29 / 04 / 2024
08:25

آمادگی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی زائران اربعین حسینی

07:24322۰
به گزارش مجله خبری میدان خبری، رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی و دبیر کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین این سازمان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این مطلب اظهار داشت:
در راستای رفع نقاط ضعف در مراسم اربعین سال گذشته و بهبود سفرهای زائران در سال‌جاری، نشست‌های متعددی با اعضای کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین برگزار شد و باتوجه به شناسایی تقاضای سفرها اقدامات مختلفی در حوزه‌های حمل‌ونقل، تأمین سوخت و جایگاه‌های سیار و گیت‌های ورودی و خروجی در پایانه‌های مرزی انجام شده است.
وی با اشاره به این که در سال گذشته بالغ بر ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مسافر از پایانه‌های مرزی تردد داشتند، افزود:
۵۰ درصد مسافران از وسایل‌نقلیه عمومی استفاده کردند و بیشترین ترددها در مرز مهران با ۵۳ درصد صورت گرفت که باتوجه به افزایش حجم تقاضا در سال‌جاری و محدودیت فضای پارکینگ خودروهای شخصی، در صورت به‌کارگیری زائران از وسایل‌نقلیه عمومی، تردد خودروها در مرزها روان‌تر و ایمن‌تر می‌شود.
نفیسی به امکانات ایجاد شده در پایانه‌های مرزی غرب کشور اشاره کرد و افزود: به منظور تسهیل و تسریع در عبور مسافران از گیت‌های ورود و خروج، در مرز مهران ۹۶ گیت، شلمچه ۴۸ گیت، چزابه ۲۸ گیت و در مرز خسروی ۲۹ گیت ایجاد شده است. وی گفت: ۴۰۰ هکتار پارکینگ خودرو با گنجایش ۱۶۰ هزار وسیله‌نقلیه فراهم شد که از این میزان، ۷۰ هکتار به مرز شلمچه ، ۱۰۰ هکتار به مرز چزابه، ۱۴۰ هکتار به مرز خسروی و ۱۰۰ هکتار به مرز مهران اختصاص دارد.
دبیر کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین از آماده‌سازی پارکینگ برکت در مرز مهران با ظرفیت ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس خبر داد و افزود:
۱۵ هزار اتوبوس برون شهری جهت جابه‌جایی زائران از مبداء شهرهای مختلف به مرزهای غرب کشور آماده‌سازی شده‌اند و ۱۸۸۵ دستگاه اتوبوس درون شهری نیز برای جابه‌جایی مسافران از شهرهای نزدیک به نقاط صفر مرزی دو کشور پیش‌بینی شده است.
نفیسی با بیان این که در سال گذشته خودروها با مشکل تأمین سوخت ناوگان مواجه نبوده‌اند، اظهار داشت:
به منظور تأمین سوخت مورد نیاز خودروها در سال‌جاری نیز از سوی شرکت پخش فراورده‌های نفتی ۱۳ جایگاه سیار سوخت مهیا گردیده است که ۶ جایگاه در ایلام، ۲ جایگاه در کرمانشاه، ۲ جایگاه در اهواز، ۲ جایگاه در آبادان و یک جایگاه معادل ۸ جایگاه سیار در مرز مهران راه‌اندازی شد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی در بخش دیگی از سخنان خود به تردد بالغ بر ۷۳ هزار نفر زائر خارجی از مرزهای کشور اشاره کرد و افزود:
به منظور تسهیل در تردد این زائران براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تمام اتباع خارجی از مرز شلمچه خارج می‌شوند و کریدور و گیت‌های خاصی جهت این زائران فراهم شده است.
وی در ادامه به اقدامات انجام شده از سوی کمیسیون‌های ایمنی ادارات کل راهداری و حمل‌‌‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور در جهت ارتقای ایمنی سفرهای زائرین اشاره کرد و افزود:
نظارت بر مدیران فنی با هماهنگی اتحادیه و شرکت‌های مسافربری، امدادرسانی در جاده‌ها،‌ فعالیت ۲۴ ساعته مراکز معاینه فنی خودروها، تأکید بر رعایت ضوابط حمل و نقل مسافری و نظارت بر مجتمع‌های خدماتی – رفاهی از جمله مهم‌ترین این اقدامات به شمار می‌رود.
دبیر کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین خاطرنشان کرد: مسافران و زائران گرامی می‌توانند نظرها و پیشنهادهای خود را از طریق تلفن ۱۴۱، سایت www.141.ir و پیام‌رسان ۲۰۰۰۱۴۱ و یا مراجعه به نمایندگی‌های این سازمان در پایانه‌های مرزی، ارایه کنند.
بهسازی و ارتقای ایمنی مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی مورد تردد زائران اربعین
در ادامه این نشست خبری، رضا اکبری مدیرکل دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اهم اقدامات انجام شده در محورهای منتهی به مرزهای مورد تردد اربعین حسینی در حوزه نگهداری و ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی گفت:
در استان ایلام مهمترین محور مواصلاتی ایلام به مهران به طول ۸۰ کیلومتر است که تلاش وافری از سوی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و اداره‌کل راه و شهرسازی استان صورت گرفته است که این راه به بزرگراه تبدیل شود. بخش‌هایی از این محور از منطقه کوهستانی و صعب‌العبور می‌گذرد که این امر اجرای این پروژه را پرهزینه و سخت ساخته است.
وی افزود:
امسال ۴۰ کیلومتر از این محور به بزرگراه تبدیل شده است و عملیات راهسازی در ۴۰ کیلومتر باقیمانده ادامه دارد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۸ کل این محور چهارخطه شود.
اکبری همچنین خاطرنشان کرد:
باتوجه به اینکه ۴۰ کیلومتر از محور ایلام به مهران هنوز چهارخطه نشده است، با مشکلات ترافیکی مواجه خواهیم بود که این امر حضور نیروهای تلاشگر پلیس راه و ساماندهی و اعمال مدیریت ترافیک از سوی آنان را بیش از پیش می‌طلبد.
مدیرکل دفتر نگهداری راههای سازمان همچنین به احداث یک تونل و یک پل بزرگ در حال احداث در محور ایلام به مهران اشاره کرد و اظهار داشت:
تکمیل پروژه تعریض ۲۰ دستگاه پل در مسیر ایلام – مهران در حد فاصل صالح‌آباد از جمله دیگر پروژه‌های انجام شده از سوی سازمان در این محور می‌باشد.
وی افزود:
انجام عملیات خط‌کشی به طول ۱۵۰۰ کیلومتر،‌تهیه و نصب تابلوهای اطلاعاتی (۷۰۰ مترمربع)، نصب ۲ هزار تابلوی انتظامی و اخطاری، نصب حفاظ نیوجرسی در طول محورها منتهی به مرز مهران به طول ۴ کیلومتر، انجام عملیات روکش آسفالت و لکه‌گیری محورهای منتهی به مرز مهران به طول ۷۱ کیلومتر، ایمن‌سازی ۲۴۰ کیلومتر از پرتگاهها با اجرای خاکریز و اصلاح شیب شیروانی به طول ۲۵۰ کیلومتر، اجرای تقاطع همسطح در مسیر ایلام – مهران، تهیه و نصب ۱۴ چراغ چشمک‌زن در نقاط پرتصادف و تغییرات و راه‌اندازی ۵۰ چراغ چشمک‌زن در نقاط پرتصادف و تعمیر و بازسازی ۴۰ دستگاه پل کوچک از جمله مهمترین اقداماتی است که در محورهای منتهی به مرز مهران از سوی سازمان انجام شده است.
اکبری همچنین به تکمیل روشنایی ۱۱ کیلومتر مسیر مهران به پایانه‌ مرزی، اقدام جهت روشنایی کمربندی شرقی مهران به طول ۹ کیلومتر و اجرای روشنایی نقطه‌ای ورودی پارکینگ‌ها و تقاطع‌ها اشاره کرد و اظهار داشت:
درخصوص مسیرها و راههای مواصلاتی منتهی به مرز شلمچه و چزابه، احداث باند دوم محور اهواز – سوسنگرد – بستان چزابه در مقاطع مختلف جمعاً به طول ۲۵ کیلومتر آماده آسفالت است، این در حالی است که اجرای عملیات خط‌کشی به طول ۷۰۰ کیلومتر، تهیه و نصب تابلوهای اطلاعاتی، انتظامی و اختطاری و انجام عملیات روکش آسفالت و لکه‌گیری در محورهای منتهی به مرزهای شلمچه و چزابه به طول ۸۴ کیلومتر انجام شده است.
مدیرکل دفتر نگهداری راهها همچنین به ساماندهی و آشکارسازی تقاطع‌ها و تعمیر و بهسازی روشنایی مرزهای شلمچه و چزابه اشاره کرد و افزود:
تعمیرات در پایانه‌های مرزی چزابه و شلمچه و نصب دوربین‌های نظارت تصویری در این پایانه‌ها انجام شده است، همچنین تسطیح و شن‌ریزی جهت احداث پارکینگ‌ در مرز شلمچه به طول ۲۰ هکتار و مرز چزابه به طول ۲۵ هکتار در دست اقدام است.
اکبری خاطرنشان کرد:
حفاظ‌های نیوجرسی به طول ۴ کیلومتر در مسیرهای منتهی به این دو مرز نصب شده است و عملیات بهسازی مسیر بستان – چزابه به طول ۴ کیلومتر و تعریض کمربندی سوسنگرد از ۷ متر به ۲۲ متر به طول ۲ کیلومتر و احداث مسیر جدید دوخطه حدفاصل بارانداز شهرداری تا ابتدای پارکینگ و مواکب در محور چزابه به طول ۱۲ کیلومتر احداث شده است.
گفتنی است تکمیل ۱۲ کیلومتر چهارخطه دهلران – اندیمشک، تکمیل ۴۰ کیلومتر چهارخطه ایلام – مهران و تکمیل ۱۰ کیلومتر چهارخطه ایلام – حمیل از جمله دیگر پروژه‌هایی است که از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی استانهای منتهی به مرزهای مورد تردد زائران اربعین حسینی انجام شده است.
هماهنگی اصناف و انجمن‌های صنفی حمل و نقل مسافربری در تأمین ناوگان و رانندگان مورد نیاز جابه‌جایی زائران
براساس این گزارش در بخش دیگری از برنامه این نشست،‌ احمدرضا عامری رئیس هیأت مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری و حسن مؤمنی رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی حمل و نقل مسافربری کشور گزارشی از هماهنگی اصناف و انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل مسافربری سراسر کشور در تأمین ناوگان و رانندگان مورد نیاز جابه‌جایی زائران اربعین حسینی ارایه کردند.
عامری از آمادگی ۱۶ هزار اتوبوس، ۴۶ هزار سواری کرایه و ۴۵ هزار مینی‌بوس در جابه‌جایی زائران از نقاط مختلف کشور به مقصد پایانه‌های مرزی غرب کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد علیرغم مشکلات موجود در تأمین قطعات و لوازم مورد نیاز ناوگان، سفرهای ایمن و با خدمات مطلوب به زائران فراهم شود.
وی درخصوص تعیین نرخ جابه‌جایی اظهار داشت:
برقراری تعادل در نرخ‌ها و تقاضاها یک اصل بدیهی است و باتوجه به یکسرخالی بودن سفرها در روزهای اول جابه‌جایی‌ها، نرخ جابه‌جایی به صورت رفت و برگشت محاسبه می‌شود و در ایام بازگشت مسافران در روزهای پایانی اربعین، نرخ‌ها به حالت سابق بازمی‌گردد.
لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=1490

702 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند