29 / 03 / 2024
17:57

آغاز باشکوه دهمین جشنواره «عمار»/ عوامل «گاندو» و خبرنگار افشاگر فساد تقدیر شدند

09:00387۰

به گزارش میدان خبری، آیین گشایش دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار عصر امروز و از ساعت ۱۸:۳۰ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از قرائت قرآن کریم توسط فرزند شهید مدافع حرم سیدیاسین رضوی، کلیپی با موضوع افتتاح جشنواره مردمی عمار پخش شد.

سپس مجری مراسم روی صحنه آمد و گفت: جشنواره عمار اولین دوره خود را با ۱۹ فیلم شروع کرد اما امسال بیش از ۲۶۰۰ اثر در دهمین دوره جشنواره شرکت کرده‌اند. فیلم‌های این دوره از فردا به مدت هشت روز ساعت ۱۴ تا ۲۲ در سینما فلسطین به نمایش در می‌آید.

در ادامه، با حضور داوران و پدر و مادر شهید محمد جنتی (فرمانده زینبیون مشهور به حاج حیدر) و علی جعفری، جوایز بخش نماهنگ این بخش تقدیم شد و دو لوح افتخار به کارگردانان «میریم بالاتر» و «دختر آسمان» تعلق گرفت. فانوس‌های این بخش به «بیا پایین» اثر احمد ذوالفقاری و «خوشا به حالت ای روستایی» اثر اسماعیل معنوی تعلق گرفت.

در بخش برنامه‌های تلویزیونی (گزارش خبری) لوح افتخار به اثر «ننه گلی» تعلق گرفت. سوژه گزارش هم که به تنهایی در یک روستا در قم آبادانی ایجاد کرده است، در سالن حضور داشت و مورد تجلیل قرار گرفت. لوح افتخار دوم به اثر «تجارت مرگ» اهدا شد. فانوس این بخش به گزارش «خام فروشی سنگ نعدن در چین» اهدا شد.

«بر فراز دانش» و «یمن» در بخش مستند تلویزیونی لوح افتخار دریافت کردند.

در بخش برنامه تلویزیونی، ضمن تقدیر از برنامه «میدون»، اثر «سرچشمه» لوح تقدیر دریافت کرد و فانوس این بخش به «مدیرمسئول» اهدا شد.

در بخش برنامه اینترنتی تلویزیونی هم لوح افتخار به «کبریت» و فانوس به «شهرداد» ساخته میلاد گودرزی اهدا شد.

قاضی رسول احمدزاده (قاضی عدالتخواه دهه هفتادی و اکران کننده عمار در دوران دانشجویی) با تشویق ممتد حاضران روی صحنه حاضر شد و در سخنانی گفت: قضات معمولا مقابل دوربین قرار نمی‌گیرند چون تبعات دارد اما من از ابتدای مسئولیت خود اعتقاد داشتم مبارزه با فساد باید مردمی باشد و نتایج آن رسانه‌ای شود.

مادر شهید مدافع حرم مهدی نوروزی (مشهور به شیر سامرا) و از عاملان دستگیری ب. ز دیگر مهمانی بود که روی صحنه حاضر شد و در سخنانی کوتاه گفت: مهدی از کودکی نترس، شجاع و سخاوتمند بود. شدیدا انقلابی و ولایتی بود، به عمل و نه حرف و روزی چند بار برای رهبری گریه می‌کرد.

سومین مهمان دعوت شده روی صحنه، میلاد گودرزی خبرنگار و گزارشگر افشاکننده فساد بود که جایزه ویژه جشنواره عمار یعنی «دستکش ننه عصمت» را از سوی مادر شهید و قاضی جوان دریافت کرد. وی پس از دریافت این جایزه در سخنانی گفت: جامعه‌ای که خیلی سیرها و خیلی گرسنه‌ها باشند، به قول شهید بهشتی چندان اسلامی نیست. وقتی این دستکش به کسی اهدا می‌شود که سعی می‌کند صدای ناعدالتی های اجتماعی باشد، یعنی یک عزمی برای مبارزه با فساد در ما به وجود آمده است.

«ننه عصمت» پیرزنی یزدی است که در زمان دفاع مقدس برای رزمندگان دستکش می‌بافت. او پس از جنگ هم برای سربازان مرزی این خدمت خالصانه را ادامه داد. اکنون دستکش ننه عصمت جایزه‌ای معنوی و ارزشمند است که هر سال به یک برگزیده اهدا می‌شود و به مدت یک سال در اختیار او قرار می‌گیرد.

سپس گروه هم‌آوایی موعود از شهرستان دلیجان قطعه‌ای را اجرا کرد. در بخش بعد برنامه نوبت به بخش مقاله و پژوهش سینمایی رسید که هیئت داوران این بخش متشکل از محمد تقی فهیم، میثم ظهوریان، سحر دانشور، ضمن تقدیر از اثر «انسان در مستند فیلم های دفاع مقدس» به نویسندگی «محمد شهبازی» و اثر «بررسی پیش فرض ها برای رسیدن به فیلمنامه دینی» به نویسندگی «مرتضی راوش»، لوح افتخار این بخش را به اثر «گفتمان سازی صدا و سیما در بالکان» به نویسندگی «محسن سوهانی» اهدا کرد.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «سیاستگذاری برای شبکه‌های استانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به‌منظور افزایش عدالت رسانه‌ای بر مبنای ادراک مخاطبانِ محلی: مطالعۀ موردی شبکۀ استان کرمان» به نویسندگی «ایمان مرادکهوری» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران در بخش نقد و یادداشت سینمایی، لوح افتخار این بخش را به اثر «نقدی به نظریه‌های سینما در بررسی فیلم «سرخپوست» ساختۀ نیما جاویدی» به نویسندگی «امید بی نیاز» اهدا کرد.

بخش بعدی این مراسم به فیلمنامه اختصاص داشت که در بخش فیلمنامه کوتاه هیئت داوران لوح افتخار این بخش را به علت «ساختار محکم و نگاه آرمان گرایانه» به اثر «قلب» به نویسندگی «احمد حیدریان» و همچنین لوح تقدیر به فیلمنامه «مبادله» به نویسندگی «محمد پایدار» به علت «پرداخت حماسی به خانواده مدافعان حرم» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به علت «ساختار محکم و استناد به حافظه ملی» به اثر «ماهی‌ها هم غرق می شوند» به نویسندگی «مریم مقانی» اهدا کرد.

در بخش مستند نیز هیئت داوران این بخش متشکل از انسیه شاه حسینی، امرا… احمدجو، جواد رمضان نژاد، عباس هادیان و هوشنگ توکلی، لوح افتخار این بخش را به علت «توجه به پیشرفت های علمی و بارویکرد رویای ایرانی» به اثر «ده به توان منفی نه» به نویسندگی مشترک «حمید رضا رنجبر زاده-بابک رحیم» اهدا کرد.

همچنین در بخش طرح و سینا‍‍پس هیئت داوران لوح افتخار این بخش را به علت «پرداخت طنز به موضوع و استحکام ساختار» به اثر «تجدید وضو» به نویسندگی «وحید مهدی زاده» اهدا کرد.

بخش دیگر این برنامه به برنامه نقالی اختصاص داشت که توسط «مرشدعلی» اجرا شد. در ادامه برنامه به صورت زنده تصاویری از حرم حضرت زینب (س) برای مردم و حاضران در این برنامه نمایش داده شد که این بخش احساسات مخاطبان را به دنبال خود برانگیخت. همچنین برچم گنبد حضرت زینب (س) به عنوان تبرک وارد سالن برگزاری مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شد.

* تجلیل از عوامل سریال «گاندو»

با اعلام مجری این برنامه در این بخش از مراسم نوبت به تقدیر و تجلیل از عوامل سریال «گاندو» رسید. قبل از تجلیل نادر طالب زاده دبیر دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به روی صحنه آمد و در سخنان کوتاهی گفت: جشنواره عمار جشنواره انقلاب اسلامی و حال و هوایی دارد که متفاوت با سایر جشنواره‌هاست.

وی افزود: موضوع فیلم «گاندو» یکی از متفاوت ترین سریال‌ها درباره نفوذ غرب در ابران است و همه تیپی را به خود جذب کرد و نشان داد ما باید در برابر توطئه‌ها بایستیم و برای همین است که باید از این سریال با کیس مناسب و تاثیر درست تقدیر کنیم.

در ادامه عوامل سریال تلویزیونی «گاندو» ازجمله جواد افشار، پندار اکبری، محمدرضا شریفی‌نیا و مدیر موسسه شهید آوینی، مهدی نقویان، آرش قادری فیلمنامه‌نویس به روی صحنه آمدند که جواد افشار کارگردان این سریال تلویزیونی در این بخش در سخنان کوتاهی گفت: خوشحالیم که در خدمت شما هستیم و از عوامل جشنواره عمار تقدیر و تشکر می‌کنیم. این جشنواره نشان داده یک جشنواره مردمی است و در دل مردم جای دارد و امیدواریم با مردم بماند و برکات آن به مردم برسد.

در ادامه مجتبی امینی؛ تهیه کننده سریال گاندو با بیان اینکه امیدواریم این جشنواره عمار بماند و روشنگری را ادامه دهد، گفت: وحید جلیلی از همان روزهای پخش سریال جهت حمایت از این سریال علاقه نشان داد اما ما نتوانستیم در مراسم تجلیل حضور داسته باشیم عوامل گاندو مدتی در بلک لیست بودند و نمی‌توانستند روی آنتن بیایند اما به برکت این جشنواره این اتفاق افتاد.

وی گفت: خوشحالیم که اثری خلق شد به واسطه اینکه حرفی در گلوی مردم مانده بود و اجازه حرف زدن داده نمی‌شد خوشحالیم که حرف مردم در صداوسیمای ملی پخش شد و مطالبه مردمی شکل گرفت.

امینی با تقدیر از محمدهای گمنامی گفت: باید بگویم گمنامی تولیدکنندگان فیلم گاندو بخاطر گمنام‌هایی مثل محمد است که در این کشور برای برقراری امنیت کشور فعالیت می‌کنند که باید آنها را تشویق کرد.

وی ادامه داد: ساخت سریال گاندو سخت بود و سه سال پروژه طول کشید اما پخش سریال از ساخت سریال سخت تر بود. باید بگویم اگر فروغی نبود این سریال پخش نمی‌شد. که جا دارد از او تشکر کنم.

محمدرضا شریفی‌نیا بازیگر این سریال با بیان اینکه کسالتی دارد و خیلی امکان صحبت کردن برای او وجود ندارد، گفت: اظهار ارادت من را به جشنواره عمار بپذیرید.

پندار اکبری یکی دیگر از بازیگران سریال گاندو نیز گفت: خوشحالم که در این سریال حضور داشتم تا بتوانم در این جشنواره حضور داشته باشم.

در این بخش توسط خانواده های شهدا از عوامل و بازیگران سریال تلویزوینی «گاندو» تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

بخش بعدی مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار اجرای سرود اختصاص داشت که در این بخش گروه سرود «شهید فرجی» سرود فیلم سینمایی «منطقه برواز ممنوع» را اجرا کردند.

هیئت داوران بخش فیلم ما متشکل از الهام هادی نژاد، آرش فهیم، محسن عنایتی، امیر مهریزدان و سید رسول منفرد، لوح افتخار این بخش را به علت «جذابیت برای مخاطب عام و طنز مناسب، توجه یک معلم به مسائل پیرامون خود، تولید یک اثر جذاب با امکانات ساده» به اثر «تو رو خدا به من رای بدهید» به کارگردانی «رضا رادپور» و همچنین به اثر «به خاطر خدا» به کارگردانی «حانیه محمد رضایی بیدگلی» به علت «پرداخت به مقوله عفاف و حجاب و تولید اثر اقتباسی از کتاب لینالونا» اهدا می‌کند.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به علت «برخورداری از پژوهش خوب و قوی، سوژه خوب و آسیب شناسی جسورانه یک موضوع مهم» به اثر «آموزش کالایی» به کارگردانی «معین کاج» و «قطره قطره اشک» به کارگردانی «حسین قاسم زاده» به علت «نزدیک بودن به رویکرد جشنواره، توجه به موضوع مهم رونق تولید و استفاده مناسب از قابلیت های انیمیشن» اهدا می‌کند.

سپس در بخش پویانمایی هیئت داوران متشکل از مسعود شجاعی طباطبایی و فرهاد امین زاده در بخش پویانمایی کودک ضمن تقدیر از اثر «روحشاه» به کارگردانی «مهدی جهانگیری مشرف»، لوح افتخار این بخش را به علت «داستان کودکانه و طراحی فانتزی» به اثر «دره سفید» به کارگردانی «سعید گایینی» اهدا کرد.

هیئت داوران در بخش کوتاه پویانمایی، ضمن تقدیر از اثر «سلام» به کارگردانی «عباس عباسی وزین» و اثر «سقاء» به کارگردانی «سید محمود صدیقی»، لوح افتخار این بخش را به علت «تکنیک زیبا و خلاقانه و نگاه بی پرده به مسئله همبستگی ملی» به اثر «جهاد همبستگی ملی» به کارگردانی مشترک «صادق شهربانویی و سیداحمد موسویان» اهدا می‌کند. همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به علت «نگاه نو و جسورانه به مسئله حجاب» به اثر «راز پیرجامه بابا» به کارگردانی مشترک «حسین جمشیدی و علی تقوایی» اهدا کرد.

در ادامه هیئت داوران بخش بلند پویانمایی ضمن تقدیر از اثر «قصه بهمن» به کارگردانی «محمودرضا سلطان پور»، لوح افتخار این بخش را به علت «خط شکنی و ایران آینده» به اثر «فرمانروای آب» به کارگردانی «مجید اسماعیلی» اهدا می‌کند. همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به علت «نگاه نو به مسئله منجی در قالب یک اثر سینمایی فانتزی» به اثر «بنیامین» به کارگردانی «محسن عنایتی» اهدا می‌کند.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به علت «نگاه نو به مسئله منجی در قالب یک اثر سینمایی فانتزی» به اثر «بنیامین» به کارگردانی «محسن عنایتی» اهدا کرد.

لینک کوتاه
http://meydanekhabari.ir/?p=4058

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند