29 / 03 / 2024
09:01

صفرتا ۱۰۰«شماره‌گذاری اینترنتی»/ ازصرف وقت ۱۰ دقیقه‌ای تا رؤیت سابقه تصادف خودروی مورد معامله!

10:52391۰

به گزارش میدان خبری، ‌در ۳۰ مهرماه مصادف با چهارمین روز از‌‌ هفته نیروی انتظامی با حضور سردار حسین اشتری فرمانده ناجا، یکی از ‌‌پروژه‌های هوشمندسازی پلیس راهور ناجا یعنی طرح «شماره گذاری اینترنتی» خودروها در شهرک آزمایش به طور رسمی افتتاح شد.

اگرچه پیش از ‌‌هفته ناجا، طرح نوبت‌دهی اینترنتی در برخی استان‌ها به مرحله اجرا گذاشته شد و در هفته نیروی انتظامی به صورت کشوری توسط فرمانده ناجا به بهره برداری رسید، اما شماره‌گذاری اینترنتی به عنوان تازه‌ترین و جدیدترین دستاورد هوشمندسازی پلیس، موضوع مهم و قابل توجهی بود.

همین یک خبر‌‌کافی بود تا سوالات بی شماری را در ذهن متبادر کند: برای کدام خودروها امکان‌‌ شماره‌گذاری اینترنتی مهیاست؟ این قابلیت برای کدام دسته از افراد حقیقی یا حقوقی امکان پذیراست؟ در چه شهرهایی این قابلیت عملیاتی شده و برای ثبت نام در این سامانه،‌‌ چه مراحل و چه مدارکی مدنظر‌‌ است؟

آگاهی از چند و چون اجرای طرح شماره‌گذاری اینترنتی خودرو و جزئیات پیش رو، ما را بر آن داشت تا با سرهنگ «علی محمدی» رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا به گفت‌وگو بنشینیم.

* ثبت مدارک هویتی و سکونتی در پلیس + ۱۰ ؛ اولین گام

**‌ طرح شماره گذاری اینترنتی خودرو چیست؛ آیا تمام مراحل این طرح، اینترنتی است؟

ابتدا باید بگویم که طرح های هوشمندسازی پلیس راهور ناجا از جمله شماره گذاری اینترنتی، تحت تدابیر فرمانده نیروی انتظامی و سردار هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا در راستای ارائه خدمت بیشتر به شهروندان به مرحله اجرا در آمده است.

در‌‌ این طرح فروشنده و خریدار ابتدا‌ مدارک هویتی و سکونتی خود را در دفاتر پلیس + ۱۰ ثبت کرده و پس از ثبت مشخصات، وارد سامانه شماره‌گذاری اینترنتی شده و پس از تایید مدارک موردنیاز، بازه زمانی مد نظر خود را برای مراجعه به مراکز شماره گذاری تعیین می‌کنند. سپس به صورت حضوری در مرکز تعویض پلاکی که قبلا رزرو کرده اند حضور یافته و مراحل تعویض پلاک خودرو را انجام می‌دهند‌.

**مراحل‌‌کار برای ورود به سامانه تعویض پلاک اینترنتی چگونه است؟

برای استفاده از سامانه شماره گذاری اینترنتی ابتدا باید اشخاص متقاضی با دست داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه به یکی از دفاتر پلیس + ۱۰ در محل سکونت خود مراجعه کنند؛ ذکر این نکته ضروری است که در فاز اول طرح شماره گذاری اینترنتی صرفا خدمت نقل و انتقال اینترنتی برای اشخاص حقیقی ایرانی که مالکیت ۶ دانگ کامل خودروی سواری را دارند، امکان‌پذیر است.

حضور اشخاص حقیقی شامل متقاضی فروش و متقاضی خرید در تمام مراحل الزامی است و در اجرای این طرح نمی‌توان به صورت وکالتی کاری را انجام داد.
با حضور فروشنده و خریدار در دفاتر پلیس + ۱۰ مشخصات هویتی و سکونتی فرد ثبت می‌شود. البته اگر بعد از ثبت آدرس، محل سکونت، محل کوچه یا پلاک متقاضیان تغییر کرد می‌توانند برای اصلاح آدرس خود مراجعه کنند؛ برای این کار می‌توانند به اپلیکیشن «پلیس من» وارد شده و نسبت به تصحیح آدرس اقدام کنند، اما اگر شهر محل سکونت تغییر کرده باشد،‌ باید اصلاحات را از طریق مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ انجام دهند.

* ورود به سامانه www.pelak.epolice.ir ؛دومین گام

** بعد از ثبت مشخصات در سامانه پلیس من و دفاتر پلیس + ۱۰، متقاضی چگونه به درگاه اینترنتی پلیس راهور متصل می‌شود؟

در این مرحله شخص حقیقی متقاضی فروش با مراجعه به آدرس اینترنتی www.pelak.epolice.ir نسبت به ثبت نام و دریافت رمز عبور یک بار مصرف اقدام می‌کند؛ پس از ورود به سامانه مربوطه وارد قسمت نقل و انتقالات اینترنتی شده و قوانین و مطالب درج شده را مطالعه کرده و تأیید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

* خودرو باید دارای بیمه نامه شخص ثالث و معاینه فنی باشد

** خودرویی که برای خرید و فروش آن اقدام شده، باید چه شرایطی داشته باشد؟

خودروی انتخابی باید دارای بیمه نامه شخص ثالث و معاینه فنی بوده و فاقد هر گونه دستور یا شکایت قضایی باشد.

در ضمن باید دیون دولتی از جمله جریمه و خلافی آن پرداخت شده باشد. در صورتی که خودروی انتخاب‌شده دارای تخلفات رانندگی معوق باشد، متقاضی فروش به صفحه پرداخت تخلفات رانندگی هدایت شده و با فعال کردن رمز دوم اینترنتی کارت خود امکان پرداخت آنلاین خلافی را دارد.

لازم به ذکر است پس از انجام مراحل ثبت خودرو و پرداخت تخلفات رانندگی برای خریدار پیامکی با مضمون مشخصات خودرو می‌آید. در این مرحله خریدار پس از ثبت نام و دریافت رمز عبور یک بار مصرف وارد سامانه شده و پس از مطالعه قوانین مربوطه و تأیید آنها، درخواست نقل و انتقال ارسالی از سوی فروشنده را مشاهده می‌کند.

خریدار در این قسمت مشخصات خودرو را مشاهده می‌کند و اگر خودروی مشخص شده ‌مورد تایید خریدار باشد باید دکمه تأیید را کلیک کند و در نهایت به صفحه نوبت‌دهی اینترنتی هدایت می‌شود؛ اگر خودروی مشخص شده با خودروی درخواستی تناقض داشت خریدار باید دکمه « رد » را کلیک کند.
*رویت سابقه تصادف و خسارت خودرو مهمترین مزیت طرح شماره گذاری اینترنتی

** آیا در این سامانه، اطلاعات خودرو اعم از سابقه تصادف و خسارت‌های احتمالی وارد شده بر خودرو قابل رویت است؟

بله، هنگامی که مشخصات خودرو برای تأیید برای خریدار ارسال می‌شود، فرد مشخصات کامل خودرو اعم از آمار تصادفات و خسارات را مشاهده می‌کند و به این ترتیب از تعداد و میزان تصادف و خسارت هایی که متوجه خودرو شده است، آگاه شده و و این موضوع یکی از مزیت های عمده این طرح است چراکه از کلاهبرداری‌های احتمالی کاسته می‌شود.

** بعد از تأیید درخواست از سوی خریدار، چه مراحل دیگری باقی مانده است؟

بعد از این که خریدار موافقت خود را با خودروی مشخص‌شده اعلام و دکمه تأیید را کلیک کرد، وارد صفحه نوبت‌دهی اینترنتی می‌شود. در این صفحه خریدار با هماهنگی با فروشنده، تعیین می‌کند که در کدام شهر، کدام مرکز تعویض پلاک و چه تاریخ و ساعتی برای مراجعه اقدام کنند.

نکته مهم این است که فعلا و در حال حاضر فقط مرکز تعویض پلاک «میثم» امکان شماره‌گذاری اینترنتی را داشته و لاین مخصوصی برای ورود و ارائه خدمت به متقاضیان این طرح را پیش بینی کرده است.

بعد از رزرو بازه زمانی مدنظر و ثبت درخواست،باید خریدار و فروشنده به همراه خودرو در بازه زمانی رزروشده به مرکز شماره گذاری و تعویض پلاکی که مشخص کرده‌اند مراجعه کنند.

**آیا مراحل ثبت نام را برای هر بار تعویض پلاک باید انجام داد؟ چقدر این مراحل زمان‌بر است؟ آیا در مراجعه به مراکز تعویض پلاک روند ویژه‌ای برای ارائه خدمت سریع‌تر به متقاضیان اینترنتی در نظر گرفته شده است؟

ثبت مشخصات هویتی و سکونتی هر فرد برای استفاده از تمام خدمات اینترنتی که پلیس راهور به مرور در دستورکار داشته و اعلام می‌شود،مورد نیاز خواهد بود و فقط کافی است که شخص یک بار به دفتر پلیس+ ۱۰ مراجعه کند و بعد از آنکه مشخصاتش در سامانه ثبت شد، می‌تواند از طریق این سامانه به امور دیگر اعم از نوبت‌دهی اینترنتی، تعویض گواهینامه در آینده و دیگر خدمات هوشمند وصل شود؛‌ اگر چه می‌توان از طریق اپلیکیشن «پلیس من» نیز به این سامانه وصل شد.

اما در خصوص زمان بر بودن یا نبودن این مراحل باید گفت که تمام مراحل تعویض پلاک در مرکز شماره گذاری به صورت آنلاین فقط ۱۰ دقیقه طول می کشد.
* رعایت فاصله زمانی ۲۴ ساعته بین ثبت نام و مراجعه حضوری برای تعویض پلاک

**آیا برای ثبت نام در طرح شماره‌گذاری اینترنتی باید مدت زمان خاصی را منتظر و در صف ماند یا نه؛ بلافاصله می توان به مراکز مربوطه و در نوبت زمانی رزرو شده مراجعه کرد؟

دقت کنید هنگامی که خریدار در سامانه شماره گذاری اینترنتی مشغول بررسی مشخصات خود و مشاهده وضعیت خودرو می باشد پلاک های قبلی و آزاد خود را که در مراکز تعویض پلاک به نامش ثبت شده مشاهده می کند.

در اجرای طرح این امکان فراهم شده که خریدار بتواند از پلاک های آزاد خود انتخاب داشته باشد؛ بر این اساس باید یک فاصله ۲۴ ساعته مابین زمان ثبت مشخصات و تقاضای تعویض پلاک با بازه زمانی جهت حضور در مراکز تعویض پلاک قائل شد تا پلاک های انتخاب شده افراد که در انبار مرکزی موجود است به باجه فک و نصب منتقل شده تا افراد معطل نشوند.

**هنگامی که زمان رزرو شده برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک فرا رسید متعاملین چه باید انجام دهند؟

در این موعد خریدار و فروشنده با ماشین به مرکز تعویض پلاک مراجعه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

بدون آنکه از خودرو پیاده شوند از لاین ویژه‌ای که برای این امر اختصاص یافته وارد مرکز می‌شوند. حتی نیازی نیست به سالن شماره‌گذاری مراجعه کنند؛ چراکه قبلا از طریق سامانه و به صورت اینترنتی مشخصات هویتی و سکونتی خریدار، فروشنده و حتی اطلاعات خودرو ثبت شده است.

ابتدا به باجه اصالت خودرو رفته تا وسیله نقلیه مورد بازدید و بررسی کارشناس قرار گیرد. بعد از تأیید در این مرحله، به سمت باجه مدیر فنی هدایت می شوند.

در این مرحله نیز بدون اینکه نیاز باشد از خودرو پیاده شوند مدیر فنی کل فرایند را به صورت سیستمی کنترل کرده و در صورت تأیید فرایند نقل و انتقال و احراز هویت متعاملین، باید خریدار هزینه شماره‌گذاری را با کارت بانکی از طریق الکترونیکی و با گوشی تلفن همراه خود بپردازد.

سپس در همین باجه کارت و سند قبلی وسیله نقلیه دریافت شده و ابطال می گردد؛ در ادامه سند جدید به نام خریدار صادر شده و مقرر می شود که کارت خودرو به آدرس خریدار پست ‌شود.

بعد از اتمام مراحل مرتبط با باجه مدیر فنی، خریدار و فروشنده که در داخل خودرو مدنظر نشسته‌اند به قسمت فک و نصب پلاک هدایت می شوند.

در این مرحله نیز چون از ۲۴ ساعت قبل پلاک مدنظر مشخص شده و یا اگر خریدار پلاکی نداشته، پلاک جدید ساخته و آماده شده است، فرایند فک و نصب پلاک فورا انجام می‌شود.

در کل باید گفت با حضور خریدار و فروشنده که در داخل خودرو نشسته‌اند بعد از مراجعه به مرکز تعویض پلاک، فقط به سه قسمت مراجعه کرده و تعویض پلاک انجام می شود ۱- باجه اصالت خودرو، ۲- باجه مدیر فنی و سپس قسمت فک و نصب پلاک.

** کل این مراحل چقدر طول می‌کشد؟

باید گفت تمام این فرایند کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

*مزایای طرح شماره گذاری اینترنتی

از مزایای این طرح، انجام فرایند شماره‌گذاری در مرکز تعویض پلاک در بازه زمانی کمتر از ۱۰ دقیقه است؛ از سوی دیگر با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی با توجه به این که خریدار و فروشنده از خودرو پیاده نمی‌شوند از ازدحام افراد و انتقال زنجیروار این ویروس کاسته می‌شود.

همچنین با توجه به آنکه سوابق تصادفات خودرو در سامانه درج شده و خریدار آن را مشاهده می‌کند، خریدار با آگاهی کامل نسبت به خرید خودرو اقدام می‌کند و از کلاهبرداری توسط افراد سودجو که اقدام به فروش خودروهای سرقتی یا تصادفی شدید و ناایمن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند جلوگیری می‌شود؛ همچنین باید گفت امکان انتخاب پلاک توسط خریدار در صورت داشتن چند پلاک آزاد مهیاست.

** در هنگام مراجعه به مراکز تعویض پلاک متعاملین چه مدارکی باید همراه داشته باشند؟

در زمان مراجعه همراه داشتن اصل کارت ملی متعاملین و اصل سند مالکیت و کارت شناسایی خودرو الزامی است.

** اگر سند مالکیت یا کارت خودرو مفقود شده باشد، چگونه باید اقدام کرد؟

در صورتی که سند مالکیت خودرو مفقود شده باشد، مالک خودرو باید پس از درج یک نوبت آگهی روزنامه مبنی بر مفقودی سند مالکیت و سپری شدن ۱۰ روز از تاریخ انتشار آگهی با مراجعه حضوری به یکی از مراکز تعویض پلاک محل سکونت خود نسبت به اخذ المثنی سند مالکیت اقدام کند.

در صورت مفقودی کارت شناسایی خودرو، متقاضی فروش پس از ورود به سامانه و انتخاب خودرو و درج مشخصات خریدار می‌تواند فرم تعهد مربوطه را تکمیل و سایر مراحل را طی کند.

* داشتن تلفن همراه هوشمند و کارت بانکی با رمز دوم ضروری است

** نکته الزامی برای متقاضیان طرح شماره گذاری اینترنتی چیست؟

ذکر این نکته ضروری است که برای بهره‌گیری از نقل و انتقال اینترنتی باید خریدار و فروشنده دارای تلفن همراه هوشمند و کارت بانکی با رمز دوم و امکان پرداخت اینترنتی باشند.

* فقط سواری ها و وانت ها با پلاک شخصی در شمول شماره گذاری اینترنتی هستند

** این طرح برای کدام دسته از خودروها و در کدام مرکز اجرا می‌شود؟

در حال حاضر شماره گذاری اینترنتی خودرو فقط شامل خودروهای شخصی سواری و وانت شده و در مرکز تعویض پلاک میثم امکان پذیر است، البته باید گفت این اقدام به زودی به سایر مراکز تعویض پلاک کشور تعمیم داده می‌شود.

** افرادی که شرایط و امکان دریافت خدمات اینترنتی را ندارند چگونه می‌توانند اقدام کنند؟

با توجه به این که هم اکنون تمام مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک به صورت نوبت دهی اینترنتی خدمات ارائه می‌دهند، افراد می‌توانند از طریق سایت نوبت دهی اینترنتی در بازه زمانی رزرو شده در مرکزی که تعیین کرده‌اند حضور یافته و خودروی خود را شماره‌گذاری کنند.

انتهای خبر/ محسن حسنی

لینک کوتاه
https://meydanekhabari.ir/?p=5456

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند