به گزارش میدان خبری،دومین نشست خبری محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش به فاصله ۷۰ روز با اولین نشست خبریاش برگزار شد؛ این نشست خبری در حالی برگزار شد که مدارس استان تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل هستند.
حاجیمیرزایی در این نشست ضمن تبریک هفته بسیج به بسیجیان کشور، اظهار کرد: ۹۰ روز از حضورم در وزارت آموزش و پرورش میگذرد که لازم میدانم فعالیتهای خود را به عموم مردم اطلاعرسانی کنم؛ همچنین هفته گذشته چند موفقیت خوب در اجرای وعدههایم داشتم که اولین آن، آییننامه رتبهبندی است که در هیأت وزیران به تصویب رسید.
وی ادامه داد: بر اساس این آییننامه، معلمان رتبهبندی میشوند که متناسب با رتبههایی که به آنها اختصاص پیدا میکند، از مزایای متفاوتی برخوردار خواهند شد؛ هدف در این آییننامه این است که معلمان با دانش، تجربه و توانمندی مختلف بتوانند از دریافتی متفاوتی بهرهمند میشوند.
* جزئیات رتبهبندی معلمان
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از پیشنیازهای اصلی در کیفیت، پرداخت پاداش به کیفیتهای برتر است، افزود: اگر بخواهیم کیفیت رشد پیدا کند باید بین رفتارها و کارهای کیفی با کارهای غیرکیفی تمایز قائل شویم و کسانی که کار کیفیتری انجام میدهند بتوانند از امتیازات بیشتری برخوردار شوند بنابراین متناسب با اینکه افراد صلاحیت حرفهای و تخصصی بیشتری دارند، دریافتهای بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه منطق اصلی رتبهبندی ارتقای کیفیت و افزایش انگیزه معلمان برای ارائه خدمت باکیفیت بیشتر است، گفت: در سالجاری برای این کار مهم ۲ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۹۸ پیشبینی شده است که اجرای آن در نیمه دوم سال ۹۸ میسر میکند؛ بنابراین با ابلاغ این مصوبه از سوی هیأت دولت، پرونده معلمان در هیأتهای ممیزی که در سطح منطقهای، استانی و منطقهای تشکیل میشود، بررسی و ارزیابی میشود و بر اساس موقعیتی که پیدا میکنند، یکی از رتبههای یک تا ۵ را دریافت میکنند.
حاجیمیرزایی با بیان اینکه این طرح شامل افرادی میشود که حداقل ۲ سال سابقه معلمی داشته باشند، تصریح کرد: معلمان با احراز شرایط در رتبهها قرار میگیرند؛ رتبه اول بعد از ۲ سال، رتبه دوم پس از ۶ سال خدمت و همینطور رتبه سوم بعد از ۱۲ سال خدمت، رتبه چهارم بعد از ۱۸ سال و رتبه پنجم پس از ۲۴ سال خدمت خواهد بود البته ارتقای رتبه به شرط کسب توانمندی است.
وی درباره افراد تحت پوشش رتبهبندی اضافه کرد: تمام آموزگاران، دبیران، مربیان تربیتی، مراقبان سلامت، مربیان ورزش، مشاوران واحدهای آموزشی، مدیر و معاون آموزشی مشمول طرح رتبهبندی قرار میگیرند و فرهنگیان که از گروه آموزشی به اداری رفتند مخیر هستند که کار اداری انجام دهند یا میتوانند به بخش آموزشی برگردند؛ بنابراین کسانی که با ما همکاری میکنند یا مشمول استفاده از امتیاز رتبهبندی هستند یا مشمول استفاده از امتیاز کارکنان اداری هستند.
وی درباره میزان افزایش حقوق معلمان افزود: این موضوع یکی از گامهایی است که برای کیفیتبخشی به نظام تعلیم و تربیت و همچنین تأمین معیشت مناسبتر فرهنگیان در نظر گرفتیم؛ فاصلههای دریافتی معلمان با سایر کارکنان نیازمند ترمیمهای جدی و اساسی است و تلاش داریم متناسب با ظرفیت بودجه کل کشور با حرکتهای تدریجی به سمت بهبود وضعیت دریافتی معلمان برویم ولی شاید راهحل مناسبتر برای اینکار، خارج کردن معلمان از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری باشد و تدوین یک قانون خاص برای معلمان است چون معلمی یک شغل مانند دیگر شغلها نیست و اقتضائات خاص خود را دارد لذا یکی از اقدامات ما تأمین معیشت مناسب فرهنگیان است.
* پیشبینی ۱۷۰ هزار مسکن برای فرهنگیان
حاجیمیرزایی اضافه کرد: گام دیگر که برای بهبود معیشت فرهنگیان برداشته شد، تفاهمنامهای با وزارت مسکن برای ساخت مسکن ویژه ۱۷۰ هزار فرهنگی است و همه فرهنگیان فاقد مسکن شهری و روستایی میتوانند متقاضی دریافت آن باشند به شرط آنکه از تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشند.
وی با بیان اینکه این طرح ۳ ساله پیشبینی شده است، افزود: بر اساس این تفاهمنامه، متقاضی و افراد تحت تکفل وی باید فاقد زمین یا واحد مسکونی باشند و تاکنون از هیچیک از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانهای خرید و احداث مسکن استفاده نکرده باشند؛ شرایط دیگری را هم پیشبینی کردیم به عنوان مثال متأهل بوده یا سرپرست خانوار باشد و زنان خودسرپرست مشروط به داشتن ۳۵ سال سن میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند؛ همچنین شرط ۵ سال سکونت در منطقهای که فرهنگیان متقاضی هستند، وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش به جامعه هدف این طرح اشاره کرد و بیان داشت: اولویت ما شامل بانوان فرهنگی سرپرست خانوار، کارکنان شاغل رسمی، پیمانی، قراردادی بالای ۲۰ سال سابقه خدمت، زوجین فرهنگی و بازنشستگان فرهنگی است و اگر سقفی که پیشبینی شده است در این طرح تکمیل نشود، افراد بدو استخدام نیز میتوانند مشمول این تفاهمنامه شوند.
وی درباره هزینه هر واحد مسکونی در این توافقنامه چقدر خواهد شد، گفت: با اختصاص زمین، بخشی از هزینهها کاهش مییابد اما هزینه اصلی با اینکه واحد مسکونی در کدام منطقه جغرافیایی واقع است و متراژ آن چقدر است، تغییر میکند.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: وظیفه وزارت راه و شهرسازی این است که تسهیل و تسریع در تعیین و تغییر کاربریهای مورد نیاز اراضی برای آموزش و پرورش داشته باشد و همچنین کنترل واجد شرایط بودن افراد را انجام دهد و فهرست و مشخصات واحدهای مسکونی فاقد متقاضی مسکن مهر و سایر پروژههای در دست اقدام که قابلیت انتقال برای کارکنان داشته باشد را به ما اعلام کند؛ ضمن اینکه زمینه اولویت برخورداری فرهنگیان ساکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت از برنامههای حمایتی تأمین مسکن را فراهم کند البته حمایت از فرهنگیانی که در بافتهای فرسوده شهرها ساکن هستند و تمایل دارند که واحدهایشان را نوسازی کنند از دیگر وظایف وزارت مسکن، راه و شهرسازی است.
* شیوهنامه تبدیل وضعیت معلمان حقالتدریس و مربیان پیشدبستانی ابلاغ شد
وزیر آموزش و پرورش به ابلاغ شیوهنامه تبدیل وضعیت مربیان پیشدبستانی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و معلمان حقالتدریس در هفته گذشته خبر داد و گفت: در قانون مجلس شورای اسلامی پیشبینی شده بود که برای تبدیل وضعیت این افراد باید اقدام شود که آییننامهای باید به تصویب میرسید که این آییننامه در هفتههای اول مسؤولیت بنده در هیأت وزیران به تصویب رسید.
وی ادامه داد: باید شیوهنامه این آییننامه ظرف ۳ ماه تهیه و ابلاغ میشد که ما کمتر از ۳ ماه شیوهنامه را تدوین و ابلاغ کردیم؛ کسانی که مشمول این وضعیت باشند، حقالتدریسهای دارای سابقه همکاری قبل از سال ۹۱ و مربیان پیشدبستانی دارای سابقه قبل از سال ۹۱ به استخدام در میآیند البته یک دوره یک ساله باید در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند و در آزمون نهایی پایان دوره شرکت میکنند.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: نکته مورد نظر این است که معیاری که برای بهکارگیری این افراد وجود دارد این است که متناسب با نیاز ما به رشته تحصیلی، دوره تحصیلی و جنسیت، این افراد مورد استخدام قرار میگیرند و به میزان که ظرفیت استخدام از سوی سامان اداری و استخدامی داده شود البته قانون ما را ملکف کرده است که تا پایان برنامه ششم این کار را انجام دهیم و به مرور این افراد به استخدام در میآیند.
وی ادامه داد: گروه دیگر، آموزشیاران نهضت سوادآموزی که قبل از سال ۹۲ با نهضت سوادآموزی همکاری داشتند که باید ابتدا در آزمون ورودی شرکت کنند و اگر بیش از ۵۰ درصد نمره را کسب کنند باید در دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند و پس از آزمون نهایی دوره یکساله و در صورت موفقیت البته با در نظر گرفتن رشته تحصیلی، دوره و جنسیت و ظرفیت، استخدام میشوند.
وزیر آموزش و پرورش درباره مربیان پیشدبستانی گفت: مربیانی که از سالهای دور با ما همکاری داشتند، وضعیتشان مشخص خواهد شد؛ در این مورد برای برخی مربیان پیشدبستانی به این دلیل که هم در آییننامه دولت و هم در حکم دیوان عدالت اداری تصریح شده است که باید از دولت حقوق دریافت کرده باشد و ابلاغ از آموزش و پرورش داشته باشند، آن دسته از معلمانی که فاقد ابلاغ از آموزش و پرورش و حقوق از دولت هستند، از مشمولیت این مصوبه خارج هستند.
* توزیع شیر بین دانشآموزان ۸ استان
حاجیمیرزایی به توزیع شیر در مدارس اشاره کرد و گفت: اقدامی که در هفته گذشته انجام شد و بعد از وقفه دو ساله انجام شد، توزیع شیر برای مدارس است.
وی ادامه داد: بر اساس قانون تمام مدارس دولتی و غیردولتی ابتدایی، متوسطه اول و دوم و شبانهروزی مشمول طرح شیر مدرسه میشوند که عدد آن ۱۵ میلیون نفر است و باید برای همه دانشآموزان شیر فراهم شود اما چون اعتبار اختصاص یافته کافی نیست، اولویت را به ۸ استان محروم اختصاص دادیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به عبارت دیگر توزیع شیر در ۸ استان ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و هرمزگان آغاز شده است و متناسب با افزایش اعتبار، سطح جمعیت پوشش و میزان دفعات توزیع شیر افزایش مییابد.
* پرداخت تمام پاداش فرهنگیان بازنشسته در سال ۹۷
حاجیمیرزایی به پرداخت مطالبات فرهنگیان اشاره کرد و بیان داشت: از ابتدای دوره خدمتم، تلاش شد که پاداش بازنشستگانی که به تأخیر افتاده بود، پرداخت شود و تمام بازنشستگانی که تا پایان سال ۹۷ بازنشسته شده بود، پاداششان پرداخت.
وی ادامه داد: مطالبات معوقی از همکاران فرهنگی شامل حقالتدریسهای شاغل و برخی امتیازاتی که کارکنان بخش اداری داشتند، باقی مانده بود که برای پرداخت آنها اقدام شد و تقریباً بخش عمده این معوقات پرداخت شده است یعنی آنچه درباره حقالتدریس آزاد بود، پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: تلاش ما این است که به تدریج حقالتدریس کسانی که با ما همکاری میکنند، همزمان با پرداخت حقوق، واریز شود؛ طبق قانون تمام پرداختهایی که ماهیت حقوق دارد باید بتواند سر ماه پرداخت شود البته در سالهای گذشته به دلیل اینکه تخصیصها کامل نبوده است، به تأخیر افتاده است.
* مشکل پرداخت حقوق معلمان خارج از کشور حل شد
وزیر آموزش و پرورش در مورد مطالبات معوق معلمان خارج از کشور اظهار کرد: مشکلاتی در زمینه حقوق معلمان اعزامی به خارج از کشور پیشآمده بود که بخشی به دلیل تغییر نرخ ارز و عدم تخصیص کافی و مناسب اعتبار بود و برخی مشکلات هم به دلیل اینکه برخی مطالبات از سالهای دور پرداخت نشده بود به وجود آمد؛ از سوی دیگر برخی مطالبات پرداخت نشده بود و این گروه از فرهنگیان شکایت کرده بودند و دیوان عدالت اداری حکم صادر کرده بود و باید حکم دیوان را اجرا میکردیم.
وی اضافه کرد: اولین کاری که کردیم با تأمین ارز کافی، پرداخت کلیه حقوق را تضمین کردیم و تا پایان سال برای پرداخت مجموعه حقوق فرهنگیان شاغل در خارج از کشور وجود ندارد و برای معوقات به دلیل اینکه بدهی سنگینی است و طی سالهای گذشته وجود داشته است، به تدریج تلاش میکنیم که پرداخت کنیم که پرداخت بخشی از آن آغاز شده است.
* حل مشکل کمبود ۱۰۸ هزار نیروی انسانی در ابتدای سال تحصیلی
وزیر آموزش و پرورش به ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که دو هفته به شروع سال تحصیلی مانده بود، کارم را در وزارت آموزش و پرورش آغاز کردم و با کمبود ۱۰۸ هزار معلم مواجه شدیم.
وی ادامه داد: در این فرصت کوتاه امکان تأمین نیروی انسانی مورد نیاز نبود و همکارانم از قبل در این خصوص سازماندهی کرده بودند و ما هم لاجرم باید این ساماندهی را میپذیرفتیم؛ مشکل کمبود نیروی انسانی بخشی از طریق اضافه تدریس معلمان شاغل، برخی از طریق تأخیر سن بازنشستگی، برخی از طریق بهکارگیری یکسوم وقت بازنشستگان و بخشی از طریق معلمان حقالتدریس حل شد؛ اینکه آیا این روشها موثر و مناسب است نیازمند بررسی و ارزیابی بیشتر است.
* بودجه در نظرگرفته شده برای آموزش و پرورش در سال ۹۹ رقم ۵۴ هزار میلیارد تومان است
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره بودجه سال آینده آموزش و پرورش اظهار کرد: وضع بودجه آموزش و پرورش، خوب نیست البته پیشبینی بودجه در مقایسه با سایر دستگاهها مناسبتر است ولی واقعیت این است که مجموعه بودجه آموزش و پرورش توان حمایت از ارائه یک آموزش باکیفیت را ندارد.
وی ادامه داد: بخش مهمی از اعتبارمان را صرف حقوق و مزایا میکنیم و برای کیفیتبخشی اعتبار مناسبی اختصاص پیدا نمیکند؛ در طی دهههای گذشته به دلیل مشکلات و محدودیتهای اعتباری که وجود داشته است، بودجه آموزش و پرورش فشرده شده است و این فشردگی به ضرر کیفیت و آموزشهای با کیفیت بوده است. بنابراین نیازمند توجه عمیقتر به آموزش و پرورش در بحث بودجه هستیم.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: پیشبینی ما ۷۳ هزار میلیارد تومان است اما آنچه در بودجه در نظر گرفته شده ۵۴ هزار میلیارد تومان است که البته هنوز تصویب نشده است ولی امیدواریم شرایط بهتری را فراموش کنیم البته فردا بحث بودجه در دستور کار دولت قرار میگیرد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش گفت: میزان کسری نیروی انسانی ما مشخص شده است و مورد توافق سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه است و امیدواریم برای تأمین آن تمهیداتی انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تعداد بازنشستگان ما رو به افزایش است و تعداد دانشآموزان ما نیز رو به افزایش است در نتیجه نیازمان به نیروی انسانی افزایش پیدا میکند.
وی درباره معوقات فرهنگیان نیز بیان کرد: آنچه مربوط به حقوق آموزشیاران و حقالتدریس شاغل که با ما همکاری داشتند تأمین شده است و برای ۳ ماهه اول سال ۹۸ یعنی تا خرداد باقی مانده است، به تدریج پرداخت میشود.
وزیر آموزش و پرورش درباره کاهش تنوع مدارس بیان کرد: ۸۹ درصد مدارس ما دولتی است و ما هم به مدارس دولتی خدمات را ارائه میکنیم و هدف ما افزایش کیفیت آنهاست.
وی درباره اقدامات کارگروه اقتصادی با حضور آقای طیب نیا که جزو وعدههای وزیر در ابتدای حضورش بود گفت: کارگروه اقتصادی از هفتههای اول تشکیل شده است. آموزش و پرورش دارای حدود ۱۱۰ هزار ملک است که بیش از ۵۰ درصد به لحاظ سند دچار مسئله و مشکل است که باید در این باره اقدام شود.
وی افزود: گفت وگوهایی با میراث فرهنگی درباره تبدیل برخی مدارس در مناطقی که دانش آموز ندارند و خالی افتادهاند صحبت شده تا در طرح بومگردی استفاده شوند. کار با جدیت پیش می رود اما تجربه موفقی در سطح کشور کمتر در این باره وجود داشته و پیچیدگیهایی دارد. تلاش می کنیم برای تبدیل به احسن این مدارس موقعیتهای مناسبی را ایجاد کنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره تنوع مدارس گفت: تاکید کردیم که ماموریت ما ارائه آموزش با کیفیت به همه مخاطبان است و به اقتضای زمان مدارسی شکل گرفته است و به قوت خود باقی مانده است. اگر اقتضائات گذشته باشد میتوان آن مدارس را حدف کرد. دخالت نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی را غیرتخصصی نمیدانم؛ ای کاش دخالتها محدود به همین نهادهای تخصصی می شد.
وی افزود: حال آموزش و پرورش خیلی خوب نیست و باید همه جریانهایی که عمیقا به آموزش و پرورش فکر میکنند با جدیت بیشتری وارد شوند و به بهبود حال آموزش و پرورش کمک کنند.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره «دستگیری دانشآموزان در حوادث و آشوبهای اخیر» گفت: از آغاز اجتماعات یکی از مراقبتهای ما کسب اطلاع از استانها درباره این بود که دانش آموزی دچار حادثه یا دستگیر شده یا خیر؟. ما گزارش و اطلاعی از دستگیری هیچ دانشآموزی در حوادث اخیر نداشتیم.
وی همچنین درباره فیلم منتشرشدهای در فضای مجازی که حاکی از استفاده از مدرسهای در تهران برای انتقال بازداشتیها بوده و در پاسخ به اینکه آیا نیروهای امنیتی و نظامی میتوانند وارد مدرسه شده و از آن برای عملیات خود استفاده کنند یا خیر؟ گفت: از همکاران خواستم فیلمی که منتشر شد راستی آزمایی شود، هنوز اطلاع دقیقی ندادند؛ البته مدیر مربوطه تکذیب میکرد که فیلم مربوط به اکنون نیست. ضمن آنکه مسئولان امنیتی هم توجه کافی را به احترام و حرمت مدرسه که نهاد آموزشی است دارند.
در ادامه این نشست خبرنگاری پرسید «تعداد زیادی از نوجوانان در سن پایین در اجتماعات اخیر حضور داشتند و حتی یک دختر و پسر ۱۳ و ۱۴ ساله بین کشته شدگان حوادث اخیر بودهاند» او ادامه داد که به اعتقادش «معاونت پرورشی به شکاف نسلی و دغدغههای این نسل توجه ندارد، در این باره چه کردهاید؟» که وزیر پاسخ داد: اینکه تعداد زیادی از دانشآموزان در اجتماعات بودند گزاره تایید شدهای نیست. از استان ها اطلاع گرفتیم و گزارش مستند و دقیقی درباره کشتهشدگان هم نداریم.
وزیر آموزش و پرورش در عین حال افزود: اما قبول داریم که جامعه در معرض تغییرات گسترده و پرشتاب است که روح و ذهن و روان نسل جدید را هم متاثر کرده است. تجهیز جوانان به توانمندیهایی برای مواجهه فعال با این تغییرات از ماموریتهای اصلی ماست. برای این حادثه خاص کمیته و کارگروهی تشکیل نشده اما در مجموع توجه ویژه به نسل نوجوان در اولویت ماست.
حاجیمیرزایی درباره مدرسه داری مسئولان دولتی و تاثیر لایحه تعارض منافع بر این موضوع با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد مدارس ما دولتی است، گفت: ما هم خود را متعهد میدانیم خدمات لازم را به این مدارس ارائه کنیم و بررسی نتیجه نشان میدهد تفاوت معناداری میان نتایج کنکور دانش آموزان دولتی و غیردولتی وجود ندارد و همواره باید مراقبتهای لازم را از مدارس دولتی داشته باشیم.
وی با اشاره به لایحه تعارض منافع اظهار کرد: این لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شد و قطعا در آموزش و پرورش هم تمام افرادی که مشمول قانون میشوند این تعارض را در نظر میگیرند. افرادی که در جایی فعالیت دارند نباید مدرسه داری کنند، اما اینکه تا چه حد مدرسه داری مسئولان مصداق دارد؛ باید بررسی شود و به جد با آن برخورد میکنیم.
وی درباره اداره شدن مدارس گران غیردولتی که منتسب به رجال سیاسی و شخصیتهای مطرح و شناخته شده هستند نیز گفت: نحوه تاسیس مدارس غیردولتی در قانون آمده و هرکسی مجوز بگیرد، می تواند مدرسه دایر کند، میخواهد مسئول باش، میخواهد نباشد. با قانون تعارض منافع موضوع را کنترل می کنیم. به هرحال این کار غیرقانونی نیست. قانون حمایت میکند ما هم حمایت میکنیم اما موسسی تخلف کند برخورد می کنیم. حدود شهریهها مشخص است. مدارس متعددی در شورای نظارت بررسی میشوند و مسلط بر موضوع هستیم.
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک موضوع جدی است، اظهار کرد: ما متعهد هستیم و تمام تلاش خود را می کنیم که نظام تعلیم و تربیت انسانها را برای پذیرش بیشتر دانش آموزان تربیت کند.
حاجی میرزایی در ادامه با اشاره به چالش تراکم بالای دانشآموزان در کلاسهای درس گفت: زیر پوست آموزش و پرورش مسایل مختلفی وجود دارد از جمله تراکم بالا در برخی مدارس و توزیع دانش آموزان در مناطق مختلف. برای احداث مدارس در برخی از مناطق نیز مشکل وجود دارد به گونهای که در تعدادی مدارس با زیر ٢٠ دانش آموز کلاس تشکیل می شود و در برخی مناطق ٣۵ تا ۴٠ دانش آموز در یک کلاس حضور دارند که باید تعادلی برقرار شود.