19 / 04 / 2024
22:36

چه کسانی چمدان سفر می‌بندند؟/ گزینه‌های تصدی سفارتخانه‌های ایران+اسامی

02:00763۰

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، از تابستان و فصل جابه‌جایی‌ها در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور سه ماه و نیم گذشت؛ چندین سال است که این نقل و انتقال‌ها در فصل تابستان صورت می‌گیرد و امسال مصادف شد با شروع به کار دولت یازدهم.

در آستانه آغاز به کار دولت یازدهم زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت «فله‌ای» و اجباری سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به مرکز آن هم پیش از پایان ماموریت به گوش رسید و برخی رسانه‌ها و محافل خبری از بازگشت حدود 30 تا 40 سفیر با آغاز به کار دولت جدید خبر دادند که در همان زمان سید عباس عراقچی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه این اخبار را رد کرد و گفت: قرار نیست هیچ سفیری پیش از پایان دوره مأموریت به کشور بازگردد.

وی افزود: هر سال در فصل تابستان براساس روال طبیعی اداری در وزارت امور خارجه، جابه جایی سفرا صورت می‌گیرد و با توجه به استقرار بیش از یکصد نمایندگی در خارج از کشور و دوره سه ساله مأموریت‌ها، سالانه به طور متوسط بین 30 تا 40 سفیر و رئیس نمایندگی جا به جا می‌شوند و در سال جاری نیز این کار طبق روال قبل، صورت می‌گیرد.

عراقچی همچنین گفت: با توجه به تغییر دولت طبیعی است که اعزام جانشینان سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور بر اساس نظر وزیر امور خارجه و رئیس جمهور جدید خواهد بود و لذا بعد از انتخاب وزیر خارجه، پروسه تعیین جانشینان سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: اگر دولت جدید نتواند جانشینان را در زمان مقتضی انتخاب کند، بدیهی است که می‌تواند ماموریت سفرای کنونی را تمدید کند تا وقفه‌ای در کار سفارتخانه‌ها ایجاد نشود.

پس از آنکه ظریف عهده‌دار سکانداری دستگاه دیپلماسی شد، در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس به چرخش در وزارت خارجه و تابستان و فصل نقل و انتقال‌ها نیز اشاره کرد و در این باره گفت که سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور باید توسط مدیران داخل وزارت خارجه پر شود و چرخش در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچون سایر نقاط دنیا، قسمتی از کار است.

لینک کوتاه
http://meydanekhabari.ir/?p=636

62 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند