26 / 04 / 2024
08:00

معاون حمل و نقل شهردار از اجرای طرح “کاهش” خبر داد

12:03381۰

به گزارش میدان خبری، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران صبح امروز در نشست خبری خود با اعلام اجرای طرح کاهش از اول آبانماه در همه سطح شهر به صورت ۲۴ ساعته خبر داد و گفت: دو مسئله آلودگی هوا و ترافیک دغدغه مهم تهرانی‌ها است که همه برنامه‌های ما نیز حول این موضوع می‌گردد.

وی با بیان اینکه امروز برنامه ما فراروی حل مشکل آلودگی هوا متمرکز شده است، گفت: بر اساس آمارها سالانه ۵۰۰۰ نفر بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا جان می‌دهند و این در حالیست که ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران نیز ناشی از تردد وسایل حمل و نقل است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه سعی کردیم در اولین گام معاینه فنی در تهران را جدی‌تر بگیریم، ادامه داد: حالا از اول آبانماه طرح کاهش در کل شهر تهران سرعت پیدا می کند و باید همه خودروهای متردد معاینه فنی داشته باشند.

وی با بیان اینکه مرحله دوم از اول آبانماه به صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته اجرایی می‌شود، گفت: دوربین‌ها خودروهای فاقد معاینه فنی را از اول آبان جریمه می‌کنند و جریمه ۵۰ هزار تومانی در انتظار خودروهای فاقد معاینه فنی است.

وی همچنین از دستور روز گذشته استاندار تهران خبر داد و گفت: استاندار تهران طی نامه‌ای به همه کارخانجات، ارگان‌ها و دستگاه‌ها اعلام کرده است که حق ندارند برای تامین سرویس کارکنان‌شان با پیمانکارانی قرارداد ببندند که اتوبوس‌هایشان فاقد معاینه فنی است و امیدواریم زمستان امسال شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

معاون شهردار تهران در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه باید مسئله زوج و فرد را نیز حل و فصل کنیم، گفت: اجرای این طرح درست نبوده است و اثرات بلند مدت طرح زوج و فرد مناسب نیست و حتما باید طرحی جایگزین آن داشته باشیم بنابراین با دانشگاه تربیت مدرس تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم تا در مورد مطالعات طرح جایگزین زوج و فرد، از تجربیات دیگر کشورها و شهرها استفاده کنیم و بتوانیم طرح جایگزین مناسبی را در نظر بگیریم.

وی در مورد ساماندهی پارک حاشیه‌ای نیز با بیان اینکه در مورد پارک حاشیه‌ای مطالعات مفصلی انجام شد،اظهارکرد: در مورد مدیریت پارک حاشیه‌ای مطالعات تکمیل شده است و هفته آینده مزایده تجهیز، نگهداری و بهره‌برداری از پاک حاشیه‌ای منتشر می‌شود و شهروندان می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن پارک حاشیه‌ای خود را ساماندهی کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در مورد قیمت پارک حاشیه‌ای اعدادی همچون ۷۰۰۰ و ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری از ساماندهی پارک حاشیه‌ای در جلسات منتشر می‌شود که با یک حساب سرانگشتی به تعداد خانوارها قیمتی حدود چهار میلیون تومان برای هر خانواده در سال برای پارک حاشیه‌ای احصا می‌شود اما آیا همه خانواده‌ها می‌توانند سالی چهار میلیون تومان پول جای پارک بدهند. آیا اصلا این کار شدنی است؟ واقعیت آن است که ارقام آنطور که گفته می‌شود، نیست و ما امیدواریم در دو سال آینده بتوانیم ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار جای پارک را ساماندهی بکنیم اما نمی‌توانیم جلوی خانه، کوچه فرعی، بزرگراه و … را جای پارک بدهیم و بر همین اساس تنها می‌توانیم حدود ۱۰۰ هزار جای پارک را ساماندهی بکنیم البته هنوز در مراحل ابتدایی برگزاری مزایده است.

وی با بیان اینکه منطقه ۲ به‌صورت منطقه پایلوت در نظر گرفته شده و مدیریت پارک حاشیه‌ای در آن انجام می‌شود، گفت: مشکل مهم دیگر تهران این است که باید محدودیت شماره گذاری در تهران داشته باشیم و اینکه هر خودرویی که تولید می‌شود می‌تواند در تهران نمره شود، درست نیست. بر همین اساس میزان شماره گذاری و تعداد خودروهای پایتخت باید مدیریت شود و در حال انجام مطالعات هستیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: توسعه خطوط حمل و نقل عمومی از جمله مترو از دیگر برنامه‌های معاونت حمل و نقل است.

پورسیدآقایی با اشاره به ساماندهی کامیون‌های تردد کننده در شهر گفت: از این پس تمام کامیون‌ها ملزم به دریافت بارنامه هستند. رانندگان کامیون باید در سامانه «تهران من» و «بارنامه» ثبت نام کنند چرا که از این پس و در پی اجرای طرح کاهش برای تردد نیاز به بارنامه دارند و هر کامیون نیز برای اخذ بارنامه حتما باید معاینه فنی داشته باشد. پلیس هم با کامیون‌های فاقد بارنامه برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه از چهارشنبه هفته جاری این طرح به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود،اظهارکرد: از اول آبان صدور باربرگ (بارنامه) برای هر کامیون الزامی است و کامیون‌های متقاضی بارنامه نیز حتما باید معاینه فنی داشته باشند و باربرگ به صورت آنلاین توسط پلیس چک می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بعد از اتوبوس‌های سرویس و اتوبوس‌های متعلق به شرکت واحد اعم از بخش خصوصی و شهرداری کنترل می‌شود، گفت: از اول مهرماه هیچ اتوبوسی بدون معاینه فنی اجازه تردد ندارد.

پورسیدآقایی با اشاره به بخشنامه ۴۰ روز گذشته‌اش در مورد اخذ برگه معاینه فنی برای اتوبوس‌ها گفت: در این مدت میزان مراجعه اتوبوس‌ها به مراکز معاینه فنی از ۷۶ درصد به ۸۸ درصد رسیده است این در حالیست که ۲۲۰۰ اتوبوس تک به تک مورد بازدید کارشناسان قرار گرفته و موارد نقض کننده معاینه فنی آن‌ها احصا شده است. حدود ۷۰۰ اتوبوس نیز تعمیر شده‌اند.

وی با بیان اینکه امیدواریم میزان مراجعه اتوبوس‌ها به مراکز معاینه فنی و اخذ برگه آن در اتوبوس‌های پایتخت تا اول مهرماه بیش از ۹۵ درصد برسد، گفت: قطعا از تردد اتوبوس‌هایی که نتوانند تا اول مهرماه معاینه فنی دریافت کنند، خودداری می‌شود. سرویس اتوبوس ارگان‌های مختلف نیز باید تا اول آبان ماه معاینه فنی بگیرند. ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که اتوبوس‌های سرویس دستگاه‌ها جزو آلوده‌کننده‌ترین وسایل باشند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود:‌ در حال طراحی سامانه‌ای هستیم که اتوبوس‌ها برای تردد مجوز بگیرند و شرط اخذ مجوز نیز دریافت برگه معاینه فنی است. خوشبختانه استاندار تهران به همه دستگاه‌ها نامه زده است و امیدواریم این بخشنامه راهگشا باشد.

وی در ادامه با اشاره به پروژه برقی کردن موتورسیکلت‌های پایتخت گفت: برقی کردن موتورها در شهری مثل تهران کار شش ماه تا یک سال نیست و باید به موازات برقی کردن موتورها طرح‌های دیگری را هم پیش ببریم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در نظر داریم موتورهای کاربراتوری را به انژکتوری تبدیل کنیم،اظهارکرد: مطالعات این کار انجام شده است. ماه گذشته مناقصه برگزار شد و دو شرکت ایرانی که پتانسیل خوبی دارند، انتخاب شدند. در نظر داریم ۵۰ دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری را در این مدت به انژکتوری تبدیل کنیم که این مهم سبب می‌شود آلودگی موتورها به یک سوم کاهش یابد. اگر این عمل موفقیت آمیز باشد از اول آبان ماه به‌طور جدی تبدیل موتورهای کاربراتوری به انژکتوری را آغاز می‌کنیم.

به گفته‌ پورسیدآقایی هزینه تبدیل موتورکاربراتوری به انژکتوری کمتر از یک میلیون تومان است که شهرداری بخشی از این هزینه را متقبل می‌شود.

وی افزود: با انجمن موتورسیکلت‌داران صحبت‌هایی انجام شده است تا طرح کلید به کلید برای نوسازی موتورهای فرسوده را پیش ببریم که بخشی از هزینه خرید موتور جدید با اسقاط موتور قدیمی و بخشی نیز با وام تامین می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد بازنشستگی‌اش و قرار گرفتن نامش در لیست بازنشستگان گفت: من این نامه را ندیدم اما دو شغله بودن برای اعضای هیات علمی در قانون استثناء شده است و مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه نامه ماموریتم از شهرداری به دانشگاه رفته است، گفت: ۱۵ سال است که عضو هیات علمی هستم و هر کجا که شغلی داشتم گفته‌ام که شغل اول من هیات علمی بودن است.

پورسیدآقایی در مورد انتصاب کلماتی در توهین به خبرنگاران به وی گفت: این لفظ که خوب هم نیست را من نگفتم اما یک عده‌ای اصرار دارند این الفاظ را به من منصوب کنند و از قول من این حرف‌ها را می زنند اما من این حرف را تا حالا بیان نکردم.

وی با بیان اینکه ۱۸ درصد آلودگی هوا به دلیل تردد سرویس دستگاه‌ها، ۱۲ درصد متعلق به اتوبوس‌های شرکت واحد و ۱۰ درصد آلودگی تولید شده از موتورسیکلت‌ها است،اظهارکرد: اگر بتوانیم جلوی انتشار این حجم آلودگی را از این سه قلم وسیله نقلیه بگیریم، کار مهمی انجام داده‌ایم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه گفت: انقلابی در پیاده روسازی ایجاد خواهیم کرد. کمیته‌ای تحت عنوان TOD در معاونت حمل و نقل برای توسعه بر مبنای حمل و نقل ایجاد شده است و سعی داریم پیاده‌روها را توسعه و مسیرهای دوچرخه را افزایش دهیم حتی در بررسی طرح تفصیلی تهران نیز در نظر داریم مبنای کار توسعه پیاده راه و باریک کردن خیابان‌ها باشد و همزمان نیز کار توسعه دوچرخه را پیش می‌بریم.

وی با بیان بیان اینکه خوشبختانه با همکاری یک شرکت خصوصی دوچرخه اشتراکی را ایجاد کردیم،اظهارکرد: ۵۰۰۰ دوچرخه آماده استارت است و طی برنامه ریزی‌های انجام شده شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند و هر کجا که مایل بودند آن دوچرخه را رها کنند و شرکت مذکور این دوچرخه‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

پورسیدآقایی افزود: پروژه دوچرخه قبلی اشکال اساسی داشت و روش اجرا خوب نبود. در آن زمان ۲۰۰۰ دوچرخه خریداری شد اما قرارداد با یک شرکت دیگر بسته شده بود و یک شرکت دیگر خانه دوچرخه و کانکس ایجاد کرده بود و هر کدام را جدا جدا انجام داده بودند که عملا محکوم به شکست بود چرا که مکانیزم واحد را نمی‌توان جدا جدا انجام داد و الان فقط ما مجوز را صادر می‌کنیم و از بخش خصوصی نیز حمایت می‌شود. همه کارها برعهده یک شرکت است و پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم این طرح را به صورت کاملا موفق اجرا کنیم.

وی در مورد درآمد شهرداری از اجرای طرح ترافیک نیز گفت: تا دیروز دریافتی شهرداری از اجرای طرح ترافیک ۶۷ میلیارد تومان بود که ۱۰ میلیارد تومان آن به مترو، ۱۰ میلیارد تومان آن به اتوبوسرانی تخصیص داده و صرف اصلاح هندسی و تامین زیرساخت‌ها شده است و خوشبختانه این اعداد نشان داد که شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک جدید به دنبال درآمدزایی نیست. هر چند که ما در ابتدا قسم می‌خوردیم که به دنبال درآمدزایی نیستم اما برخی‌ها قبول نمی‌کردند و حالا همان افراد به ما می‌تازند که چرا درآمدها کاهش یافته است.

پورسیدآقایی در مورد همکاری پلیس در اجرای طرح جدید از اول آبان اظهارکرد: قطعا بدون همکاری پلیس راهور این طرح اجرا نمی‌شود و اگر قرار باشد در شهر همکاری وجود نداشته باشد برنامه جلو نمی‌رود اما این طرح مصوبه کمیته ملی آلودگی هوا است و برای همه لازم الاجرا است.

وی در مورد نامه‌اش در پاسخ به یک تذکر اعضای شورا گفت: رابطه‌ام با اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای شهر خوب و همیشه تذکرات آنها را مکتوب و بر اساس روال قانونی جواب می‌دهم اما آن سخنان عضو شورای شهر تذکر و سوال نبود بلکه در قالب تذکر، حکم قطعی صادر شده بود که قراردادی با این شرایط و آنقدر میلیون پول منعقد شده، در حالی‌که اصلا اینگونه نبود و چون این مسئله در افکار عمومی مطرح شد، من هم مجبور شدم به افکار عمومی پاسخ دهم اما این رویه من نیست و مابقی اعضای شورا هم هیچ وقت اینگونه تذکر نداده‌اند.

در ادامه نشست سردار مهاندار رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه نداشتن معاینه فنی یک تخلف اسمیت و بر اساس قانون روزانه مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی لحاظ می‌شود، گفت: پیش از این تنها محدوده طرح ترافیک دارای دوربین‌های ثبت تخلف معاینه فنی بود و مابقی شهر توسط پلیس کنترل می‌شد؛ اما حالا تمامی ورودی‌های شهر تهران، مجهز به دوربین هستند و تمام پلاک‌های ورودی به شهر تهران و محدوده پایتخت رصد می‌شود و در صورت نداشتن معاینه فنی ، اطلاعاتشان برای اعمال قانون به پلیس ارسال می‌شود.

وی با بیان این که پلیس در حوزه تخلف معاینه فنی به دلیل آنچه با سلامت مردم سر کار دارد اغماضی نخواهد داشت گفت: پلیس علاوه بر کنترل دوربینی تخلف عدم معاینه فنی خودروها، به دو روش دیگر نیز خودروها را کنترل می‌کنند که یکی از این روش‌ها دیدن تخلف با چشم است که اگر ماموران پلیس آن را ببینند قطعا نسبت به اعمال قانون و ارسال به تعمیرگاه اقدام می‌کنند و در روش دوم نیز خودروهای سیار کنترل معاینه فنی در سطح شهر فعال هستند تا نسبت به کنترل خودروها اقدام شود.

وی با بیان این که در شش ماهه اول امسال یک میلیون برگ جریمه در حوزه‌ ثبت تخلفات معاینه فنی صادر شده است گفت: همچنین با ۲۰ هزار خودروی دودزا نیز برخورد شد.

رییس پلیس راهور تهران در پاسخ به این سوال که پول حاصل از جرایم چه می‌شود؟ تصریح کرد: بر اساس قانون تمام مبالغ جرایم به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

وی در خصوص آلاینده بودن خودروها نیز با بیان اینکه از حوزه صنایع گلایه مند هستیم چرا که با این مشکلاتی که در حوزه‌ سوخت داریم هنوز خودروهایی با درصد سوخت بالا تولید می‌شود که نه منطقی و نه منصفانه است در مورد چرایی شماره گذاری خودروهای آلاینده گفت: بر اساس قانون ، خودروها و موتور سیکلت‌ها برای شماره گذاری نیازمند اخذ دو مجوز از سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد در حوزه‌ آلایندگی و ایمنی هستند و وقتی این دو مجوز را داشته باشند پلیس ملزم به شماره گذاری آن است.

وی در خصوص پدیده پوشاندن پلاک در مبادی ورودی به محدوده نیز گفت: تعداد افرادی که اقدام به پوشاندن پلاک می‌کنند بالا نیست و پلیس مداوم با این افراد برخورد می‌کند؛ چرا که این افراد مرتکب جرم شده‌اند و روزانه تعدادی پرونده در این حوزه به دادسرا ارسال می‌شود. البته در حال حاضر آمار این تخلف همراهم نیست اما به زودی آن را منتشر می‌کنیم.

سردار مهماندار با بیان اینکه نیازمند تشدید برخورد با این افراد هستیم گفت: علاوه بر جریمه مجازات جرم پوشاندن پلاک ۶ ماه تا یک سال حبس است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص این که چه تضمینی دارد که پلیس مرحله دوم طرح کاهش را اجرایی کند افزود: حضور من در این نشست یک تضمین است و پلیس در موضوع اجرای طرح کاهش با قدرت تمام و امکانات در کنار شهرداری است و عزم جدی در این زمینه داریم چرا که سلامت شهروندان برای ما قابل اغماض نیست .

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که جرایم  خودروهای دستگاههای متخلف برای نداشتن معاینه فنی بعضا بخشیده می‌شود گفت: ما در پلیس چیزی به عنوان بخشش چرایم نداریم بلکه اگر فردی به جریمه‌اش اعتراض کند و مستندات لازم را داشته باشد و اثبات شود تجدید نظر می کنیم و دقت داشته باشید هیچ سازمان دولتی نمی‌تواند قبل از آنکه بدهی همه خودروهایش را صفر کند، خودروی جدیدی را شماره گذاری کند. حتی یکی از معاونان شهرداری در مورد شماره گذاری یکی از خودروهایش به من نامه زده اما باید بر اساس قانون برود و خلافی همه خودروهایش را صفر کرده و بعد شماره گذاری انجام می‌شود.

لینک کوتاه
http://meydanekhabari.ir/?p=1501

702 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند