21 / 05 / 2024
00:05

افتتاح همزمان چهار پروژه عمرانی و فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد

11:12217۰

در آستانه دهه مبارک فجر نشست خبری تشریح برنامه‌های سازمان ثبت اسناد با حضور احمد تویسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

تویسرکانی اشاره به اینکه امروز سازمان ثبت اسناد از نظر بهره گیری از فناوری اطلاعات بسیار متحول شده است افزود: هم اکنون ۴۵۰ اداره و ۱۰ هزار دفترخانه اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق در کشور فعالیت می کنند.
وی گفت: در مجموع در ۱۰ ماه ابتدایی امسال ۷۳ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۱۷۸ خدمت در سازمان ارائه شده که در مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد افزایش داشته است و در حوزه اسناد مالکیت اراضی با پنج درصد افزایش، دو میلیون و ۶۶۹ هزار و ۶۴۶ سند و در حوزه اراضی روستایی ۷۷ هزار و ۶۷۵ سند صادر شده است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در این مدت ۱۵ هزار و ۸۸۲ سند در بحث موقوفات صادر شد و ۶ هزار و ۶۱۷ سند مالکیت در حوزه اراضی ملی و ۲۲ هزار و ۸۰۷ سند مالکیت در خصوص مسکن مهر صادر شده است.
تویسرکانی گفت: در حوزه اسناد مالکیت قانون تعیین تکلیف، ۱۰۷ هزار و ۶۳۳ سند مالکیت و در حوزه قانون تعیین تکلیف در این ۱۰ ماهه ۲۳۲ هزار و ۶۳۳ رای صادر شده است.
وی افزود: در دفاتر اسناد رسمی هم در حوزه صدور سند ۱۰ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۵۳۲ سند و حدود ۶ میلیون خدمات دیگر از جمله گواهی امضا صادر شده است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در خصوص خدمات مربوط به ثبت ازدواج نیز در این ۱۰ ماهه ۵۱۶ هزار و ۲۰۴ واقعه ازدواج ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هفت درصد کاهش و ۱۴۷ هزار و ۹۸۳ واقعه طلاق ثبت شده که چهار درصد افزایش داشته است.

ممنوع الخروج شدن بیش از ۱۷ هزار نفر در مدت ۱۰ ماه
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:​ در ۱۰ ماه ابتدایی امسال ۱۷ هزار و ۳۱ بدهکار ممنوع الخروج شدند، ۹ هزار و ۴۸۲ نفر هم پس از پرداخت بدهی شان رفع ممنوع الخروجی شدند.
احمد تویسرکانی در نشست خبری افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ۱۰ ماه ابتدایی امسال ۴۸ هزار و ۲۱۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال از مطالبات معوق بانک‌ها را وصول کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد افزایش داشته است.
وی گفت: در این باره ۱۷ هزار و ۳۱ بدهکار ممنوع الخروج شدند و در همین زمان ۷ هزار و ۱۴۰ نفر نیز به علت بدهکاری‌های مالی ممنوع المعامله شدند که ۲ هزار و ۶۴۴ نفر پس از بر طرف شدن مشکلات مالی شان رفع ممنوع المعامله شدند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره طرح کاداستر (حدنگار) افزود: این طرح از طرح‌های مهم و زیرساختی کشور است و با اجرای آن شاهد شفافیت در حوزه اقتصاد کشور خواهیم بود و از مجلس و دولت استمداد می‌کنیم که به بودجه‌های مربوط به اجرای این طرح مهم توجه کنند.
تویسرکانی گفت: هم اکنون بر اساس این طرح ۱۵۳ لایه اطلاعاتی برای املاک دولتی و ۵۳ لایه برای به املاک غیر دولتی صورت گرفته است و این طرح می‌تواند مبنای برنامه ریزی و اطلاعات پایه باشد.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات این سازمان ایجاد محدودیت برای بدهکاران کلان مالیاتی است که ابتدا ۲۲۰ هزار و ۲۳۳ نفر از اشخاص حقیقی، شرکت‌ها و اشخاص حقوقی این بدهکاری‌های کلان را داشتند که بعد از رصد سازمان ثبت اسناد ده‌ها هزار میلیارد تومان از معوقات مالیاتی وصول شد که تاکنون ۹۷ هزار و ۶۷۲ نفر اعم از حقیقی یا حقوقی بدهی مالیاتی خود را تسویه کردند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:​ این سازمان در ۱۰ ماه ابتدایی امسال درآمدی معادل ۱۴ هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال به خزانه واریز کرده است.
تویسرکانی افزود: این سازمان در خصوص ثبت شرکت‌های تجاری نیز در همین مدت ۴۴ هزار و ۳۲۹ شرکت با کاهش پنج درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است و در این مدت ۱۰ هزار و ۴۲ موسسه غیر تجاری هم با افزایش ۶ درصدی و ۵۳ شعبه شرکت خارجی هم به ثبت رسانده است و در این مدت ۹ هزار و ۱۴۲ شرکت هم به علت مشکلاتی که داشتند منحل شدند.
وی درباره شناسه حقوقی اشخاص حقوقی در کشور هم که نقش مهمی در شفافیت فعالیت‌های اقتصادی دارد گفت: از ابتدای ایجاد این سامانه و ثبت شناسه اشخاص حقوقی تاکنون ۲ میلیون و ۶۴ هزار و ۴۰۶ شناسه به شخصیت‌های حقوقی در کشور اختصاص داده ایم که شامل همه دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های ثبت شده در کشور می‌شود.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در خصوص ثبت اختراعات نیز سه هزار و ۳۰۷ اختراع در این ۱۰ ماهه به ثبت رسیده که افزایشی ۱۵ درصدی داشته است و در این مدت ۲۲ هزار و ۸۲۱ علامت تجاری نیز با ۱۰ درصد افزایش به ثبت رسیده است.
تویسرکانی گفت: ۴ هزار و ۶۲۳ طرح صنعتی نیز با افزایش هشت درصدی در این مدت ۱۰ ماهه به ثبت رسیده است.
وی افزود: در حوزه نظارتی هم در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال ۲۹ هزار و ۶۵۴ بازرسی از ادارات ثبت و دفترخانه‌ها در کشور انجام شد که در این باره ۱۰۰ نفر تعلیق، ۳۶۴ نفر انفصال موقت و ۲۹ مورد انفصال دائم شدند. آزمون سردفتری اوایل سال آینده برگزار می‌شود

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور از برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی در اوایل سال آینده خبر داد و گفت: هزار دفترخانه در سال آینده اضافه خواهد شد.
احمد تویسرکانی در ادامه نشست خبری افزود: قطعاً با اضافه شدن این دفترخانه‌ها چندین هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.
وی گفت: ۱۱۵ نفر هم در سازمان ثبت استخدام خواهند شد که نتایج آزمون استخدامی سازمان روی سایت قرار گرفته است.
رئیس سازمان اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره گواهی امضا الکترونیک هم افزود: همه سردفتران و دفتریاران در سراسر کشور مجهز شده اند و در درون سازمان تبادل اطلاعاتمان به صورت الکترونیک است.
تویسرکانی گفت: در بحث امضا الکترونیک در کشور، ریشه و متولی فراگیر شدن آن به وزارت بازرگانی سپرده شده بود که دچار توقف و رکود شد و آن زمان فکر می‌کردند که کاربرد امضای الکترونیک تنها در حوزه تجارت است، اما امروز این کاربرد بسیار وسعت یافته است.
وی افزود: در خصوص امضای الکترونیک اعلام آمادگی کرده ایم و هم اکنون اثر انگشت مراجعه کنندگان به سازمان ثبت گرفته می‌شود و در یک سال گذشته ۲۵ میلیون اثر انگشت طبقه بندی شد که از جعل هویت پیشگیری می‌شود چرا که ممکن است برخی کارت ملی جعلی ارائه کنند و مسائلی همچون اثر انگشت از جعل هویت جلوگیری می‌کند.
رئیس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: اگر این تکلیف به سازمان ثبت واگذار شود می‌توانیم کل کشور را به امضای الکترونیک مجهز کنیم.
تویسرکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دولت با دادن برخی امکانات از جمله آب و برق به حاشیه نشین‌ها نوعی احساس مالکیت به این افراد می‌دهد افزود: بخشی از هزینه‌ها و مشکلات ما قابل پیشگیری است و چرا باید فردی در کشور بیاید زمین دولتی را تصرف کند و بعد بتواند بفروشد و ساخت و ساز کند و بعد از ۱۰ سال طرح دعوا شود و آن دستگاه به این نتیجه برسد که فلان ساختمان که میلیارد‌ها تومان سرمایه است از بین برود.
وی گفت: دستگاهی که متولی حفاظت از این اراضی است باید توبیخ شود. ما در قانون دستگاه‌هایی را مکلف کرده ایم که نظارت کنند و نباید کار سال‌ها رها شود و بعد از چندین سال تازه یادمان بیاید که شکایت کنیم.
رئیس سازمان اسناد و املاک کشور افزود: مگر ماده ۹ قانون کاداستر همه دستگاه‌ها را مکلف نکرده است که در مدت دو سال همه مستندات مالکیت‌های خود را در حوزه اراضی و املاک به سازمان ثبت ارائه کنند؟ ما با سازمان‌ها صد‌ها مکاتبه کرده ایم در حالی که هیچ وظیفه‌ای نداشتیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از مردم خواست از خرید اراضی به شکل قولنامه‌ای و دستی خودداری کنند.
احمد تویسرکانی در نشست خبری، آرشیوکردن مجموعه سوابق سازمان ثبت از جمله پرونده‌های ثبتی را از اقدامات مهم این سازمان برشمرد و افزود: پرونده‌هایی با قدمت ۹۰ سال داشته ایم که درحال پوسیده شدن بودند و گاهی سرقت می‌شد و هم اکنون درحال فایل کردن آن‌ها هستیم به این معنا که تا امروز ۳۹۰ میلیون برگ از این پرونده‌ها فایل و اسکن شده است و کم کم درِ بایگانی‌های صنعتی سازمان بسته می‌شود و دیگر موضوعی به نام گم شدن، سرقت و یا آتش سوزی پرونده نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مشکل تصرف زمین‌های آن فردی که چندی پیش در دماوند فوت کرده بود حل شده است؟ گفت: سازمان ثبت اسناد وظیفه تثبیت مالکیت‌ها را درخصوص اراضی به عهده دارد و مالکیت اراضی متروک به موجب قانون مصوب شورای انقلاب باید متعلق به دولت باشد مگر اشخاصی که مدارک مستندی داشته باشند.
تویسرکانی افزود: سازمان ثبت اسناد تنها وظیفه ثبت را به عهده دارد و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهادکشاورزی متولی اراضی دولتی و زراعی هستند.
وی گفت: ما از همه سازمان‌ها خواسته ایم که براساس قانون همه املاک و اراضی متعلق به خود را به ما اعلام کنند و این موضوع در قانون جامع کاداستر تاکید شده است و باید دستگاه‌های دولتی در مدت دو سال این مستندات را به ما ارائه می‌دادند که متاسفانه به تکلیف خود عمل نکردند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: اگر دستگاه‌های دولتی در این خصوص به وظایفشان عمل می‌کردند چنین پرونده‌هایی نداشتیم و گاهی اشخاص، اراضی دولتی را تصرف می‌کنند و متقلبانه به دیگران می‌فروشند و بعد از چند سال دولت مجبور به تخریب آن می‌شود.
تویسرکانی اضافه کرد: درخواست ما از همه مردم این است که از خرید اراضی به شکل قولنامه‌ای و دستی خودداری کنند و حتما ملک، خانه و زمین را از طریق ثبت رسمی و با سند مالکیت رسمی معامله کنند چراکه درصد قابل توجهی از نزاع‌ها ناشی از معاملات عادی است.
وی در پاسخ به سوالی درباره بودجه این سازمان در سال آینده هم گفت: باوجود اینکه درآمد‌های بسیار زیادی برای دولت داریم، اما از لحاظ منابع و اعتبارات دچار بی مهری فراوان هستیم.
تویسرکانی افزود: سازمان ثبت اسناد در ۱۰ ماه ابتدایی امسال هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان درآمد داشت و به خزانه واریز کرد و اکنون حتی ۷ درصد از این مبلغ را که برای اجرای زیرساخت‌ها قرار بوده به ما اختصاص دهند، اختصاص داده نشده است.
وی گفت: طبق قانون باید حدود ۲۰ درصد درآمد‌ها به سازمان برگردد و ما امسال در بخش حقوق کارکنان سازمان هم مشکلاتی داشتیم که تاکنون فقط منابع تخصیص یافته ۶ ماهه نخست را دریافت کردیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: دستگاه‌هایی در کشور هستند که اگر تعطیل هم شوند هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اما از ما سریع‌تر بودجه می‌گیرند درحالیکه ما هیچ چیزی از بودجه عمومی نمی‌خواهیم و همان میزان درآمدی که کسب کرده ایم به ما اختصاص پیدا کند چراکه وقتی ما برای ارائه خدمت از مردم پول دریافت می‌کنیم باید بتوانیم آنقدر بودجه داشته باشیم که خدماتمان کیفی‌تر شود.
تویسرکانی گفت: برای نمونه اگر کارشناسان و مدیران اهمیت برخی طرح‌ها مانند کاداستر را می‌دانستند امروز این طرح روی زمین نمی‌ماند.
وی افزود: سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان از درآمد‌های اجرای طرح کاداستر به هلال احمر اختصاص یافت و اگرچه که هلال احمر هم به بودجه نیاز دارد، اما چرا نباید به توسعه زیرساخت‌های سازمان ثبت سازمان اسناد توجه شود؟
تویسرکانی گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به هر میزان در انجام خدمات موفق‌تر باشد هم درآمد دولت افزایش پیدا می‌کند و هم دعاوی کاهش خواهد یافت.د


بهره برداری از سه طرح فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
سه طرح فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز به مناسبت دهه فجر به بهره برداری رسید.
یکی از این طرح‌ها در خصوص شناسایی اموال بدهکاران است که از این پس دیگر نیاز نیست طلبکار، اموالی از بدهکار را معرفی کند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری در این باره گفت: اگر به موجب قانون به نفع کسی اجراییه‌ای صادر شد از طریق این سیستم اموال بدهکار را شناسایی می‌کنیم.
احمد تویسرکانی افزود: امروز سامانه کارتابل مردمی ثبت مالکیت‌های صنعتی نیز به بهره برداری می‌رسد و برای افرادی که در زمینه ثبت اختراع به علامت تجاری، طرح‌های صنعتی و نشانه‌ها بخواهند خدمت بگیرند مجموعه اطلاعات با کمک این سامانه در اختیارشان قرار می‌گیرد.
وی گفت: ارتقا سامانه دریافت الکترونیک هزینه گواهی امضا و حذف دفتر تمبر و درآمد در دفترخانه‌های اسناد رسمی از دیگر طرح‌های فناوری بود که امروز به بهره برداری رسید.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره این سامانه نیز افزود: از این پس دفترخانه‌های اسناد رسمی حتما باید هزینه‌ها را از طریق دستگاه کارت خوان متصل به سیستم دریافت کنند.
تویسرکانی گفت: در گذشته برخی دفاتر مبالغ اضافه از مردم دریافت می‌کردند که این مبلغ را از طریق کارت شخصی خودشان دریافت می‌کردند که با کنترل‌های سیستمی از این پس نظارت خواهیم کرد تا وجه اضافی از مردم پرداخت نشود.
وی افزود: شماره تلفن همراهی که مردم به دفاتر ثبت اسناد ارائه می‌کنند باید واقعی باشد چرا که ما بلافاصله هزینه سند را به این شماره پیامک می‌کنیم و مبلغی که باید به دفترخانه پرداخت شود دقیقا همان مبلغی است که پیامک می‌شود.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: گاهی افراد شماره تلفن همراه خود را یا نمی‌دهند و یا اشتباه می‌دهند که به علت محرمانه بودن برخی اطلاعات مربوط به این خدمات برای افراد مشکلاتی ایجاد می‌شود.

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=1359

716 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند