18 / 04 / 2024
17:47

۱۴ طرح اقتصادی مجلس یازدهم برای معیشت مردم/ انتقاد از تعلل رئیس دولت در معرفی وزیر صنعت

06:58381۰

به گزارش میدان خبری، روح‌الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز و عضو هیات رئیسه مجلس با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در تبریز، ضمن پاسخگویی به سوالات خبرنگاران این مجموعه، از بخش‌های مختلف کار خبرگزاری بازدید کرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی اصلی ترین نهاد قانونگذاری کشور است، اظهار داشت: اگر سایر قوا بخواهند موضوعی قانونی شود، باید آن را از مسیر مجلس طی کنند و این مسئله نشان دهنده آن است که مجلس نهاد اصلی قانونگذاری کشور است.

وی گفت: مجلس یازدهم شرایط سختی دارد که امید زیاد مردم به این مجلس کار ما را سخت‌تر کرده است که وظیفه سنگینی بر دوش خود احساس می‌کنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه حدود و اختیارات مجلس محدود است و اگر بهترین کار را هم در بخش تصویب و نظارت انجام دهیم، نقش اجرا نداریم، افزود: با توجه به اینکه آخرین سال دولت است، با مشکلاتی در پیشبرد اهداف روبه‌رو هستیم.

مجلس تلاش می‌کند تا به هیچ‌وجه در جایگاه دولت ننشیند

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس تلاش می‌کند تا به هیچ‌وجه در جایگاه دولت ننشیند، افزود: در این دوره از مجلس تصمیم بر آن شده است که از غر زدن و فریاد زدن دوری کنیم زیرا این کار هیچ نتیجه‌ای ندارد و همه بر مشکلات واقف هستند و لزومی ندارد مدام فریاد زد بلکه بهترین کار، ارائه بهترین راهکار برای حل مشکلات است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: ما فکر می کنیم مجلس انقلابی، مجلسی است که در تعامل خود با دیگر قوا، شاخص را حل مسائل مردم قرار دهد.

متفکر آزاد تصریح کرد: با بیان اینکه هر جا به مردم اعتماد کردیم شاهد موفقیت‌های چشمگیر بودیم، افزود: ملت ایران در مقاطع مختلف از جمله دفاع مقدس فداکاری‌های بسیاری نشان دادند و در ادامه هم در عرصه‌های علمی و نظامی تولید قدرت کردند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به مجلس یازدهم، گفت: این دوره از مجلس ساختار خود را در سریع‌ترین زمان تشکیل داده و با وجود اینکه سه فوتی در اثر کرونا داشتیم و ۱۱ نفر هم هنوز به مجلس نیامدند و در دور دوم تعیین تکلیف خواهند شد، ولی با این حال فقط کمیسیون قضایی به حدنصاب نرسید و مابقی بلافاصله تشکیل شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره بر اینکه در این دوره از مجلس برخی از کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون اصل ۹۰ که قبلا رغبتی برای حضور در آن کمیسیون وجود نداشت، با رقابت شدید روبه‌رو شد، گفت: در کمیسیون‌های کشاورزی، صنعتی و اصل ۹۰ با رقابت زیادی روبه‌رو شدیم که جای امید دارد.

وی افزود: استقبال نمایندگان برای عضویت در کمیسیون اصل نود و پیگیری شکایات در راستای مبارزه با فساد دستگاه‌ها، این نقطه امیدی است برای داشتن کمیسیون پویا، توانمند و فساد ستیز است.

متفکر آزاد تاکید کرد: مجلس یازدهم برای مبارزه با فساد تعارف ندارد. ما از اینکه قوه قضاییه همانند وزرا در مدت اخیر به مجلس گزارش دهند، استقبال می‌کنیم البته هنوز این موضوع در هیات رئیسه مجلس مطرح نشده است.

وی افزود: در این دوره از مجلس به ارائه طرح‌‌هایی در صحن علنی مجلس دست زده‌ایم که آرزوی مجالس گذاشته بود که از آنها می‌‌توان به شفافیت آرای نمایندگان، سوت‌زنی و جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد.

انتقاد از تعلل دولت در معرفی وزیر صمت به مجلس

متفکرآزاد در ادامه با گلایه از دولت در خصوص عدم معرفی وزیر صمت گفت: طبق قانون تا ۲۱ مرداد سال جاری وقت برای معرفی وزیر وجود دارد ولی دولت باید خیلی زودتر از این تاریخ اقدام به معرفی وزیر می‌کرد، زیرا در آن بخش مشکلات زیادی وجود دارد که نباید اجازه داد تا دیر شود.

وی افزود: نباید اجازه داد تا وزارت‌خانه به آن مهمی با سرپرست اداره شود.

۱۴ طرح اقتصادی مجلس یازدهم برای معیشت مردم

عضو هیئت رئیسه مجلس از دریافت ۱۴ طرح اقتصادی از سوی نمایندگان خبر داد و گفت: با وجود گذشت چند ماه از مجلس اما منتخبان یازدهم توجه جدی به معیشت مردم دارند.

متفکرآزاد تصریح کرد: مجلس یازدهم با همفکری و همراهی همه نمایندگان «بسته اقتصاد مردمی» را برای «تحول اقتصادی به نفع مردم» در پنج محور اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور، نوسازی نظام مالیاتی کشور، بهبود معیشت اقشار کم درآمد، رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال و توسعه تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی در دستورکار خود دارد.

وی افزود: مردم کشورمان به خوبی می‌دانند تاکنون مقدمات شروع به کار مجلس انجام شده و در واقعیت یک هفته از آغاز به کار قوه مقننه به صورت کارشناسی می‌گذرد از این رو طرح‌های اعلام وصول شده در کمیسیون‌ها در حال بررسی است و پس از ارائه گزارش آنها در صحن علنی قوه مقننه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت که نشان‌دهنده اهتمام نمایندگان به رفع مشکلات مردم است.

اولویت های اصلی نمایندگان تبریز

این نماینده مجلس با تاکید بر چند اولویت مهم در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی گفت: رسیدگی به مسائل آسیب‌های اجتماعی، طلاق، حاشیه‌نشینی، جذب توریست و توجه جدی به میراث فرهنگی، مطالبات زبانی و هویتی، تقویت سرمایه‌گذاری و اهمیت جدی به جایگاه کشاورزی، توجه جدی به مشاغل معروف منطقه‌ای از جمله چرم تبریز، تابلوفرش سردرود، خشکبار آذرشهر و ایجاد کریدور تجاری از طریق چین از جمله دغدغه و اولویت‌های اصلی کلان نمایندگان بخصوص نمایندگان استان و تبریز است.

وی افزود: رسیدگی به مسئله آب از جمله اتمام هر چه سریع پروژه رینگ تبریز، اتصال ارس به تبریز، مخازن بالانس‌کننده، توجه به حوزه ریلی، دریاچه ارومیه و مسائل زیست محیطی و آلاینده‌های صنعتی نیز جزو مسائل استانی است.

اختصاص ردیف بودجه به حاشیه‌نشین‌ها/ عدالت به معنای ترمیم نیست

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه عدالت به معنای ترمیم نیست، گفت: حرکت به سوی عدالت‌محوری در مناطق کم برخوردار یک بسته است که شامل شهرستان‌ها و روستاها هم می‌شود تا با اعتباربخشی به مناطق جلوی مهاجرت‌های معکوس را گرفت.

روح‌الله متفکرآزاد با بیان اینکه باید کاری کرد تا اهالی مناطق کم‌برخوردار با شرافت زندگی کنند، گفت: عدالت به معنای ترمیم نیست بلکه باید با بسترسازی شرایطی را فراهم آورد که به منطقه‌های کم برخوردار اعتبار بخشید.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قبول داریم که وضعیت مالی دولت خوب نیست، تصریح کرد: استان‌‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، خراسان و کرمانشاه برای کپرنشینی یک ردیف بودجه تعیین کرد تا ارزش ملک در آن منطقه را بالا ببرد.

متفکرآزاد متذکر شد: حرکت به سوی عدالت‌محوری در مناطق کم برخوردار یک بسته است که شامل شهرستان‌ها و روستاها هم می‌شود تا با اعتباربخشی به مناطق جلوی مهاجرت‌های معکوس را گرفت.

وی ادامه داد: در کنار رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار در شهرستا‌ن‌ها باید وضعیت شهری را در بلند مدت را به گونه‌ای فراهم آورد که زندگی برای شهروندان در شان نظام جمهوری اسلامی ایران باشد زیرا وجود یک بخش برخوردار یک بخش کم برخوردار و انباشت حرکت در یک منطقه اصلا شایسته نیست.

نبود تفکر استراتژیک در برخی مدیران عامل

روح الله متفکر آزاد با بیان اینکه موضوع انتقال آب از ارس به تبریز که از سال ۹۲ متوقف شده است، اظهار داشت: اگر پروژه ادامه می‌یافت اکنون شاهد اتمام پروژه بودیم و با مشکل کمبود آب مواجه نبودیم که نبود تفکر استراتژیک در برخی مدیران عامل این مشکل است.

وی ادامه داد: عدالت توزیع آب در تبریز رعایت نمی‌شود البته اکنون اقداماتی در این زمینه انجام شده ولی مردم هنوز گلایه مند هستند.

نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه مخزن بالانس ارتفاعی آب در تبریز با کمبود مواجه است گفت: مجموعه دولت و شهرداری و شورای شهر باید اقداماتی انجام دهند تا شاهد عدالت در قطعی آب تبریز باشیم.

وی تاکید کرد: مشکلات موجود نافی نبود مدیریت استراتژیک در مدیران نیست. ۲۰ سال بعد مدیران فعلی باید پاسخگو باشند چراکه تصمیمات امروز ما آینده را رقم خواهد زد و باید در این خصوص پاسخگو باشیم.

متفکر آزاد اضافه کرد: رینگ پیرامونی تبریز و بالانس ارتفاعی آب را در تبریز باید رقم‌بزنیم تا در شرایط فعلی برخی مشکلات رفع شود.

لینک کوتاه
http://meydanekhabari.ir/?p=5041

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند