05 / 05 / 2024
08:24

بنیاد مستضعفان معافیت مالیاتی ندارد

14:39252۰

فتاح گفت: در ۹ ماه امسال عملکرد بنیاد مستضعفان سودده بوده و تاکنون ۶۷۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده و معافیت مالیاتی نداریم.

به گزارش میدان خبری؛ پرویز فتاح رئیس سازمان بنیاد مسضعفان در نشست خبری گفت: در ۹ ماه امسال عملکرد بنیاد مستضعفان سودده بوده و تاکنون ۶۷۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده و معافیت مالیاتی نداریم.
وی همچنین افزود: در سال ۹۷ بالغ بر ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ بوده است. قطعه اول آزاد راه تهران شمال در بهمن و پلاسکو در نیمه دوم سال ۹۹ افتتاح می شود.
فتاح توصیح داد: ۱۱۰۰ پرونده قضایی داریم که بیشتر آن ها مربوط به املاک هستند، مقرر شده تا تمام این پرونده با سرعت پیگیری شود.

رونمایی از فیش حقوقی رئیس بنیاد مستضعفان

فتاح درخصوص فعالیت های بنیاد در مال سازی و برج سازی گفت: بنیاد از ۲ سال گذشته طبق دستور ارائه شده هیچ فعالیتی در برج سازی و مال سازی نداشته به جای آن در پروژه های مسکنی حضور جدی خواهد داشت.

او تاکید کرد: استراتژی جدیدی که بنیاد مستضعفان در سال آینده در پیش گرفته آن است که اقدام به ساخت مسکن در مناطق محروم کند.

فتاح ادامه داد: در گذشته بنیاد مستضعفان اقدام به ساخت مسکن در مناطق شمالی کلان شهرها می کرد و از اجاره و یا فروش آنها سرمایه گذاری می کرد که در سال آینده برنامه جدی برای ساخت مسکن در مناطق محروم خواهیم داشت.

فتاح با رونمایی از فیش حقوقی خود گفت: حقوق ناخالص من ۸ میلیون و ۴۸۲ هزار تومان است ولی به دلیل آنکه بدهکار بابت وام بودم حقوق خالصم ۶ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان است.

فتاح افزود: برنامه ریزی ما برای بنیاد مستضعفان ایجاد رونق در بخش تولید و عرصه اقتصادی بوده و آمار‌ها نشان می‌دهد که عملکرد بنیاد مستضعفان تاکنون بسیار خوب بوده و تا پایان سال می‌توانم اعلام کنم که تولید ما از ۳۵ هزار میلیارد تومان فراتر برود که این برای خود یک رکورد بسیار بزرگ به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه مجمع بزرگی که در سال ۹۷ برگزار کردیم، گفت: سال ۹۷ سال بسیار دشواری در حوزه شرایط اقتصادی کشور بود و ما شاهد  تلاطم‌های اقتصادی شدیدی در این حوزه بودیم، اما می‌توانم اعلام کنم که بنیاد مستضعفان در این حوزه به برنامه‌های خود عمل کرده است و ما ۱۷۴ شرکت ثبت شده در بنیاد مستضعفان  داریم که تنها ۱۶۹ شرکت از این تعداد فعال هستند و حدود ۳۶ شرکت زیان ده بودند.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه نوسانات موجود در سال ۹۷ باعث زیان ده شدن این شرکت‌ها بوده است گفت: خوشبختانه امسال از این شرایط دشوار عبور کردیم و از زیان ده بودن شرکت‌ها خارج شدیم.

رئیس بنیاد مستضعفان یادآور شد: امسال سازمان برنامه و بودجه نه تنها میزان مالیات ما را کم نکرد بلکه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۷ مالیات پیش بینی کرده است.

او با اشاره به اینکه ما در آزادراه تهران – شمال سرمایه‌گذار هستیم گفت: تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان در این آزادراه سرمایه‌گذاری صورت گرفته بنابراین  باید سرمایه ما بازگردانده شود.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: طبق قرارداد‌هایی که در این بخش منعقد شده ۱۰ سال از بهره‌برداری این آزادراه به ما از طریق عوارض باز گردانده خواهد شد و تمامی این هزینه‌ها جهت محرومیت‌زدایی و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم استفاده خواهد شد.

فتاح افزود: قول می‌دهیم سرمایه‌هایی که از طریق این آزادراه بازگردانده می‌شود در پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری نشود و تنها صرف محرومان شود. البته بخشی از این هزینه‌ها هم صرف نگهداری آزادراه‌ها خواهد شد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری از طریق پرداخت عوارض بوده و ۶۰ درصد  هم از طریق واگذاری املاک بوده است که تاکنون دولت عمده این املاک را به ما واگذار کرده است.

فتاح با اشاره به اینکه قطعه چهارم آزادراه تهران – شمال چندین سال است که افتتاح شده و ما چندین سال است از این آزادراه بهره‌برداری و نگهداری می‌کنیم گفت: قطعه دوم آزادراه تهران – شمال پیشرفت ۳۰ درصدی داشته و با توجه به ایده جدیدی که برای بهره‌برداری زودتر قطعه دوم ارائه شده امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم بتوانیم این آزادراه راه  هم افتتاح کنیم.

او افزود: برای قطعه دوم آزادراه تهران – شمال پیشنهاد داده شده که مسیر رفت را از این آزادراه استفاده کنیم و مسیر بازگشت جاده چالوس شود که این خود علاوه بر کاهش ترافیک باعث دیرتر ساخته شدن هم می‌شود.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: خوشبختانه از این ایده تمامی بخش‌ها استقبال کرده‌اند که امیدواریم مراحل ساخت آن آغاز شود.

فتاح درباره حضور کشور‌های خارجی در ساخت قطعه دوم هم گفت: هیچ قراردادی با شرکت‌ها و یا کشور‌های خارجی برای همکاری در ساخت این قطعه نداریم و تمامی مراحل ساخت آن توسط متخصصان و نخبگان ایرانی خواهد بود.

او درباره ورود تجهیزات و ماشین‌آلات  با وجود تحریم‌ها هم گفت: هیچ مشکلی از لحاظ ورود تجهیزات و ماشین‌آلات نداشتیم و سرعت کار هم به دلیل نبود تجهیزات کاهش نیافته و ما در طی چند سال گذشته توانستیم با سرعت ساخت این قطعه را ادامه دهیم.

رئیس بنیاد مستضعفان همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه پلاسکو هم گفت: از همان ابتدا وعده ما برای اتمام این پروژه نیمه دوم سال ۹۹ بود که طبق پیش بینی‌های ما در نیمه دوم سال ۹۹ این پروژه را به صاحبانشان تحویل خواهیم داد.

فتاح با پروژه فولاد بنیاد مستضعفان هم اشاره کرد و گفت: ما در آینده‌ای نزدیک پروژه فولاد کاوه به میزان ۵ هزار میلیارد تومان در استان هرمزگان و بندر عباس به اتمام خواهیم رساند و با اتمام این پروژه‌های بزرگ اقتصادی فعالیت‌های جدیدی را آغاز خواهیم کرد.

او افزود: بنیاد مستضعفان ۴۵ هزار کارمند دارد که حقوق تمامی آن‌ها از طریق بنیاد مستضعفان تأمین می‌شود و ما هیچ عقب‌ماندگی در پرداخت حقوق به کارمندان خود نداریم و با توجه به شرایط حساس  اقتصادی کشور هم خوشبختانه تاکنون هیچ تعدیل نیرویی هم نداشته‌ایم.

رئیس بنیاد مستضعفان به سن کارمندان بنیاد مستضعفان هم اشاره کرد و گفت: در گذشته میانگین سن کارمندان بنیاد مستضعفان ۵۲ سال بوده که هم اکنون سن آن‌ها به ۴۵ سال رسیده و ما تمامی قوانین بازنشتگی را در بنیاد مستضعفان به صورت کامل رعایت می‌کنیم و می‌توانیم از کارمندان تا ۶۰ ساعت هم استفاده کنیم.

فتاح به پس گرفتن املاک بنیاد مستضعفان هم اشاره کرد و گفت: حدود یک هزار و صد پرونده را به قوه قضاییه ارسال کرده‌ایم و طبق دستوری که از سوی رئیسی رئیس قوه قضاییه ارسال شده است شعبه اختصاصی مسئول رسیدگی به این پرونده‌ها است.

او اظهار کرد: ما برای پس گرفتن اموال خود از سوی برخی از افراد شاکی هستیم و با توجه به آنکه تاکنون چندین بار تذکر دادیم، اما هیچ توجهی به تذکرات ما نشد بنابراین این بار از طریق قوه قضاییه وارد شدیم تا بتواینم  املاک خود را که بیشتر آن‌ها املاک هستند را پس بگیریم.

رئیس بنیاد مستضعفان یادآور شد: هم اکنون هزار و صد پرونده مربوط  به بنیاد مستضعفان در قوه قضاییه وجود دارد که به سرعت در حال رسیدگی است البته بسیاری از این  اموال در اختیار افراد سیاسی است که به زودی به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

فتاح با اشاره به ایکه بنیاد مستضعفان به هیچ عنوان جای بخش خصوصی را نخواهد گرفت گفت: ما رغیب بخش خصوصی نیستیم و در کار‌های کوچک وارد نمی‌شود و عمده هدف ما ورود به پروژه‌های بزرگ است.

او ادامه داد: تا پایان سال اسناد تمام اراضی و املاکی که توسط رضاشاه پهلوی از مالکانشان بهزور گرفته شده بود را تحویل خواهیم داد و با وجود آنکه تحویل اراضی و تعیین قدرالسهم آن‌ها بسیار دشوار بود، اما توانستیم با دقت آن‌ها را جدا و به صاحبانشان تحویل دهیم.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه تحریم‌ها هیچ اثری بر فعالیت‌های اقتصادی بنیاد مستضعفان نگذاشته است گفت: ما به دلیل تحریم‌ها فعالیت‌های خود را متوقف و یا کاهش نداده‌ایم به طوری که به زودی پروژه عظیم فولاد کاوه و درآمد ۴ هزار میلیارد تومان را به بهره‌برداری خواهیم رساند.

فتاح یادآور شد: ما به لطف خدا کار‌های بنیاد مستضعفان را در حوزه اقتصادی ادامه خواهیم داد و با اتکا به توانمندی نخبگان و دانشمندان با سرعت بیشتری در حوزه‌های اقتصادی پیش خواهیم رفت.

او با اشاره به اینکه کاخ مرمر را از دست دولت‌ها و کسانی که در این کاخ حضور داشتند را خارج کرده ایم گفت: کاخ مرمر را در طول ۵ ماه گذشته تخلیه کردیم و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، نخبگان و معماران کار بازسازی آن را آغاز و به حالت اولیه بازگرداندیم.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: در دهه فجر کاخ مرمر تبدیل به موزه هنر ایران می‌شود و تمامی اشیای ارزشمندی این کاخ که به انبار‌ها منتقل شده بود را مجددا در این کاخ به مردم نشان خواهیم داد.

فتاح همچنین به بازسازی موزه دفینه هم که در میرداماد قرار دارد اشاره کرد و گفت: بازسازی موزه متروکه دفینه را آغاز کردیم و با وجود آنکه هزینه سنگینی برای بازسازی آن انجام شده است در سال آینده تبدیل به یک اثر فرهنگی و هنری خواهد شد.

او همچنین به بازسازی چند موزه متروکه‌ای هم که در سال‌های گذشته به فراموشی سپرده شده بود هم اشاره کرد و گفت: بنیاد مستضعفان فعالیت جدی در حوزه فرهنگی آغاز کرده و موزه خودرو که فرسوده شده بود را بازسازی کرده و تا سال آینده آن را تکمیل خواهد کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه بنیاد علوی بال دوم ما در بنیاد مستضعفان به شمار می‌رود گفت: این بنیاد ۱۲ منطقه محروم را با استفاده از نیرو‌های جوان محرومیت‌زدایی کرده که یکی از این مناطق قلعه گنج بوده که با اتکا به نیرو‌های جوان و مردم خود مناطق قلعه گنج هم اکنون تبدیل به یک شهر خودکفا و الگویی برای سایر بخش‌ها شده است.

فتاح یادآور شد: الگوی قلعه‌گنج را توسعه داده‌ایم و با پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض در سایر مناطق این طرح را پیاده کرده‌ایم.

او یاداور شد: ما در بنیاد علوی از ظرفیت‌های گروه‌های جدیدی استفاده خواهیم کرد و از درآمد‌های این بخش تاکنون توانسته‌ایم ۱۰۰ مدرسه و چندین بیمارستان در شهر‌هایی از جمله اهواز، آبادان و دزفول ساخته و به مردمان این مناطق تحویل دهیم.

رئیس بنیاد مستضعفان به ساخت مسکن معلولان هم اشاره کرد و گفت: تاکنون ۴ هزار خانواد ۲ معلول شناسایی شده که ساخت واحد‌های مسکونی آن‌ها را آغاز کرده‌ایم و تعدادی از این واحد‌ها را هم به متقاضیان تحویل داده‌ایم.

فتاح توضیح داد: سیمان کل مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده را تأمین کرده‌ایم و حدود ۳۰۰ هزار تن سیمان به صورت رایگان برای زلزله کرمانشاه تحویل داده‌ایم.

او با اشاره به اینکه در ایام اربعین ۳ موکب بنیاد مستضعفان ایجاد کرد افزود: در آن ایام دولت از بنیاد مستضعفان کمک خواست و ما در آن دوره اب تمامی مناطق را تأمین کرده و طبق ارزیابی‌های صورت گرفته هم ۲۰ درصد کل خدمات اربعین را بنیاد مستضعفان تأمین کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه شفاف‌سازی جزو اولویت‌های ما به شمار می‌رود گفت: سازمان کل بازرسی برای بررسی فعالیت‌های بنیاد مستضعفان ورود کرده و ما هیچ ممنوعیتی برای این بخش نداریم و طبق گزارش‌هایی هم که مجمع ارائه کرده تمامی فعالیت‌های بنیاد مستضعفان سودده بوده است.

فتاح گفت: ۳۱ شرکت را بورسی کرده‌ایم و ۱۰ شرکت هم آماده وارد شدن به بورس است.

او با اشاره به اینکه برنامه ۵ ساله ما در حال آماده شدن است گفت: هر ساله برنامه‌های خود را اعلام می‌کنیم و ما سعی داریم با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌های بنیاد را تقویت کنیم.

رئیس بنیاد مستضعفان اظهار کرد: در بخش دامداری کشاورزی و دام‌پروری ورود قوی داشته‌ایم و به زودی فعالیت‌های خود را هم در این بخش تقویت و توسعه خواهیم داد.

فتاح بیان کرد: به مردم این اطمینان را می‌دهیم که ما به تمامی تعهدات خود در بخش دامداری و کشاورزی پایبند هستیم و این پروژه‌ها را دنبال خواهیم کرد.

صادرات ۵ هزار میلیارد تومان در ۹ ماهه ابتدای امسال

او با اشاره به اینکه صادرات ما در ۹ ماهه امسال ۵ هزار میلیارد تومان بوده بیان کرد: این میزان صادرات تا پایان سال افزایش خواهد یافت و ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۴ درصدی در بخش صادرات داشته‌ایم.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه بسیاری از املاک ما در اختیار گروه‌های سیاسی بوده است گفت: برخی از املاک به صورت اجاره در اختار افراد و یا گروه‌هایی بوده است که مشکلی برای این املاک وجود ندارد و صاحبان آن با تمدید قرارداد و پرداخت اجاره می‌توانند در آن املاک حضور داشته باشند، اما متأسفانه برخی از افراد ملک را در اختیار خود گرفته‌اند و اسناد جدیدی را برای آن تهیه کردند که ما پرونده‌های قضایی برای این املاک تهیه کرده‌ایم و به زودی احکامی برای آن‌هاصادر خواهد شد.

هیچ استثنایی برای پس گرفتن املاک بنیاد مستضعفان نخواهیم داشت

فتاح افزود: در ۹ ماهه امسال ۶۰ درصد احکام صادره به نفع ما بوده و تنها ۴۰ درصد بر علیه بنیاد بوده که برخی از آن‌ها دارای مشکلاتی بوده که به زودی موانع آن‌ها را هم برطرف خواهیم کرد.

او اظهار کرد: هشدار‌های ما برای این املاک بسیار جدی است و هیچ استثنایی برای افراد و یا گروه‌ها نخواهیم داشت و ما سعی خواهیم کرد در این حوزه به عدالت نزدیکتر شویم.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: بنیاد مستضعفان ۳۵۰ نفر را بورسیه کرده که تعدادی از آن‌ها در مقطع دکتری هستند و ما ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر از بورسیه شدگان را جذب خواهیم کرد.

فتاح به تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی هم اشاره کرد و گفت: در رابطه با بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی را به خوبی در حال انجام است و ما در این بندر از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کرده‌ایم و ما از کار اپراتوری خود در این بندر راضی هستیم.

او گفت: در تخلیه کانتینری بندر امام هم حضور داریم و به هیچ عنوان قصد خروج از اپراتوری بندر شهید رجایی نداریم.

رئیس بنیاد مستضعفان درباره حضور و فعالیت بنیاد مستضعفان در مال و برج‌سازی گفت: ما هیچ فعالیتی در مال سازی و یا برج‌سازی در ۲ یا ۳ سال گذشته نداشته ایم و تمامی فعالیت‌های خود را در این بخش متوقف کرده‌ایم.

فتاح با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان تمامی پروژه‌های نیمه تمام مال‌سازی و برج‌سازی خود را به اتمام خواهد رساند و از سال اینده استراتژی خود را تغییر خواهد داد و به ساخت مسکن در مناطق محروم  خواهد پرداخت افزود: دربخش ساخت مسکن برای محرومان ضعف جدی داشته‌ایم و تمام انرژی و ظرفیت‌های خود را برای ساخت مسکن در اراضی خوب تهران هزینه کرده‌ایم.

او گفت: اراضی بسیار خوبی در مناطق مختلف تهران وجود داشت که برای ساخت و تولید مسکن هزینه شده بود، اما از سال آینده هدف اصلی ما ساخت مسکن در مناطق محروم متقاضیان خواهد بود.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه ۱۹ هکتار از اراضی بنیاد مستضعفان در منطقه عباس‌آباد در اختیار ما است گفت: ما تنها در ۵ هکتار از این اراضی مستقر هستیم و طی پیشنهادی هم که به شهرداری تهران دادیم اعلام کردیم که این اراضی تبدیل به فضای سبز شود و در اختیار مردم قرار گیرد، اما به شرط آن که مجتمع‌های تجاری در این اراضی ساخته نشود.

فتاح با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در دو مرحله ۳ هزار و ۵ هزار بز دو قلوزا وارد کشو شد و ما هیچ برنامه جدیدی برای واردات دم‌های جدید نداریم.

او اظهار کرد: با همکاری نخبگان توانستیم آمپول‌هایی برای ادامه نژاد‌های این دام‌ها تهیه کنیم و همچنان این بز‌ها دوقلوزا و چند قلوزا هستند.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه سهم ما در بانک سینا باید به ۳۳ درصد برسد گفت: با بورس در این باره مذاکره کرده‌ایم و امیدوارم به نتایج خوبی برسیم.

فتاح افزود: هدف ما آن است که تسهیلاتی که از سوی بانک سینا پرداخت می‌شود به صورت قرض‌الحسنه باشد، اما هم اکنون تسهیلاتی که این بانک پرداخت می‌کند با نرخ سود ۸ درصد است و اعلام کرده است میزان سپرده‌گذاری که در این بانک وجود دارد به گونه‌ای نیست که بتواند تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کند.

او در ادامه به حقوق‌های نجومی هم اشاره کرد و گفت: تحقیقات بسیار زیادی درباره حقوق‌های نجومی صورت گرفته و ریاست قبلی به این موضوع رسیدگی کرد و تمامی پرداختی‌های حقوق‌های نجومی بخشیده شد.

رئیس بنیاد مستضعفان اظهار کرد: دولت و سازمان بازرسی هم برای رسیدگی به این موضوع ورود پیدا کردند و هم اکنون هیچ حقوقی بالاتر از ارقام‌های معقول به تمامی کارمندان و مدیران پرداخت می‌شود.

حقوق خالص رئیس بنیاد مستضعفان  ۶ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان است

فتاح با اشاره به اینکه من در بنیاد مستضعفان مأمور هستم و حقوق ریاست بنیاد مستضعفان را دریافت نمی‌کنم گفت: در دورانی هم که ریاست کمیته امداد را برعهده داشتم و حقوق این کمیته را دریافت نمی‌کردم.

او اظهار کرد: در دولت احمدی نژاد اعلام کردم من به هیچ عنوان از امکانات دولتی و یا واحد‌های مسکونی سازمانی و حقوقی استفاده نخواهم کرد و خوشبختانه تاکنون هم از این امکانات استفاده نکردم.

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه از فیش حقوقی خود رونمایی کرد و گفت: حقوق ناخالص من ۸ میلیون و ۴۸۲ هزار تومان است که به دلیل وامی که گرفته ام ماهیانه یک میلیون ۶۶۱ هزار تومان کم می‌شود و حقوق خالص من ۶ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان است.

فتاح در ادامه گفت: من هیچ برنامه‌ای برای کاندیداتوری در سال ۱۴۰۰ ندارم و تمامی سفر‌های استانی را هم که انجام می‌دهم در راستای سیاست‌های محرومیت زدایی و رسیدگی به مناطق مختلف است.

انتهای پیام /محسن حسنی

لینک کوتاه
http://meydanekhabari.ir/?p=3940

211 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند