04 / 05 / 2024
01:13

رونمایی از سامانه «سرباز ماهر»

04:00352۰

به گزارش میدان خبری، صبح امروز (دوشنبه ۲۸ آبان) نشست خبری رونمایی از سامانه «سرباز ماهر» در محل قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه برگزار شد. سامانه مذکور با هدف مکانیزه کردن اطلاعات و علاقه ‌مندی‌ها یا توانمندی‌های افراد بالای ۱۵ سال در قبل از خدمت سربازی طراحی شده است. این افراد بصورت اختیاری با ثبت نام در این سامانه برای کسب یا تقویت مهارت مورد علاقه خود به مراکز ارائه دهنده این آموزش ها، هدایت می شوند.

سامانه مذکور در راستای طرح «مهارت آموزی کارک۱نان وظیفه» ایجاد شده که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در آن با ستاد کل نیروهای مسلح و به طور خاص قرارگاه مهارت آموزی این ستاد همکاری دارند. یک دسته‌بندی جغرافیایی و اقلیمی در این طرح و سامانه پیش بینی شده که مطابق محل زندگی افراد ثبت‌نام کننده، لیست مهارت ها و مشاغل مورد نیاز همان منطقه ارائه می گردد.

همچنین در حین خدمت سربازی، قابلیت‌های جوانان توسعه یافته و آمادگی لازم برای ورود به بازار کسب و کار در آن‌ها ایجاد خواهد شد. پس از خدمت نیز تسهیل‌گری و زمینه‌سازی برای کارآفرینی و اشتغال سربازان صورت خواهد گرفت. ثبت نام کنندگان در این سامانه از مزایا، امتیازات و مشوق های قبل از خدمت بهره مند شده و اطلاعات آنان به مراکز آموزشی نهادهای مورد توافق و مؤسسات مالی جهت بهره‌مندی از هزینه های آموزشی بصورت وام، داده خواهد شد.

مراسم مذکور با حضور سردار مهدی فرحی فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه، سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، سردار ابراهیم کریمی جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا، سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش وزارت آموزش و پرورش و جمعی دیگر از مسئولان کشوری و لشگری برگزار شد.

بنا بر این گزارش، سردار ابراهیم کریمی جانشین سازمان وظیفه عمومی در این نشست، گفت: با رونمایی از سامانه «سرباز ماهر» اطلاعات افراد ذکور بالای ۱۵ سال ثبت خواهد شد. این سامانه فرصت خوبی ایجاد می کند تا این افراد چند سال قبل از خدمت سربازی بتوانند حداقل یک مهارت بیاموزند.

کریمی با بیان این که در سامانه مذکور مشاوره های شغلی و مهارتی ارائه می شود، تصریح کرد: افرادی که دارای تخصص و یا مهارت قبلی هستند با ثبت نام در سامانه مذکور این زمینه برای آنان ایجاد می شود که  مهارت های خود را توسعه داده و بصورت کاربردی آموخته های خود را محک بزنند. افراد بر اساس علاقه‌مندی و استعداد خود مهارت هایی می‌آموزند تا پس از خدمت بدون مشکل وارد بازار کسب وکار شوند.

وی با اشاره به اهداف طراحی سامانه «سرباز ماهر» تأکید کرد: نظام وظیفه درصدد برنامه‌ریزی برای توزیع عادلانه امکانات و نیروی انسانی با استفاده از ظرفیت سربازی است که تا کنون در این زمینه خلأ و احساس نیاز داشته ایم. بر این اساس باید از توانمندی‌ها و استعدادهای افراد استفاده کرد که با رونمایی از سامانه «سرباز ماهر» بستر مناسبی برای این موضوع فراهم شده است.

همچنین سردار کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز در نشست رونمایی از سامانه «سرباز ماهر» با بیان این نکته که نیمی از کشورهای دنیا دارای خدمت وظیفه عمومی در زمان صلح و جنگ هستند، گفت: از آن‌جا که کشور ما نیز راهی جز ادامه ساز وکار «وظیفه عمومی» ندارد، باید تسهیلاتی را برای سربازان در نظر بگیرد. یکی از این تسهیلات استفاده از ظرفیت وظیفه عمومی برای مهارت‌آموزی و توانمندسازی سربازان است.

کمالی با اشاره به این که برای نیل به این منظور باید شناخت کافی از مهارت ها، مشاغل و توانایی‌های جوانان در بدو ورود به سربازی داشته باشیم، اظهار کرد: «سامانه سرباز ماهر» این امکان را به ما می دهد که اطلاعات کافی در مورد افراد به دست آورده تا در حین خدمت نیز توانایی های او را تقویت کنیم. پس از خدمت نیز فرد به سمت شغلی که در آن مهارت کسب کرده هدایت می شود.

وی افزود: اطلاعات فردی که چند سال قبل از خدمت در سامانه ثبت شده در بدو ورود به سربازی به سامانه سازمان وظیفه عمومی متصل می گردد و سربازان بر اساس توانمندی‌هایی که کسب کرده اند غربال‌گری و تقسیم می شوند. سربازان پس از خدمت نیز به وسیله سامانه «سرباز ماهر» از کمک ها، مشوق ها و تسهیلات اشتغال بهره‌مند خواهند شد.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز در پایان تصریح کرد: برای نیل به اهداف گفته شده با سازمان ها، وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی متعددی تفاهم شده تا زمینه اشتغال یا راهنمایی آنان برای ورود به بازار کسب وکار فراهم شود.

لینک کوتاه
http://meydanekhabari.ir/?p=1720

12 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند