14 / 05 / 2024
11:31

صنعت گردشگری با علایق ویژه جایگزینی برای ارز آوری نفتی

04:00208۰

به گزارش خبرنگار اقتصادی میدان خبری دکتر محمد شریف ملک زاده استاد تمام دانشگاه: گردشگری طی دهه های گذشته، رشد و توسعه گسترده ای را تجربه کرده است تا یکی از سریعترین بخش های رشد اقتصادی و جایگزین مناسب برای ارز آوری نفتی و فراورده های نفتی شود. گردشگری با علایق ویژه، به توسعه نزدیک است و این دینامیک، گردشگری را به یک قطار کلیدی و سریع و سیر برای پیشرفت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، صلح و دوستی تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه بی تردید تجربه سفر در جهان قلب پدیده گردشگری است خاطر نشان کرد: توریست هنگام بازدید از یک کشور دری پی بدست آوردن تجربه، آرامش، تمدن و … آن کشور است برای اینکه مقصد ها در دنیا بتوانند تجربه هایی با استاندارد کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت ارائه کنند هم خط مشی گذاران و هم مدیران باید انگیزه های گردشگران مسلمان و غیر مسلمان را برای سفر و عواملی که در انتخاب مقصد را ممکن می سازد ایجاد کنند.
ملک زاده افزود: صنعت گردشگری حلال در ایران یکی از بزرگترین منابع سرمایه گذاری و امکانات بی پایان برای کسب کار در هرسن و هر نقطه از کشور است که زمینه رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. صنعت گردشگری با علایق ویژه در توسعه پایدار، ‌اقتصاد مقاومتی،‌ حمایت از کالا و خدمات ایرانی و همه جانبه نقش بسیار مهمی دارد و میتواند با توجه به تحریم های ظالمانه مسیری روان، بی خطر با نشان صلح و دوستی در فرآیند غلبه بر مشکلات اقتصادی، فقر، رکود و بیکاری کشور باشد.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری با استاندارد بین المللی سلامت، کیفیت، حلیت و اصالت در توسعه پایدار نقشی تعیین کننده دارد افزود:کاهش فقر و بیکاری در روستا ها، شهرهای کوچک و بزرگ، اشتغال آفرینی با هر میزان سرمایه، حفاظت از محیط زیست ملی و فراملی، پاسداری از میراث و ارزش های فرهنگی اسلامی – ایرانی، تقویت بنیان های خودباوری و اعتماد ملی، گسترش ارتباطات میان فرهنگی اقوام داخلی و خارجی، درآمدزایی با سود دهی این صنعت ایجاب می کند که تحول در این حوزه را یک ضرورت و رسالت ملی، منطقه ای و جهانی به حساب آورد.

ملک زاده رئیس امنای سازمان بین المللی سلامت، کیفیت، حلیت و اصالت از صنعت گردشگری امروز به عنوان یکی صنعت های پرسود و ارز آور یاد کرد و گفت: گردشگری کمک بزرگی به رشد سریع کشور از همه لحاظ بخصوص اقتصاد و اشتغال زایی دانست.
وی افزود طبق پیش بینی سازمان جهانگردی (UNWTO) آینده بازار اقتصاد و تجارت دنیا تا سال ۲۰۲۰ در اختیار صنعت گردشگری خواهد بود که سهم کشورهای در حال توسعه از این صنعت به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت و سازمان بین المللی سیتی وان (کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت) این فرصت را ارزشمند، برای تحقق اهداف و فرآیند غلبه بر مسایل اقتصادی، وابستگی نفتی، فقر، رکود و بیکاری دانست و کشور ایران با
استاندارد گردشگری حلال با نظرات فقهی و شرعی عالم بزرگ و فقه مرحوم آیت الله شاهرودی به تصویب کشورهای اسلامی سازمان کنفرانسی اسلامی ( OIC ) رسیده که رسماً ۵۸ کشور اسلامی این استاندارد و نشان مرجع شناخته اند و سازمان بین المللی سیتی وان استاندارد محصول، اولین سازمان بین المللی در جهان است که اتحادیه بین المللی روٌسای دانشگاههای جهان (IAUP) مستقردر نیویورک و لندن در جولای ۲۰۱۷ ، این سازمان را به عنوان اولین سازمان علمی پژوهشی در شورای اجرایی اتحادیه (IAUP) در کشور اتریش انتخاب نمود و این سازمان طی مصوبه ۸ ژوئن ۲۰۱۸ به عضویت رسمی سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) درآمده و به عنوان تنها سازمان بین المللی در حوزه کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت به تمام کشورهای عضوUNWTO معرفی شده است.
ملک زاده با تاکید بر اینکه اهمیت استاندارد سازی کالا و خدمات در صنعت گردشگری محدود به فقط تغذیه نیست افزود: استاندارد کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت به ۲۲ شاخه حوزه گردشگری از تجهیزات پزشکی، حمل و نقل، دارویی و … فعالیت دارد و این مسله در توسعه انسانی، توسعه اجتماعی، توسعه فرهنگی، توسعه سیاسی در حوزه گردشگری حلال در کشورهای مسلمان و غیر مسلمان حائز اهمیت فراوان است.

رئیس امنای سازمان بین المللی استاندارد سیتی وان با بیان بالا بودن ظرفیت های انسانی، فرهنگ غنی، اقوام متفاوت، هنر، صنایع، زبان، ادبیات، ادیان و مناطق دست نخورده گردشگری در ایران افزود: گردشگری جایگزین، رویکرد جدید در ارز آوری نفتی است و ارز آوری از طریق گردشگری با مدل های مختلفی مانند گردشگری سنتی، گردشگری مبتنی بر طبیعت، گردشگری فرهنگی، گردشگری سرمایه اقتصادی،گردشگری مجازی و .. قابل اجرا و جذب توریست است و تنها سازمان بین المللی کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت در جهان است که از همه مدل گردشگری برای ارز آوری بهره می برد.
ملک زاده با حمایت از کالا و خدمات ایرانی و ایجاد انگیزه برای فعالان حوزه گردشگری بعد از مراحل بازرسی های تخصصی نشان پروانه بین المللی استاندارد محصول را به کافه رستوران عربی مهنا اعطاء شد.

لینک کوتاه
http://meydanekhabari.ir/?p=2066

710 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند