به گزارش میدان خبری، در آئین افتتاحیه این همایش علی عسکری و آیت الله اعرافی رئیس حوزههای علمیه کشور سخنرانی کردند.
همچنین کمیسیونی با موضوعات بعد فناورانه رسانه، تاثیر رسانه و اخلاق حرفهای برگزار شد.
در این همایش که با هدف ارتقای دانش نظری در بخش اخلاق رسانه و با مشارکت ۵۰ نهاد حوزوی و دانشگاهی و با حضور رئیس رسانه ملی برگزار شد، ۶ کتاب با موضوع اخلاق و رسانه رونمایی شد.
پرداختن به مباحث علمی، آسیب شناسی مباحث رسانه و بررسی آنها از منظر چارچوب های اخلاقی به ویژه اخلاق اسلامی رسانه از جمله موضوعهای این همایش بود.
آئین پایانی این همایش بعد از ظهر امروز برگزار میشود.
به گفته رئیس شورای سیاست گذاری نخستین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه، با توجه به رسالت رسانه ملی و تأکید رهبر انقلاب در تقویت اخلاق در پیامهای تولیدی و رسانهای این همایش برگزار شد و مقدمات آن از ۲ سال قبل در دستور کار قرار داشت.
رضی گفت: پرداختن به مباحث علمی، آسیب شناسی مباحث رسانه و بررسی آنها از منظر چارچوبهای اخلاقی به ویژه اخلاق اسلامی رسانه از موضوعهای این همایش بود.
معاون پژوهشی، برنامه ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما افزود: ما به غیر از آسیب شناسی نیازمند تولید دانش نظری هستیم، جنبههای کار کردی و تأثیر عملی اخلاق در رسانه هم از رویکردهای ما است.
وی گفت: فصل مشترک اخلاق و رسانه فصل جدیدی است که فعالیتهایی در آن شروع شده است، اما باید جهش بزرگی در زمینه ادبیات و اخلاق در رسانه داشته باشیم.
سید رضی گفت: امیدواریم مقالات و اقدامات این همایش سر منشاء ایجاد تحول در اخلاق رسانه باشد، در بخش تهیه کنندگی، کارگردانی، تدوین و دیگر حوزههای کاربردی اخلاق از مهمترین مسائل است؛ ان شاء الله با نشست های علمی تخصصی بتوانیم ابعاد مختلف مسائل رسانه از نگاه اخلاق را بررسی کنیم و بگوییم یک رسانه اخلاقی چگونه است.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم در این بخش باب رسانهای را بگشاییم، به طور مثال اخلاق پزشکی به یک منشور تبدیل شده است و باید در رسانه هم با توجه به فرهنگ خود چنین چیزی تهیه کنیم.
معاون پژوهش، برنامهریزی و نظارت سازمان صدا و سیما گفت: از ابتدای سال ۹۶ مطالعات گستردهای در بخش اخلاق و رسانه صورت گرفت، ما در بخش اخلاق رسانه به لحاظ دانش نظری در ابتدای راه هستیم و یکی از اهداف این همایش بهبود همین مسأله بوده است.
ظریفیان دبیر علمی نخستین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه نیز گفت: فراخوان مقالات در تیر امسال منتشر شد و آثار در دو بخش رسانه اخلاقی و اخلاق رسانهای قرار داده شدند؛ ۳۰ موضوع مشخص شد و ۳۵۲ چکیده مقاله دریافت کردیم که در نهایت، ۱۵۰ مقاله داوری شد.