28 / 03 / 2024
11:59

زوایایی جدید از حادثه برخورد دو قطار مترو تهران/ اعلام گزارش نهایی کمیسیون تا پایان هفته

04:16143۰

به گزارش میدان خبری، چهارشنبه هفته گذشته اول دی ساعت ۷:۱۰ صبح قطار تندرویی که از مسیر کرج گلشهر به سمت ایستگاه تهران (صادقیه)‌ در حرکت بود، با قطار عادی در ایستگاه چیتگر برخورد کرد در اثر این حادثه حدود ۲۲ مسافر مصدوم شدند و برای بررسی علت برخورد دو قطار کمیسیون سوانح تشکیل شد.

مسؤولان مختلف از جمله علیرضا زاکانی شهردار تهران در محل حادثه حاضر شد و دستور ویژه برای تشکیل فوری کمیسیون سوانح داد. زاکانی ضمن بررسی ابعاد این حادثه گفت:‌ فقر و عقب‌افتادگی‌ها در حوزه مترو مشخص است و نیاز به تجهیز و اورهال حمل و نقل عمومی و رفع کمبودها داریم تا بتوانیم با کارهای جدید مشکلات را در حوزه حمل و نقل عمومی جبران کنیم و شهروندان از خدمات در سطوح بالا بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه ساعاتی پس از وقوع حادثه ضمن عذرخواهی از شهروندان و مسافران به دلیل حادثه برخورد دو قطار گفت: اورهال و یکپارچه‌سازی هر چه سریع‌تر مرکز فرمان در اولویت کاری ما قرار دارد. در همان روز جلسه کمیسیون سوانح در مترو تشکیل شد و علت اصلی تصادف دو قطار مترو در بیانیه‌ای اعلام شد.

این حادثه واکنش‌های مختلفی را از سوی شهروندان و مسؤولان به ویژه مدیران شهری به همراه داشت و حالا پس از چند روز از وقوع حادثه درباره جزئیات حادثه برخورد دو قطار مترو در خط ۵،‌ زمان اعلام گزارش نهایی کمیسیون سوانح، تامین قطعات مترو از تولیدکنندگان داخلی، آمار مسافران مترو، تمهیدات پیشگیری از انتقال کرونا در شهر زیرزمینی و … با مهدی شایسته‌اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

برخی در حادثه برخورد دو قطار مترو به دنبال ایجاد حواشی‌اند

سه روز از وقوع حادثه برخورد دو قطار مترو در خط ۵ می‌گذرد بررسی شما و ارزیابی‌تان در مورد وقوع این حادثه چگونه است ؟

در ابتدا جا دارد از اصحاب رسانه به خاطر اطلاع‌رسانی دقیقی که در این حادثه منتشر کردند تشکر کنم به نظرم اطلاع‌رسانی‌ها بسیار دقیق بود ولی متأسفانه برخی از گروه‌ها و افراد در شبکه‌های مجازی سعی کردند حواشی را ایجاد کنند و کج‌کاری و کم‌کاری‌های گذشته را کمرنگ و همه مشکلات را بر دوش مدیریت شهری جدید بیندازند.
کمبود قطعات و نیاز به اورهال واگن‌های مترو/ حمل و نقل عمومی، اولویت مدیریت شهری جدید

از مباحث اصلی که در حال حاضر وجود دارد کمبود قطعات و نیاز به اورهال واگن‌های مترو است مدیریت شهری جدید این مسأله را در اولویت کاری خود قرار داده و تلاش شده که به صورت دقیق این مسأله مدنظر باشد که امیدواریم گره‌گشایی‌ها با همکاری دولت هر چه سریع‌تر به وقوع بپیوندد و با هم‌افزایی مجلس، دولت و مدیریت شهری شاهد بهبود هر چه بهتر وضعیت حمل و نقل عمومی باشیم.

هوشیاری راهبر سمت قطار اکسپرس سبب شد این حادثه شدت کمتری داشته باشد/ بیانیه‌ مربوط به نخستین گزارش بود

در مورد علت تصادف دو قطار مترو شرکت بهره‌برداری مترو بیانه‌ای اعلام کرد اما بسیاری این گزارش را کامل نمی دانستند آیا این حادثه ابعاد، زوایا و علل دیگری هم دارد؟

گزارشی که در مورد علت تصادف دو قطار مترو اعلام شد، در واقع گزارش اولیه کمیسیون سوانح بود و همچنان ما داریم ابعاد و زوایای مختلف را در این زمینه بررسی می‌کنیم.

طبق بررسی‌های به عمل آمده در کمیسیون عالی سوانح و بازبینی که در ظهر روز حادثه با حضور تمامی عوامل ذی‌ربط که در ایستگاه چیتگر برگزار شد و پس از بازبینی و بررسی مکالمات مرکز فرمان و تصاویر استخراج شده از دوربین‌های نظارتی مشخص شد، راهبر قطار جانبی بدون داشتن سیگنال و مجوز عبور از ایستگاه، ۷۰۰ متر مانده به محل حادثه سیستم اتوماتیک قطار را بدون رعایت پروتکل و بدون هماهنگی با مرکز فرمان غیر فعال کرده و با وجود فعال بودن سامانه لوپ قطار اکسپرس و درست عمل کردن سوزن خط اصلی، متاسفانه منجر به برخورد قطار جانبی به قطار تندرو شده است.

البته در کنار مباحثی که تا کنون مطرح شده باید به این نکته توجه داشت که هوشیاری راهبر سمت قطار اکسپرس سبب شد این حادثه شدت کمتری داشته باشد و خوشبختانه خسارت کمتر باشد.

گزارش حرفه‌ای، کارشناسی و بدون نگاه سیاسی در این زمینه خواهیم داشت

گزارش تکمیلی علت حادثه چه زمانی اعلام می‌شود؟

گزارش تکمیلی در مورد علت حادثه مترو در حال تهیه است و ان‌شاءالله هر چه سریع‌تر این گزارش آماده خواهد شد و به اطلاع شهروندان می‌رسد جلسات مداوم از چهارشنبه که این حادثه به وقوع پیوسته در حال برگزاری است و از ابعاد مختلف به این قضیه پرداخته‌ایم ولی ناگفته نماند که متأسفانه برخی به دنبال سوء‌ استفاده از این قضیه هستند و سعی دارند در شرایط تحریم مشکلات را چندین برابر کنند. سودجویی‌های شخصی و منافع سیاسی نکته‌ای است که باید در این راستا به آن توجه داشت و ما در شرکت بهره‌برداری مترو و شهرداری تهران به دنبال این هستیم که گزارش حرفه‌ای و کارشناسی بدون نگاه سیاسی در این زمینه داشته باشیم. لذا گزارش تفصیلی ما به زودی و تا احتمال زیاد تا پایان هفته در مورد علت حادثه اعلام خواهد شد.
انتهای خبر/م

لینک کوتاه
http://meydanekhabari.ir/?p=6205

704 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند