19 / 04 / 2024
21:13

صالحی: حوزه هنری در گام دوم انقلاب باید هم‌چنان بدرخشد و پیش رود

03:25429۰

به گزارش میدان خبری، مراسم تودیع و معارفه محسن مؤمنی شریف و محمد مهدی دادمان در حوزه هنری صبح امروز یکشنبه ۸ تیرماه با حضور پرشور هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در حوزه هنری برگزار شد.

بر اساس این گزارش، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: وقتی به ۴۰ سال پیش برمی‌گردیم، تصویر حوزه هنری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در میان تصویرهای مختلف می‌توان روایت کرد. تصویر تحت نقشی که در پاسداشت دفاع مقدس داشته است؛ چراکه دفاع مقدس، گنج ایرانی ماست و ۸ سال دفاع مقدس با هیچ برهه زمانی از تاریخ برابری نمی‌کند و به نوعی معدنی است که هنوز مواد خام کشف نشده در آن زیاد است و نیازمند بررسی فراوانی‌ است.

وی اضافه کرد: حوزه هنری از نهادهای جدی بود که در این مدت ۴۰ سال از اوایل تاسیس، مستمراً تلاش کرد در حوزه ادبیات دفاع مقدس کتاب‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تألیف کند. در این میان ۴۰۰ اثر تدوین و بیش از ۱۰۰ عنوان ترجمه شد، هرچند در بخش شعر دفاع مقدس که از حوزه هنری شکل گرفت، اساتید برجسته‌ای معرفی شدند. شخصیت‌هایی چون حمید سبزواری، قیصر امین‌پور، سید حسن حسینی و….، در بخش سینمایی دفاع مقدس، یکی از ارکان این سینما از دهه ۶۰ حوزه هنری بود که با فیلم‌های متعدد به این بخش توجه کرد. در حوزه هنرهای تجسمی هم باز از دهه ۶۰، در حدود ۱۴ شاخه ما شاهد فعالیت، رویش‌ها و حرکت‌های پیوسته بودیم.

صالحی با اشاره به بهمن سال ۹۸ که برای یک نمایشگاه به حوزه هنری دعوت شده بو، گفت: در بهمن سال ۹۸ که به حوزه هنری آمدم، این گنجینه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان داد. در واقع بحث هنرهای تجسمی با حوزه هنری گام به گام به پیش آمد. در کنار آن هنرهای نمایشی، تئاتر بچه‌های مسجد و موسیقی دفاع مقدس همه و همه حوزه‌هایی بودند که به نحوی در عرصه دفاع مقدس جایی برای خود یافتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان اینکه اگر ما به دفاع مقدس و مجموعه اتفاقاتی که به آن ۸ سال ناب مدیونیم بنگریم، می‌بینیم یکی از نهادهایی که تلاش کرده ادای دین داشته باشد، حوزه هنری است، گفت: نقشی که حوزه هنری در مستند نگاری ایران معاصر داشته، بی‌بدیل است، زیرا مستندنگاری شناسنامه‌سازی درست است که به امداد نسل معاصر و آیندگان می‌آید. از این رو حوزه هنری در مستندنگاری اجتماعی و تاریخی ما از ارکان اساسی محسوب می‌شود.

وی با نام بردن افرادی چون مرتضی سرهنگی، هدایت‌الله بهبودی و محسن کاظمی ابراز داشت: کاری که این افراد انجام داده‌اند، رهروان فراوان داشته و خواهد داشت، زیرا جریان تاریخ شفاهی، تاریخ معاصر و مستندنگاری خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیون حوزه هنری می‌داند.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش به گزاره سوم اشاره کرد و گفت: تربیت نیروی انسانی از مهم‌ترین گزاره‌هاست، زیرا از دهه ۶۰ تاکنون حوزه هنری بخش عمده کارکردش تربیت نیروی انسانی بوده، چه در بحث آموزش مستقیم و چه غیرمستقیم؛ حتی نشریات حوزه از بچه‌های مسجد تا غیره که تنها مخصوص تهران نبوده و کل ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پوشش می‌دهد، نشانه توجه و تربیت نیروی انسانی است.

وی افزود: در این ۴۰ سال مجموعه وسیعی، این کارنامه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رقم زده‌اند که سعیشان مشکور است. مدیرانی که به حوزه هنری آمدند، از حجت‌الاسلام زم، آقای بنیانیان و اکنون مؤمنی شریف نقش اساسی ایفا کرده‌اند، همانطور که در گفت‌وگوها اعلام شد؛ آقای مؤمنی شریف ترکیبی از خلوص، همدلی، همگامی، تعهد و ویژگی‌هایی است که کارنامه ۱۰ ساله او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درخشان و پراثر ساخته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنرانی خود ضمن خسته نباشید به مؤمنی شریف و خداقوت به محمد مهدی دادمان گفت: آقای دادمان اکنون ۲ مسؤولیت دارد؛ اول پاسداری از کارنامه زرین و ارزشمند کنونی و سال‌های پیش و در گام دوم انقلاب که به نظر و نگاه رهبر انقلاب مقطع جدید و نقطه عطف انقلاب ماست، او عهده‌دار این مسؤولیت سنگین شده است. از این رو اگر دهه ۶۰ نقطه عطف بود، امیدواریم دهه اخیر در گام دوم انقلاب حوزه هنری همچنان بدرخشد و پیش رود.

لینک کوتاه
http://meydanekhabari.ir/?p=5003

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند