28 / 03 / 2024
14:02

با حضور مدیران ارشد و به صورت برخط چهارمین همایش «تهران هوشمند» آغاز به کار کرد

06:58194۰

مراسم افتتاحیه چهارمین همایش «تهران هوشمند» با سخنرانی مدیران ارشد و صاحب‌نظران برگزار شد.
به گزارش میدان خبری به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، مراسم افتتاحیه چهارمین همایش «تهران هوشمند» پیش از ظهر امروز، دوشنبه ۱۴ تیرماه، با حضور و سخنرانی محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیروز حناچی، شهردار تهران، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران و سایر مسئولان و کارشناسان برگزار شد.
هدف هوشمندسازی؛ بهبود حکمرانی شهری
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم افتتاحیه این همایش طی سخنانی با بیان این‌که هوشمندسازی یکی از رویکردهای مهم شورای پنجم بوده و شهرداران در دوره‌های مختلف به این موضوع توجه داشته‌اند، اظهار کرد: بحث هوشمندسازی شاید پنجاه سال در شهرداری تهران عمر دارد و حتی سال‌های قبل از انقلاب پرداختن به آن آغاز شده. جرقه‌ هوشمندسازی با موضوعاتی مثل پرسنلی و حقوق و دستمزد در شهرداری شکل گرفت.
هاشمی رفسنجانی در ادامه با تاکید بر اینکه خوشبختانه هوشمندسازی به تدریج جای خود را در شهرداری تهران باز کرد، گفت: هدف اصلی هوشمندسازی، بهبود حکمرانی شهری بوده است. افزایش بهر‌ه‌وری، کاهش نارضایتی‌ها، تسریع و تسهیل ارائه خدمات، مبارزه با فساد و تبعیض و رانت باید در روند هوشمندسازی و در قالب بهبود حکمرانی دیده شود.
مردم در شهر هوشمند تحت آموزش مداوم هستند
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دیگر مهمان مراسم آغازین چهارمین همایش «تهران هوشمند» بود که به صورت برخط به ایراد سخن پرداخت. او با بیان این‌که شهر هوشمند بیش از هرچیزی بستر آموزش برای همه افراد تا لحظه نهایی حیات است و مردم در یک شهر هوشمند تحت یک آموزش مداوم هستند، خاطرنشان کرد: برای هر اقدامی در شهر نیاز به استفاده از اپلیکیشن‌ها داریم لذا این آموزش مداوم وجود دارد. نکته قابل توجه دیگر این است که در تهران میزبان بهترین دانشگاه‌های کشور هستیم. هدف اصلی دانشگاه‌ها تغییر جامعه اطراف خود است. دانشگاهی که اطراف خود را اصلاح نکند جامعه را چگونه می تواند بهبود بخشد؟
ستاری تصریح کرد: تاثیر پذیری دانشگاه‌ها و تاثیر گذاری آنها بر محیط اطراف نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم و به وضوح آن را در شهر ببینیم.
اصلاح روند اداره امور، نیازمند شفافیت است
پیروز حناچی، شهردار تهران نیز دیگر سخنران مراسم افتتاحیه این همایش بود. او در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه امروز می‌توانیم بگوییم اپلیکیشن «تهرانِ من» به چیزی حدود ۳ میلیون نفر کاربر و شهروند تهرانی سرویس‌دهی می‌کند که به لحاظ تعداد جزو موارد نادر است، اظهار کرد: در این دوره برنامه‌هایی را از مقیاس محلات شروع کردیم و با محله‌محوری به دنبال هدف بهبود زندگی بودیم. بسیاری از برنامه‌‌هایی که در حوزه محلات مورد توجه ما بود از طریق برنامه تهران من در اختیار شهروندان قرار گرفته است.
حناچی ادامه داد: همچنین سامانه شفافیت نیز در این دوره شکل پیدا کرد که البته کار سختی بود، ما با مجموعه غیرشفافی مواجه بودیم که هیچ اطلاعاتی از آن درز نمی‌کرد. اما این مسیر را دنبال کردیم و تمامی اطلاعات آن را روی سامانه قرار دادیم.
وی تاکید کرد: امروزه اگر نقدی به شهرداری تهران وارد است عمدتا بر اساس اطلاعاتی است که خودمان روی سامانه قرار داده‌ایم. امید داریم که این مسیر ادامه پیدا کند چرا که اگر برای دنبال اصلاح اداره امور ناچار به شفافیت هستیم و پشت درب‌های بسته هیچ‌کس به مقصد نمی‌رسد.
شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: آگاه‌سازی اطلاعات از اقداماتی بود که در اولویت ما قرار داشت. نظرسنجی‌ها نشان می‌داد ایجاد رانت و فساد به ویژه در حوزه شهرسازی مورد توجه بوده است. شهرداری همچنین در میزان جلب رضایت مردم امروز در آمارها وضعیت بهتری دارد.

همه ارکان حوزه شهری باید در حکمرانی هوشمند به ایفای نقش بپردازند
در رویداد افتتاح چهارمین همایش «تهران هوشمند»، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران نیز در سخنانی با بیان این‌که، از جمله نیازمندی‌های اساسی در حکمرانی هوشمند دسترسی به اطلاعات و داده‌هاست، اظهار کرد: در حکمرانی سنتی، اطلاعات و داده‌ها به اندازه کافی در دسترس نبود. اکنون این اطلاعات و داده‌ها وجود دارد و باید چگونگی استفاده و بهره‌مندی از آن فرا گرفته شود. مدیران شهری نیز باید به داده‌ها دسترسی داشته باشند و خوب است در این زمینه یک سند حکمرانی داده داشته باشیم.
فرجود گفت: در نظام حکمرانی هوشمند، پس از داده، باید به سمت خدمات برویم. نمونه‌های متعددی از خدمات هوشمند در تهران ارائه شده و ‌می‌شود. اگر چه مردم در شهرها همواره در پذیرش خدمات الکترونیکی جلوتر هستند و گاهی یک گام جلوتر و مطالبه‌گر بوده‌اند. بهترین خدمات در نتیجه اعلام نیاز و مطالبه شهروندان بوده است. در عین حال، وقتی سرویسی ارائه می‌شود نیاز به اعتماد و مشارکت از سمت مردم وجود دارد.
وی با بیان یک مشکل جدی در حوزه مدیریت شهری نیز اضافه کرد: در حکمرانی شهری زبان و تعامل مشترک با حوز‌ه‌ها و بخش‌های متعدد مدیریت شهری پیدا نکرده‌ایم و باید فضا برای تعامل بیشتر فراهم شود. اگر چه تلاش شده پروژه‌های تهران هوشمند با مشارکت بخش خصوصی دنبال شود.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران بیان کرد: نکته دیگر در حکمرانی هوشمند که در چند سال آینده تهران اثرگذاری خواهد داشت این است که متولی این امر فقط شهرداری تهران نیست. همه ارکان حوزه شهری باید در مدیریت شهری و حکمرانی هوشمند به ایفای نقش بپردازند. اگر نمی‌توانیم مدیریت یکپارچه ایجاد کنیم، ایده شهر هوشمند قادر خواهد بود همه ارکان و دستگاه‌های متولی در حوزه ارائه خدمات شهری را هماهنگ کند.

دلایل محقق نشدن شهر هوشمند
بر اساس این گزارش، مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری وزارت کشور نیز در بخش افتتاحیه این همایش درباره هوشمندسازی اظهار کرد: اگر که قرار است به شهر هوشمند دسترسی پیدا کنیم یقینا سه ضلع این مثلث یعنی شهروند هوشمند، شهر هوشمند و شهرداری هوشمند از ملزومات است. در بسیاری از شهرهای کشورمان علی‌رغم اینکه سال‌هاست به موضوع شهر هوشمند پرداخته می‌شود، اما این امر محقق نمی‌شود. اما اگر بخواهیم به هدف اصلی‌مان یعنی یک شهر دانش‌مبنا برسیم، یقیناً این مرحله را باید طی کنیم.

هوشمندسازی یکی از ابعاد نوآوری است
در ادامه، محمدحسین بوچانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به ایراد سخن پرداخت. او با بیان این که شهرهای کنونی بدون هوشمندسازی کارآمدی و اثربخشی مناسب ندارند، اظهار کرد: شهرهای شکوفا و شهرهای پایدار عمدتاً از طریق روش‌های نوین که هوشمندسازی یکی از این روش‌هاست، تلاش می‌کنند خدمات خود را سریع‌تر، ارزان‌تر و دقیق‌تر و فارغ از بعد زمانی به شهروندانشان ارائه دهند. هوشمندسازی معمولاً تلاش می‌کند در راستای فراگیری شهر گام بردارد. لذا، یکی از راه‌حل‌های فراگیر بودن تهران و سایر شهرهای ایران مسئله هوشمندسازی است.

پیوستگی توجه به نیاز شهروندان در هوشمندسازی
زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در مراسم افتتاحیه تاکید کرد: باید بدانیم که آیا می‌خواهیم شهر هوشمند ایجاد کنیم یا اینکه قصدمان این است که شهر را هوشمند کنیم، این دو مقوله متفاوت است. اگر ‌می‌خواهیم شهر را هوشمند کنیم باید به نیازهای شهروندان توجه شود. در ایجاد شهر هوشمند نیز به هزینه‌ها و منابع زیادی نیاز است.
وی افزود: آنچه در تهران مدنظر بوده هوشمند کردن شهر تهران است. در این مسیر اولین گام این است که مطالبات شهروندان جستجو، رصد و برنامه‌ریزی شود. در این صورت این امر سریع‌تر محقق می‌شود. پیوستگی توجه به نیاز شهروندان با مشارکت آنان می‌تواند مقدمات هوشمندسازی را فراهم کند.

بر اساس این‌ گزارش، در بخشی از مراسم افتتاحیه این همایش، مدیران شهری که در حوزه هوشمندسازی مدیریت شهری تهران موفق عمل کرده‌اند، معرفی شدند.
یادآور می‌شود، به نقل از امید امین‌زاده گوهری، رئیس مرکز تهران هوشمند؛ در چهارمین همایش «تهران هوشمند» که طی ۱۴ و ۱۵ تیر برگزار می‌شود، دو گفت‌وگوی ویژه با شهردار تهران و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران انجام می‌شود. همچنین این همایش با برگزاری ۱۸ گفت‌و‌گو با خبرگان و فعالان حوزه شهر هوشمند و ۱۳ وبینار و نشست تخصصی با حضور صاحب‌نظران داخلی و خارجی به کار خود ادامه خواهد داد.
گفتنی است، علاقه‌مندان به شرکت در همایش «تهران هوشمند» می‌توانند برنامه‌های همایش را به صورت برخط از پایگاه اطلاع‌رسانی congress.tehran.ir وهمچنین صفحات تهران هوشمند در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.

لینک کوتاه
http://meydanekhabari.ir/?p=5975

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند