتصادی و اجتماعی راه حل فعلی برای خروج از بحران را وفاق ملی دانست.
فواد ایزدی نیز با اشاره به سخنان مقامات ایرانی و آمریکایی در خصوص اعمال تحریم‌ها و اقدامات متقابل بر ناعادلانه و نامشروع بودن این تحریم‌های چندجانبه بین‌المللی و یک جانبه از سوی آمریکا تاکید کرد.

قصد آمریکا از تحریم ها چیست؟
دومین پیش کنفرانس نیز ۹ اردیبهشت ماه امسال در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد.
علی مدنی‌زاده عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در این پیش کنفرانس با برشمردن سه مکانیزم که منجر به افزایش تورم می شود، سیاست‌هایی همچون حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و کاهش معافیت‌های مالیاتی را در شرایط کنونی موثر خواند.
وی قصد تحریم را محدود کردن اقتصاد ایران دانست و افزود: کار ما از بین بردن این محدودیت‌هاست و با کاهش تعرفه‌های وارداتی، توسعه بازار و فشار ناشی از تحریم‌ها را که منجر به محدود کردن مبادلات می شود باید از بین برد.
همچنین محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت، واقعی کردن قیمت ارز را یکی از راه‌های توسعه تجارت دانست و گفت: در این شرایط واردات به خوبی مدیریت شده و از هدر رفت منابع ارزی جلوگیری کردیم.
وی افزود: با وجود تحریم‌ها در حوزه‌هایی همچون تجارت با کشورهای همسایه از جمله عراق رشد قابل توجه داشته ایم.
سومین سخنران این جلسه، محمد علی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی بود که اظهار داشت: بیشترین سهم درآمدی کشور در هر دو حوزه صادرات و واردات کالا، حمل و نقل دریایی کشور است. یکی از اهداف دشمن ایجاد جنگ روانی است و تجارت در حوزه حمل و نقل دریا با روندی طبیعی و مطلوب ارزیابی می شود.

حمایت از پایان نامه ها با موضوع تحریم
سومین پیش نشست کنفرانس اقتصاد جهانی و تحریم‌ها با محوریت تحریم‌ها، اقتصاد جهانی و آینده ایران ۲۵ تیرماه در محل فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
شانی هرمزی مشاور سیاسی معاون حقوقی رئیس جمهوری در این نشست اظهار داشت: تحریم‌های اعمال شده در مورد ایران بسیار پیچیده و ناعادلانه است و آمریکا یا هر کشور دیگری در جهان نمی‌توانند قوانین داخلی خود را در سطح جهانی اعمال کنند.
هرمزی، حمایت از پایان‌نامه‌ها و تحقیقات در خصوص موضوع تحریم‌ها را بسیار حائز اهمیت دانست.
در ادامه قاسم محبعلی مدیرکل سابق خاورمیانه و آسیای غربی وزارت امور خارجه، اولویت اول کشورهای دنیا را منافع آن کشورها و ارزش‌های انسانی را تابع این اولویت دانست.
وی قدرت در نظام بین‌الملل را هفت شاخه برشمرد و مهمترین آن را قدرت اقتصادی خواند و قدرت ‌های سیاسی و فرهنگی و را در مراحل پس از آن دانست.
محبعلی استراتژی آمریکا را استراتژی اجبار و تحریم‌ها را یکی از ابزارهای همیشگی آمریکا عنوان کرد.
چهارمین و آخرین پیش کنفرانس نیز سوم مهرماه امسال برگزار می شود

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=3065

702 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند