06 / 05 / 2024
00:03

دانشمندان از هوای رقیق برق تولید کردند

05:0034۰

دانشمندان دستگاهی ساخته‌اند که می‌تواند رطوبت هوا را برای ایجاد یک منبع برق پاک جمع آوری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدان خبری به نقل از یورونیوز، تیمی از مهندسان دانشگاه ماساچوست در حال تولید برق پاک از هوای رقیق هستند.

به گفته این دانشگاه، تقریباً هر ماده ای را می توان به وسیله ای تبدیل کرد که به طور مداوم برق را از رطوبت موجود در هوا جمع آوری می کند. کلید اصلی این است که بتوان مواد را با نانوحفره هایی با قطر کمتر از ۱۰۰ نانومتر پر کرد.

در این مقاله توضیح داده شده است که رطوبت هوا مخزن وسیع و پایدار انرژی است که برخلاف خورشید و باد، به طور مداوم در دسترس است؛ اما تاکنون، کاوش در پتانسیل انرژی هوا فرآیندی پیچیده بوده است.

مطالعه جدید ادعا می کند که با این یافته، باید بتوانیم به طور مداوم انرژی را از طیف وسیعی از مواد معدنی، آلی و بیولوژیکی برداشت کنیم.

کلید اینکار در نانو منافذ نهفته است: سوراخی به اندازه نانومتر که هوا و آب را قادر می سازد از هر ماده ای عبور کند و در نهایت بار سطحی ایجاد کند.

این دستگاه باید از لایه نازکی از مواد پر از نانوحفره های کوچکتر از ۱۰۰ نانومتر (یک هزارم موی انسان) ساخته شود. از آنجایی که این سوراخ‌ها بسیار ریز هستند، وقتی مولکول‌های آب از قسمت بالایی به قسمت پایینی ماده عبور می‌کنند، با برخورد به لبه‌های منافذ، بار ایجاد می‌کنند. بنابراین چیزی را تولید می کند که اساساً یک طوفان کوچک در مقیاس کوچک است و به نوبه خود برق تولید می کند.

جون یائو، یکی از محققان این یافته در بیانیه‌ای گفت: هوا حاوی مقدار زیادی برق است. به ابری فکر کنید که چیزی بیش از توده ای از قطرات آب نیست. هر یک از این قطرات حاوی یک بار است و وقتی شرایط مناسب باشد، ابر می‌تواند رعد و برق تولید کند.

وی افزود: کاری که ما انجام داده‌ایم این است که یک ابر در مقیاس کوچک ایجاد کرده‌ایم که به طور پیش‌بینی‌شده و پیوسته برای ما برق تولید می‌کند تا بتوانیم آن را برداشت کنیم.

رطوبت به طور مداوم در هوا وجود دارد، به این معنی که این جمع کننده از نظر تئوری می تواند در هر شرایطی به صورت ۲۴ساعته کار کند.

پایان پیام/ م

لینک کوتاه
http://meydanekhabari.ir/?p=7433

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند