فرسودگی وسایل نقلیه سهم ۵۸ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند که نقش موتور سیکلتها در این آمار پررنگ است اما معاون عملیات پلیس راهور فراجا سردار محمدباقر سلیمی میگوید که در زمینه اسقاط موتورهای دودزا، دستگاههای متولی هیچکاری نکردهاند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدان خبری چهار و نیممیلیون موتورسیکلت در تهران تردد میکنند که ۹۰ درصد آنها فرسوده و طبق قانون باید از رده خارج شوند اما رئیس سازمان حفاظت از محیطزیست شینا انصاری میگوید که اسقاط موتورهای فرسوده در تهران «نزدیک به صفر است.» بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک مصوبه سال ۱۳۹۶، تمامی وسایل نقلیه پس از رسیدن به سن فرسودگی باید از رده خارج شوند اما تاکنون تنها کمتر از ۱۰ درصد موتورسیکلتها در لیست فرسودهها قرار نمیگیرند.
سن عمر موتورسیکلتهای کاربراتوری ۶ و برای مدلهای انژکتوری ۱۲ سال تعیین شده است و قیمت پایه هر موتور سیکلت برای اسقاط از ۸ میلیون ۷۵۰ هزار تومان آغاز میشود. رئیس مراکز صنفی بازیافت محمود مشهدی میگوید که زیر ساخت برای اسقاط موتور سیکلت دچار مشکلات جدی است؛ این در حالی است که یک موتور به اندازه ۸ خودرو آلودگی تولید میکند.
آتناالسادات محمدپناه